שתף קטע נבחר

המדינה תגיש הצעת מחליטים לרכבת הקלה בת"א

משרדי האוצר והתחבורה החליטו על הצעד בעקבות כישלון המגעים עם חברת MTS. השקת שלושת מסלולי הרכבת, שנחשפה ב"כלכליסט", תעלה למדינה מעל ל-20 מיליארד שקל

משרדי האוצר והתחבורה יגישו בקרוב הצעת מחליטים לסלילת שלושה קווי רכבת קלה בתל אביב שכולם במימון המדינה. הצעת המחליטים תוגש "בימים הקרובים", כך לטענת מקורבים לפרויקט, זאת לאור כישלון השיחות עם זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב חברת MTS.

 

 

השקת שלושת מסלולי הרכבת, שנחשפה לראשונה ב"כלכליסט", תעלה למדינה מעל ל-20 מיליארד שקל. בהודעת שר האוצר האוצר, יובל שטייניץ, מהערב (ה') נמסר ש"הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ביצעו הליך מקצועי, מסודר ומדויק שבסיומו התקבלה

 

החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בת"א ללא החברה שזכתה בעבר במכרז. אני משוכנע שההחלטה הזו תביא סוף הסחבת המתמשכת בביצוע הפרויקט החשוב והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

 

בימים הקרובים תחלט המדינה את ערבויות הזכיין בהיקף של כ-140 מיליון שקל ותיערך לתביעת ענק בהיקף של מאות מיליוני שקלים, לאור הנזקים שנגרמו לכאורה למדינה מאי קיום החוזה.

 

מכתב חדש, הצעה כספית ישנה

הבוקר עוד קיוו באוצר שהזכיינית תיעתר לדרישות שלהם והשקת הפרויקט תתקדם כמתוכנן, אולם בערב שלחה MTS מכתב תגובה בה היא מציעה למדינה להתקדם על בסיס ההבנות שהושגו במרתון השיחות האחרון בין הצדדים. הפער בין המדינה לזכיין נאמד ב-250 מיליון שקל, כ-3% משוויו הכללי של הפרויקט.

 

זכיינית הרכבת הקלה שלחה לפני כמה שעות את תשובתה לאוצר, לפיה היא מחדשת את הצעתה האחרונה ממרתון השיחות שלא התממש וקוראת למדינה להשלים את התהליך. הבקשה, כאמור, לא התקבלה, ועתה הצדדים יפנו להליך בוררות שינוהל על ידי עו"ד אלי זהר מטעם הזייכינת, בועז אוקון מטעם המדינה ומשפטן שלישי שיצורף לצוות בקרוב.

 

אחד המקורבים ל-MTS אמר ל"כלכליסט" שהחברה הוציאה עד היום קרוב לחצי מיליארד דולר הוצאות תכנון ועלויות כוח אדם, כך שברור שפניה היו לקיום הפרויקט. עם זאת, לטענתו האוצר לא הבין שיותר "אי אפשר למתוח את החבל", ושהוא לא מבין מה המדינה מנסה להשיג באמצעות חילוט הערבויות, צעד אותו הוא הגדיר כ"ברוטאלי". לטענתו, האוצר שיחק משחק של איומים והסוף יתגלה כבר אחרי ראש השנה, הוא מועד חילוט הערבויות.

 

4 שנים לצאת מהתחנה

 פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב נחשב לפרויקט התשתיות הגדול בישראל. מדובר בסלילת קו באורך של כ-22 ק"מ שמתחיל בפ"ת, עובר דרך תל אביב בתוואי שהוא חלקית מעל לאדמה וחלקית מתחתיה ומסתיים בבת-ים. עלות הפרויקט נאמדת ב-11 מיליארד שקל. MTS זכתה בפרויקט בדצמבר 2006 ובמאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין המדינה מתוך מטרה להשיג סגירה פיננסית לפרויקט עד מאי 2008 ולהשיקו במהלך 2013.

 

לטענת MTS, המשבר הכלכלי מנע ממנה להשיג את המימון הדרוש כך שהסגירה הפיננסית התארכה למעשה עד היום. האוצר האריך את מועד השגת המימון שש פעמים לפחות וניהל שני סבבי מרתון שיחות, אך הצדדים לא הגיעו להבנות.

 

MTS היא קונסורציום שמורכב מחמש שותפות שמחזיקות כל אחת חלק שווה: אפריקה ישראל, סינמס, אגד, CCECC הסינית ו-CDS הפורטוגזית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים