שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    דייגי הקישון: רוצים דגים - לא מכולות ומלגזות
    אחרי אנשי הטבע, ארגוני הסביבה והפרופסורים - גם דייגי מעגן הקישון מביעים התנגדות להעביר שטחים באזור הנחל לחברת נמלי ישראל (חנ"י) טובת איחסון מכולות. "זה יפגע בדגים ובפרנסה", הם אומרים. בחנ"י מתעקשים שהשטח הזה חיוני להם, אך מתברר שיש לפחות שתי חלופות באזור

    התוכנית להצבתן 100 אלף מכולות במורד נחל הקישון מטרידה, מתברר, לא רק את רשות הנחל, ארגוני הסביבה ואנשי האקדמיה. לקראת ההכרעה הצפויה מחר בנושא הצטרפו לחזית המאבק גם דייגי מעגן הקישון, שמתריעים כי המכולות יפגעו בנחל ובדגים שבו.

     

    ועד הדייגים שיגר מכתב לשרי השיכון, האוצר, התחבורה והגנת הסביבה, בו הם קוראים שלא לאשר את ההסכם עם חברת נמלי ישראל, ולמנוע את העברת הקרקע לידיה לטובת איחסון המכולות בעורף נמל חיפה.

     

    "במעגן הדיג קישון מתקיימת פעילות דייגים, אשר יותר מכל היו רוצים לראות את שיקום הים והנחל קורם עור וגידים. לצערנו, תוכניות אלה עומדות בפני איום, בעיקר בשל תוכניות לפיתוח לא מושכל של הנמל העתידי ושטחי אחסון המכולות המתוכננים. הנמל המתוכנן יפגע בשדות הדיג ובפרנסה של הדייגים, שגם כך מצבם הכלכלי בכי רע".

     

    מכתבם של הדייגים מצטרף למכתב ששיגרו לאחרונה גם כ-160 פרופסורים ואנשי אקדמיה, שחתמו על עצומה נגד השימוש באזור הנחל כשטח אחסון למכולות.

     

    חזית נגד חברת הנמלים

    ההכרעה על עתידו של מורד הקישון אמורה להתקבל בישיבה של ועדה מיוחדת שהוקמה על מנת לבחון את המחלוקת. בוועדה חברים נציגי משרדי הממשלה הרלבנטיים, נציג קק"ל ונציג חברת נמלי ישראל.

     

    חברת נמלי ישראל (חנ"י) מבקשת כי יינתנו לה זכויות שימוש בקרקע בשטח כולל של 1,200 דונמים ל-44 שנים. הקרקע כוללת שטח של 95 דונם המוגדר כ"שטח במחלוקת", שרשות הנחל, ארגוני הסביבה, הפרופסורים - וכעת גם הדייגים - מתנגדים להעבירו לידיה.

     

    המתנגדים טוענים שהצבת מכולות באזור זה לא רק תפגע במאמצי השיקום הנרחבים של הנחל, אלא גם תפקיע מהציבור אזור שיכול היה לשמש כפארק. בחברה להגנת הטבע, המרכזת את מאבק הארגונים, אמרו ל-ynet כי הם תומכים בהתייעלות ופיתוח של הנמל, אך גם בניצול של שטחים חלופיים.

     

    "חלק מהשטחים עומדים ריקים ובמרחב מפרץ חיפה קיימים שטחים רבים שיכולים לשמש את חנ"י כשטחי אחסון למכולות", אמרו בחברה להגנת הטבע, ששואפים שב"שטח המחלוקת" יוקם פארק בבעלות ציבורית.

     

    יש חלופות לקישון? 

    בחברת נמלי ישראל אומרים כי השטח נחוץ להם לצורך ההתרחבות הטבעית של פעילות הנמל, אך שיהיו מוכנים לקבל חלופות אחרות לשטח - אם יימצאו כאלה.

      

    ההתרחבות הטבעית של פעילות הנמלים, על פי חנ"י, מכתיבה גידול של שבעה אחוזים בשנה – גידול שמשמעותו הכפלה של כמות המכולות בישראל בכל עשר שנים. במונחי שטח, מדובר בתוספת של 3,750 דונם בכל אחד מהנמלים בחיפה ובאשדוד.

     

    בחנ"י מדגישים שבחיפה, ישנה מצוקת שטח קשה יותר מבאשדוד, אך מתברר שדווקא ישנן חלופות - לפחות שתיים. האחת היא של 700 דונם על שטחם של בסיסים צבאיים הממוקמים סמוך לבית הספר הטכני של חיל האוויר באזור המפרץ. בסיסים אלה אמורים להתפנות מהאזור בעתיד הקרוב, אך בחנ"י טוענים שתאריך הפינוי אינו מוגדר, וחוסר הבהירות מקשה עליהם להערך כראוי.

     

    חלופה אחרת היא אזור חוות המיכלים בקריית חיים, שפעילותה אמורה לעבור בעתיד הקרוב לשטח המכונה "קרקעות הצפון". המהלך יפנה - לפחות באופן תיאורטי - שטח של כ-940 דונם אך בחנ"י מציינים כי ייעוד הקרקע שתתפנה בעייתי; בתוכנית המתאר (תמ"א 30) הוא עתיד להפוך לשכונת מגורים, ובמנהל מקרקעי ישראל מסרבים לשנות זאת.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים