שתף קטע נבחר

המלך עירום

מזה 13 שנה ששלל גורמים בעם היהודי מנסים להוציא גט מזבולון סימן טוב מאפגניסטן, שמסרב לגרש את אשתו. רבקה לוביץ' סבורה כי הסיפור משקף את חוסר האונים של האישה ובית הדין מול כל גבר שקידש אישה ואינו מסכים לגרשה. ומתי נבין שהמצב הזה לא יכול להימשך?

השבוע קראנו בעיתונות (כתבתו של דני אדינו אבבה ב"24 שעות" של "ידיעות אחרונות") על זבולון סימן טוב, אחרון היהודים באפגניסטן, שמסרב לתת לאשתו גט. מהידיעה מתברר שכבר 13 שנה אשתו שולחת שליחים לאפגניסטן, ונעזרת בגורמים רשמיים ולא רשמיים מרחבי העולם היהודי, אך הוא בשלו – מסרב לתת לה גט. בית הדין הרבני מוכן להטיס את הרב גורדון, המטפל בתיק שנים ארוכות, עד קצה העולם ואף בתחפושת של שייח'. המדינה מוכנה לשלם לסימן טוב כדי שייתן לאשתו גט, ואף הרבנות הראשית תורמת את תרומתה בכדי לעזור לאישה העגונה. אך כולם חסרי אונים מול עקשנותו של הבעל.

 

הסיפור הזה לא ייאמן. החלק שלא ייאמן בסיפור הזה הוא לא הסיפור עצמו, אלא איך אנו קוראים אותו ומהן המסקנות העולות ממנו. רובינו קוראים את הסיפור כ"סיפור קצה" שגורם לנו במקרה הטוב להרגיש צביטה בלב ואולי אף להשיל דמעה. רובינו רואים בו "קוריוז", שיכול לקרות רק באיזו מדינה נידחת ונחשלת לאיזו אישה עלובה ומסכנה. רובינו נצקצק בלשוננו ונעיר על מזלה הרע של האישה.

 

ובכן, איפה הילד הקטן שיקום ויצעק "המלך עירום"? הסיפור הזה הוא למעשה תמצית סיפורן של נשים שמתחתנות כדת משה וישראל. הוא הוא סיפורן של נשים נשואות. הוא לא סיפור קצה – הוא סיפור אמצע. אומללותה של האישה מול בעל אכזר ועקשן משקפת את חוסר האונים של האישה, בית הדין הרבני וכל הקהילה מול כל גבר שקידש אישה כדת משה וישראל ואינו מסכים לגרשה. מתי נבין שהמצב הזה אינו יכול להימשך?

 

הפתרון לא יבוא מרבנים שמתחפשים לשייח'ים או מחיילים אמריקנים באפגניסטן שלוחצים על סרבני גט עקשנים. הפתרון הוא הרבה יותר כוללני, גדול וגורף. הפתרון הוא ברמה ההלכתית-כוללנית ולא ברמה הפרטנית-כוחנית. הפתרון לבעייתן של נשים עגונות יבוא כאשר רבנים ופוסקי הלכה יישמו את מה שהגמרא כבר קבעה בכמה מקומות ש"כל המקדש אדעתא דרבנן מקדש ואפקעינהו רבנן לקידושין מיניה", כלומר: כל מי שמקדש עושה זאת

על דעת חכמים, וחכמים הפקיעו את קידושיו (כאשר הדבר היה בניגוד לדעתם).

 

מי שסבורים שדייני בית הדין בימינו אינם מספיק נועזים בכדי להפקיע קידושין, ומי שסבורים שהמנהיגות הרבנית אינה מספיק נועזת בכדי להתארגן יחד ולקבוע מסמרות להלכה מוזמנים לקדם את הפתרון של מרכז צדק לנשים ולהינשא ב"קידושין על תנאי". במקרים אלו קיום הקידושין מותנה בכך שהצדדים אינם חיים בפירוד כך וכך זמן ושבית דין של שלושה לא קבע שיש להפקיע את הקידושין.

 

רק לחץ על הממסד הרבני ליישם פתרונות הלכתיים מעין אלו יביא תזוזה במצבן הקשה של נשים המתחתנות כדת משה וישראל.  

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורלי אזולאי
זבולון סימנטוב. היהודי האחרון באפגניסטן
צילום: אורלי אזולאי
מומלצים