שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות

    הטובים לתובלה: נהגים בצה"ל מקבלים MP3

    התדמית הרעועה ושלל הבדיחות הפכו את תפקיד הנהג הצבאי למקצוע לא מבוקש בעליל. תוכנית שזכתה בפרס ראש אכ"א הובילה לשיפור ניכר בתנאים - ובבקו"ם התחילו לשמוע בקשה יוצאת דופן: רוצים לשבת מאחורי ההגה. המצטיינים זוכים במכונת גילוח

    מי רוצה להיות נהג תובלה בצה"ל? כבר לא מעטים, מתברר. תכנית מיוחדת לשינוי האופן שבו נתפס התפקיד הצליחה להעלות את רמת איוש הנהגים מפחות מ-80% מהכמות הנדרשת ב-2007 לכמעט 150% ב-2010 - וזכתה על כך בפרס ראש אכ"א. הצ'ופרים לחיילים ודאי לא הזיקו.

     

    הבעיה התדמיתית של תפקיד נהג התובלה היא סוגיה מוכרת לכל מי שלבש מדי חאקי: התפקיד הצבאי המוכר היה רחוק מלהיות אטרקטיבי, ועד לפני שלוש שנים התקשו בצה"ל לאייש את כל התקנים מאחורי ההגה. הנסיעות הארוכות, התנאים הקשים, וגם הבדיחות הלא מחמיאות שהצטברו לאורך השנים - תרמו למוטיבציה נמוכה במיוחד להיות נהג צבאי.


    פעם בשבוע - יום חופש (צילום ארכיון: גדי קבלו)

     

    ב"מרכז ההובלה" של צה"ל הבינו זה כבר שהמצב צריך להשתנות: מדובר בשינוע משאיות שללא תפקוד מלא בשגרה בחירום - הצבא יתקשה לפעול. "צריך להודות", אמר ל-ynet גורם צבאי, "האוכלוסייה שמגיעה לכאן ומבצעת את התפקיד הזה חייבת תמריץ, יחס טוב - אחרת ברור שיהיה קשה לשמור עליהם".

     

    התמריצים אכן הגיעו: הוחלט כי החיילים יעשו את הטירונות במרכז, יקבלו פעם בשבוע יום חופש בכפוף לביצוע כל המשימות שקיבלו. עוד נקבע שהמשימות יותאמו למספר החיילים ולא למספר המשאיות ובכך יוקל על החיילים. נוספו ימי כיף וחינוך, מימון טיסה לחיילים בודדים לאחר שנה בשירות, השתלבות בנופש מבצעי, ואף מתנות כמו נגן MP3 (בתום קורס בסיסי), אולר "לדרמן" (כהסמכה לנהג ספארי), ארנק עור מודפס (כהסמכה לנהג ותיק), תיק כלי רחצה עם מגבת (למי שנקלט בפלוגה סדירה) ומכונת גילוח למצטיינים.

     

    במקביל, הוגדלו המענקים לחיילים שעומדים בקריטריונים והוחלט כי הנהגים אינם עוד חיילי מנהלה בסיווגם - ומכאן גם התנאים שלהם הם זכאים שופרו. לתכנית הוחלט להוסיף גם אוכלוסיות חדשות שבעבר לא נמנו עם מערך הנהגים: כמה עשרות בני ישיבות הסדר, חרדים וחיילות. בימים אלה עובדים במרכז הובלה על סממני זהות לחיילים: שם גדוד ופלוגה ואף סיכה גדודית.

     

    מעלים לפיל העצוב את החדק

    הנתונים העדכניים לא השאירו מקום לספק באשר להצלחת התוכנית: לא רק שאיוש החיילים-הנהגים עלה כמעט פי שניים, גם היקף הקצינים ביחידה נסק מאחד בלבד בשנת 2006, לשבעה ב-2008, 11 ב-2009 וכבר שבעה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית. שיעור הנשירה ירד מ-40% בשנת 2007 לפחות מ-20% כעבור שנתיים.

     

    "אין ספק שאנו נמצאים בעיצומו של מהפך", סיכם הגורם הצבאי את התכנית שזיכתה את מרכז ההובלה בפרס מיוחד של ראש אכ"א בטיפול במשאב האנושי. "אנחנו נמצאים במצב שיש פניות של חיילים להיות נהגים". כשאלוף משנה יורם אזולאי, כיום מפקד מרכז ההובלה של צה"ל, הגיע לראשונה אל היחידה - גם אצלו היה מדובר בברירה ולא בבחירה. כיליד קריית שמונה מוכת הקטיושות הוא רצה להיות לוחם, התעלם ממגבלות רפואיות שהיו לו והחל עם גיוסו בשנת 85' מסלול קרבי. משם הוא נשר מאוחר יותר והגיע למרכז ההובלה - שם לדבריו "התאהב בתחום".

     

    היתרון המרכזי של אל"מ אזולאי הוא ההיכרות האינטימית של התפקיד, "ידעתי מה מרגיש החייל, למה הוא רץ להוציא פטור, מה עובר לו בראש", תיאר.

     אזולאי הבין היטב כי התהליך שהחל קודמו בתפקיד, אל"מ רונן וולף, שמטרתו ליצור מהפך במספר הנהגים - חייב להעלות הילוך - ואם לשפוט על פי פרס ראש אכ"א - מדובר בהצלחה.

     

    לראיה, אפילו הסמל הותיק של מרכז ההובלה, שהיה עד כה פיל עם חדק למטה - עתיד להשתנות. גורמים צבאיים אמרו ל-ynet כי "במקום פיל שנראה עצוב, הפיל בסמל היחידה החדש יהיה עם החדק למעלה". 

     

    Read this article in English

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גדי קבלו
    יש גם תיק רחצה עם מגבת
    צילום: גדי קבלו
    מהפך. אל"מ אזולאי
    צילום: דובר צה"ל
    מומלצים