שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כביש 6 מודל 2010: לא הכי בטוח, לא הכי מהיר
    בדיקת ynet: בניגוד לתדמית ולהבטחות, הנסיעה בכביש חוצה ישראל אינה מהירה או בטוחה מזו שמאפשרים כבישי מע"צ המוכרים והוותיקים. נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מוכיחים כי לא רק שכביש 6 הפך איטי ומסוכן יותר מבעבר, אלא שבמקביל להרעה במספר התאונות וההרוגים לק"מ בכביש המושקע, הכבישים המהירים בין תל אביב לירושלים וחיפה מציגים דווקא שיפור. חברת דרך ארץ: "לא נמצא קשר בין ליקויים בתשתית הכביש ותאונות קטלניות"

    כביש האגרה היחיד בישראל - האם הוא באמת הכי בטוח ומהיר כפי שנדמה? מאז נפתח לתנועה ב-2002, מעורר כביש 6 - "חוצה ישראל" - רגשות מעורבים. יש המוכנים להישבע כי זהו הכביש המהיר והנוח בישראל, עם סטנדרט בטיחות חסר-תחרות. אחרים, ולא מעטים, טוענים כי למרות ההשקעה האדירה, הכביש אינו בטוח מספיק, תכנונו לוקה בחסר והמהירות הממוצעת בו אינה יוצאת דופן, במקרה הטוב.

     

    בדיקת ynet מעלה מספר תוצאות מאוד מפתיעות. חלקן מפריך מיתוסים, אחרות מעלות שאלות קשות לגבי איכותו של כביש חוצה ישראל.

    כביש 6: האם הוא באמת "הכי מהיר שיש"? (צילום: אלבטרוס) 

     

    הבטיחות בירידה

    נתוני תאונות רשמיים מצביעים על מגמת הרעה חד-משמעית במצב הבטיחות בכביש 6. על-פי נתונים רשמיים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בין השנים 2004 ו-2006 אירעו בממוצע 1.7 תאונות עם נפגעים לכל ק"מ כביש, ושיעור הנפגעים הממוצע היה 3.7 לכל ק"מ. בשנים 2008 ו-2009 כמעט הוכפל מספר התאונות הממוצע, ל-3.08 לק"מ. גם מספר הנפגעים הממוצע לק"מ כמעט הוכפל, ל-6.27.

     

    ומה קורה כאשר משווים את הכביש המושקע במדינה, והיחיד שהנסיעה בו עולה לנהגים כסף, עם כבישים "אפורים" ומוכרים? למשל כבישי האורך המקבילים - כביש החוף (מספר 2) וכביש גהה (מספר 4). ובכן, כצפוי מרצועות אספלט מיושנות, שתוכננו ונסללו לפני עשרות שנים, רמת הבטיחות בכבישים אלה נמוכה יותר. אלא שגם כאן הנתונים מפתיעים.

     

    בדיקת ynet מעלה כי בניגוד לכביש 6 שמראה נסיגה, בכבישים אלה מתועד שיפור במדדי התאונות והנפגעים. מספר התאונות הממוצע בכביש החוף בין 2004 ו-2006 היה 12.6 לק"מ, ומספר הנפגעים עמד על 23.2 לק"מ. ב-2008 ו-2009 ירד מספר התאונות הממוצע ל-9.18 לק"מ, ומספר הנפגעים ירד ל-16.11 לק"מ.

     

    שיפור דומה ברמת הבטיחות נצפה בכביש 4: מספר התאונות הממוצע ירד מ-11.1 לק"מ בין 2004 ו-2006, ל-9.45 בשנים 2008 ו-2009. במקביל ירד מספר הנפגעים הממוצע מ-18.7 בין 2004 ו-2006, ל-15.5 בשנים 2008 ו-2009.

     

    יותר קטלני 

    מאז תחילת השנה ניכרת עלייה במספר התאונות הקטלניות בכביש 6: תשעה בני-אדם נהרגו השנה, יותר מכפליים ממספר ההרוגים בתקופה המקבילה אשתקד (4), וגבוה מסך ההרוגים בכל 2009 (7). גם השוואה לכבישי אורך מקבילים אינה עושה חסד עם כביש 6. בדיקת ynet מעלה כי מתוך 255 תאונות בממוצע ב-2008 ו-2009, נרשמו 5.5 תאונות קטלניות - כלומר, כ-2.15% מכלל התאונות עם נפגעים. בכביש 4 עומד שיעור התאונות הקטלניות על פחות משליש (כ-0.7%), ואילו בכביש 2 עומד היחס על 1.9%.

     

    גם כאשר בודקים נתונים אחרים, כמו תאונות עם נפגעים באורח קשה, עולה תמונה מדאיגה: על-פי נתוני הרשות, שיעורן מכלל התאונות עם נפגעים שאירעו בכביש 6 בשנים 2008 ו-2009 הוא 2.5%. זאת, לעומת 2.2% בכביש 4 ו-1.9% בכביש 2. ראוי להזכיר כי כפי שדווח ב-ynet בעבר, בכביש 6 נרשם שיעור חריג של תאונות קטלניות בהן מעורבת מכונית אחת בלבד. לעומת ממוצע ארצי של כ-25% בכבישים בינעירוניים, בכביש 6 מדובר ביותר ממחצית התאונות - כ-54%.

     

    פחות מהיר (1)

    מאז נפתח לתנועה, תולה אגף התנועה את האשם בתאונות בכביש 6 בסיבה עיקרית: מהירות. ראש האגף, ניצב אבי בן-חמו, הסביר בעבר במספר הזדמנויות, כי נהגים נוהגים בכביש במהירות גבוהה משמעותית מהמותר בחוק, וכי זו הסיבה למרבית התאונות. באגף גם ציינו כי הגברת אכיפה בכביש הורידה את מהירות הנסיעה הממוצעת - אם כי מנתוני הרשות לבטיחות עולה כי במקביל להגברת האכיפה דווקא הורע מצב הבטיחות. 


    כביש 6 כמעט ללא תנועה. תמונה בהחלט לא מייצגת (תצלום: צפריר אביוב)

     

    אלא ש"מיתוס המהירות" המיוחס לעתים קרובות לכביש 6, מוגזם כנראה - לפחות כאשר בודקים את המהירת הממוצעת. סקר מהירויות שנערך ביוני 2009 מלמד

    כי המהירות הממוצעת בכביש אינה גבוהה משמעותית מכבישי אורך אחרים, ולעתים אף נמוכה יותר. למשל, בקטע צפוני של כביש 6 - ממחלף באקה עד עירון - נמדדה בשעות היום מהירות ממוצעת של 96 קמ"ש. באותן שעות, נמדדה בקטע צפוני של כביש 2 - ממחלף זיכרון-יעקב עד עתלית - מהירות ממוצעת של 100 קמ"ש. יש לציין כי על-פי נתוני הלמ"ס, נפחי התנועה בקטעי הכביש דומים: בין 36 אלף ל-38 אלף כלי רכב בממוצע ביום.

     

    גם המהירות הממוצעת בקטעי הכביש באזור המרכז אינה גבוהה משמעותית מזו שנמדדה בכבישים מקבילים. למשל, בין מחלף אייל ומחלף ניצני-עוז, נמדדה בשעות היום מהירות ממוצעת של 109.6 קמ"ש. בכביש 4, בין מחלף מורשה וצומת רעננה, נמדדה באותן שעות מהירות ממוצעת של 106.3 קמ"ש.

     

    מלבד הנתונים המוצגים בסקר המהירות של הרשות לבטיחות, יש לציין כי לאחרונה נרשמת עלייה ניכרת במספר התלונות המגיעות ל-ynet אודות שיבושי תנועה בכביש 6. הסיבה העיקרית לכך היא כנראה עבודות להרחבת הכביש, בין מחלף אייל ומחלף ניצני-עוז. אלא שלדברי נהגים המשתמשים בכביש לעתים קרובות, להרעה במצב הכביש תורמת תנועה מוגברת של משאיות, שיוצרות עיכובים רבים. עדות לבעיה זו אפשר למצוא בהחלטת הזכיינית להפוך את שול הבטיחות הימני בקטע הכביש בין מחלף נחשונים למחלף בן שמן, לנתיב נסיעה עבור משאיות.

     

    פחות מהיר (2)

    אחת הסיבות האפשריות להחמרה במצב הבטיחות בכביש 6, היא העלייה המשמעותית במספר המכוניות הנוסעות בו. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בקטע הכביש בין מחלף בן-שמן ומחלף נחשונים, עלה מספר כלי הרכב הממוצע ביום מ-32,800 ב-2004, ל-54,500 ב-2009. עלייה דומה ניכרת ברוב קטעי הכביש, והביאה את הזכיינית כבר ב-2007 להתחיל בהרחבת קטעים מרכזיים משניים לשלושה מסלולים. זאת, רק חמש שנים לאחר שנפתח הכביש לתנועה.

     

    באופן טבעי, העלייה במספר כלי הרכב בכביש 6 משפיעה על כבישי אורך מקבילים - כבישים 2 ו-4 - בהם ניכרת ירידה במספר כלי הרכב, עקב מעבר חלק מהנהגים לכביש האגרה. כך למשל, בכביש 2 - בקטע בין מחלף נתניה ומחלף ינאי - ירד מספר כלי הרכב הממוצע ביום מ-107 אלף בשנת 2004 ל-82,200 בשנת 2008.

     

    למרות הירידה במספר כלי הרכב, כדאי לזכור כי בכמה מהקטעים בכבישים 2 ו-4 נצפים נפחי תנועה גדולים משמעותית מאשר בכביש 6. כך למשל, בכביש 4 - בקטע בין מחלף ראשון לציון ומחלף השבעה - מספר כלי הרכב הממוצע ביום מגיע ל-155 אלף. בכביש 2, בין מחלף כפר שמריהו ומחלף פולג, נפח התנועה הממוצע הוא כ-150 אלף כלי רכב ביום.


    כביש 6: תאונה קטלנית, מרץ 2010 (צילום: יחיאל שמעוני, hnn.co.il) 

     

    "אין קשר בין התשתית ותאונות" 

    מחברת דרך ארץ - מפעילת כביש 6 - נמסר כי "עד היום לא נמצא קשר בין ליקויים בתשתית הכביש ותאונות קטלניות. הנהלת החברה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הביטחון בכל הקשור להפקת לקחים, שיפור ולמידה. אחת לחצי שנה מתכנס פורום בטיחות בראשות מומחי ההנדסה של כביש 6, אנשי משטרה, נציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומומחים נוספים מתחום התנועה. תובנות הפורום הובילו לשיפורים ניכרים בתוואי הכביש, כמו למשל הארכת מעקות בטיחות ושיפור השילוט והתמרור לאורך הכביש".

     

    בחברה גם דוחים בתוקף טענות בדבר ירידה במהירות הנסיעה הממוצעת בכביש: "באופן שגרתי אין ירידה במהירות הממוצעת של הכביש. עם זאת, אנחנו פועלים להרחבת הכביש לשלושה נתיבים על מנת להתמודד עם מגמת העלייה בכמות כלי הרכב הנוסעים בכביש, אשר תבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פקק בכביש 6: מציאות יום-יומית?
    צילום: אייל דוברין
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים