שתף קטע נבחר
 
צילום: ירון ברנר

השנה הוא יכין שיעורים בעצמו

השנה הם ילכו לישון בזמן, יצפו פחות בטלוויזיה, יקומו בבוקר בלי שום בעיה, יכינו שיעורי בית בלי בעיות ויקראו המון ספרים. פרופ' עמוס רולידר מפרט מה כדאי לכם לאחל לילדיכם לשנת הלימודים הבאה ואיך תדאגו שהמשאלות גם יתגשמו

לרגל שנת הלימודים החדשה, הבאה עליה לטובה (ואולי גם לקראת יום כיפור הקרב ובא), הורים רבים מהרהרים ותוהים – מה צופנת השנה הקרובה עבור ילדי? הם תוהים באשר ליכולתם של ילדיהם להצליח בלימודים ומקווים כי השנה יחול השינוי המיוחל וילדם סוף סוף יהפוך ללומד עצמאי ואחראי.

 

הם מקווים כי הילד יתבגר, יגלה עניין בלימודיו ובשיעוריו וייקח אחריות מלאה על הנושא הלימודי, מבלי שהם (הוריו) יצטרכו לתזכר ולנדנד בלי סוף – "תכין שיעורים", "תתכונן לבחינה", "תארוז את הילקוט". הם חושבים על התנהגותו של ילדם בבית, על הדברים שהוא כבר למד ומבצע "כמו גדול" ועל כל אותן נקודות ביום בהן הוא מגלה קושי, התחמקות ואפילו חוצפה. הם מאחלים לעצמם שידעו להתמודד עם כל קושי ואתגר חינוכי שיגיע אל פיתחם השנה, לתמוך בילדם ברגעי הקושי ולסייע לו לעשות את כל המוטל עליו על הצד הטוב ביותר.

 

אולם לצערי, ניסיוני מראה כי חלקם הנכבד של הילדים ימשיכו בשלהם, אלא אם כן הוריהם יקבלו החלטה אמיצה לעשות מעשה ולהוביל את השינוי בעצמם. עבור אותם הורים המעוניינים לעשות השנה את השינוי ולסייע לילדיהם להפוך לילדים אחראיים ועצמאיים, מוגשות בעת הזו עשר ההחלטות שעליהם לקחת וגם הסבר, כיצד ניתן ליישמן:

 

1. השנה הם ישכבו לישון בעצמם ובזמן

שכיבה לישון צריכה להיעשות בזמנים קבועים, הנקבעים על פי גילו וצרכיו ההתפתחותיים של הילד. לאחר שקבעתם שעת השכבה, הקפידו על רוטינה קבועה להתארגנות לפני השינה: עשו סימן ברור לתחילת רוטינת השינה (למשל, סיום תוכנית טלוויזיה יומית כלשהי) ובהינתן הסימן, כבו את כל המכשירים בחדר (מחשב, טלוויזיה וכו').

 

הפנו את ילדכם לבחירת בגדים והכנתם לבוקר והזכירו לו את סדר הפעולות שיהיה עליו לבצע בבוקר. עודדו ושבחו אותו כאשר הוא מתארגן באופן עצמאי לשינה והפחיתו באופן הדרגתי את מעורבותכם בתהליך ההתארגנות. במידה וילדכם מפגין התנגדות ללכת לישון, חשוב שתתמכו זה בזו ותתמודדו בתבונה וברגישות עם התנגדות זו. רוצים לדעת עוד? קראו את הטור שלי בנושא השכבה.

 

2. השנה הם יבצעו את רוטינת הבוקר בעצמם ובזמן

בבוקר יש לקבוע סימן ברור להתעוררות (למשל, שיר אהוב שמושמע במערכת). את המערכת / השעון המעורר יש להניח בחדר הילד, אולם לא בצמוד למיטתו. תוכלו לעודד את ילדכם להתארגן עצמאית באמצעות משחק פשוט: "תחרות כנגד השעון". במשחק זה על הילד לסיים להתארגן בטרם השעה שנקבעה לכך (למשל, 20 דקות לאחר ההתעוררות).

 

כאשר הילד מנצח את השעון וכאשר הילד מתעורר ומתארגן באופן עצמאי – אל תשכחו לשבח ולצ'פר אותו על כך. במידה וילדכם לא התעורר, הפעילו שוב את השעון המעורר והעירו את ילדכם בברכת בוקר טוב ובקשה לקום ולכבות את השעון המעורר. מיד לאחר מכן, צאו מהחדר ותנו לו כ-5 דקות להתעורר עצמאית. במידה וזה לא קרה, היכנסו שוב לחדר, פתחו מעט את התריס או הדליקו אור עדין ובקשו שוב, באמירה קצרה ואסרטיבית, שיקום ממיטתו.

 

כמובן שאמירות כמו: "אני אאחר לעבודה בגללך", "כל בוקר אותו סיפור" ודומותיהן – מיותרות לחלוטין. הגיבו באסרטיביות וקור רוח לכל מקרה של ויכוח או חוצפה. רוצים לקרוא עוד? קראו את הטור שלי בנושא השכמה.

 

3. השנה הם ילכו ברגל לבית הספר

במקומות רבים ברחבי הארץ, הורים מסיעים את ילדיהם בני התשע ומעלה לבית הספר, גם כאשר ביה"ס נמצא במרחק כמה דקות הליכה. בגילאים אלו, מומלץ ללמד את ילדיכם לצעוד באופן עצמאי לבית הספר, כאשר אתם מוודאים שהם מכירים את הדרך וצועדים בזהירות ובבטחה, בעיקר בקרבת כבישים. ליציאה עצמאית מהבית והגעה בזמן ישנה חשיבות רבה לפיתוח ילד אחראי ובוגר, שאיננו תלוי בהוריו בביצוע מטלות פשוטות.

 

4. השנה הם ירשמו ביומן

ילדים רבים בארץ אינם משתמשים כלל ביומן או שאינם עושים בו שימוש נכון ומלא. השימוש ביומן הינו כלי רב ערך, אשר מסייע לילדים (ולמבוגרים) לתכנן באופן אחראי והגיוני את יומם. לכן, ישנה חשיבות רבה לכך שתרגילו את ילדיכם לבצע רישום מלא ומדויק של שיעורי הבית שניתנו להם ביומנם. בתחילה, עברו איתם על המחברות והיומן ובדקו האם יש תיאום בין השיעורים במחברות לבין אלו שצוינו ביומן. כאשר ילדכם מקפיד על הרישום ביומן, אל תשכחו לשבח אותו על כך! בקשו מהמורים שיקפידו כי ילדכם ירשום באופן קבוע את מטלות הבית שניתנו גם ביומן ולא רק במחברת השיעור.

 

5. השנה הם ייקחו אחריות על שיעורי הבית והכנת הילקוט

כדי שילדכם יוכל להפוך ללומד עצמאי ואחראי, ראשית יש ליצור עבורו את הסביבה הפיזית המתאימה להכנת שיעורי הבית: סביבה קבועה, המאפשרת ארגון נוח של כל החומרים וישיבה נוחה, וכן סביבה שקטה, ללא גירויים מסיחים כמו מחשב.

 

כמו ברוטינות יומיות אחרות, גם כאן חשוב לקבוע מועד קבוע להכנת השיעורים וסימן קבוע המסמן שיש לגשת ולהתחיל להכינם. בימים הראשונים, עזרו לילדכם להתארגן לקראת הכנת השיעורים – הוצאת הציוד הנדרש ותכנון סדר העבודה, אולם בשום אופן אל תשבו יחד עם ילדכם להכנת השיעורים. כאשר ילדכם יסיים להכין באופן עצמאי את שיעוריו, תוכלו לסייע לו בשאלות ספציפיות אשר התקשה בהן. גם כאן – הקפידו לשבח עבודה עצמאית, התמודדות עם קושי והפגנת אחריות אישית על הכנת השיעורים. רוצים לקרוא עוד? קראו את הטור שלי בנושא הכנת שיעורי בית.

 

 

6. השנה הם יפחיתו את זמן הטלוויזיה והמחשב

בואו נודה בזה: ילדים רבים בארץ פשוט מכורים למחשב ולעיתים גם לטלוויזיה ולמשחקי המסך השונים. זכרו שמשך הצפייה והשימוש במכשירים אלו לא אמור לעלות על שעתיים ביום, כאשר שעתיים אלו פרוסות במקטעים שונים לאורך היום ואינן רצופות.

 

על מנת להרגיל את ילדכם לכך, תכננו עימו מראש מתי יצפה בטלוויזיה ובמה. פקחו על התכנים וודאו שהם תואמי גיל ובמידת הצורך, עשו שימוש במכשירי הקלטה על מנת להבטיח צפייה מדודה ולא צפייה ישירה ומסיבית מהמכשיר. בבית הקפידו לכבות את המכשירים כאשר איש איננו צופה בהם וכמובן שאין לאפשר שימוש במכשירים אלו בטרם ילדכם סיים את חובותיו (הכנת שיעורים, למשל). רוצים לקרוא עוד? קראו את הטור שלי בנושא צפייה בטלוויזיה.

 

7. השנה הם יקראו ספרים

הפחתת משך הצפייה בטלוויזיה והמשחק במחשב תביא בוודאי להיווצרות חללי זמן פנויים בסדר יומו של ילדכם. המלצתי העקרונית היא "לתת לילד להשתעמם", כלומר – לתת לו הזדמנות לגלות מהן הפעילויות המעניינות אותו, ללא התערבות מצדכם ההורים.

 

עם זאת, תוכלו להציע לו לגלות את העולם הנפלא והעשיר של קריאת הספרים. לא ניתן להגזים בתיאור חשיבות הקריאה, אשר תורמת לפיתוח השפה, שיפור הריכוז, הבנת רצפים, פיתוח הדמיון והיצירתיות והחשוב מכל: מהווה בסיס נפלא לפעילות חוויתית משותפת של ההורה והילד או של הילדים בינם לבין עצמם.

 

על מנת לעניין את ילדכם בקריאה, ישנה חשיבות רבה לכך שתתנו דוגמא אישית : קראו ליד ילדכם, השקיעו בספרייה מגוונת ונגישה גם עבורו ואפשרו לילדכם לבחור את הספרים המעניינים אותו. בנוסף, תוכלו לבקר עימו בספרייה או בחנות הספרים ואפילו להמציא יחד עימו סיפורים ללא ספרים. מובן שאין להכריח את הילדים לקרוא ספרים, אולם חשוב מאוד ליצור בסדר היום זמנים בהם כל המסכים למיניהם כבויים – על מנת להגביר את הסבירות שילדכם ייגש מרצונו החופשי למדף הספרים.

 

8. השנה הם יאכלו בריא יותר

למזון שילדים אוכלים יש השפעה מכרעת על בריאותם, על תפקודם המוטורי, הרגשי והחברתי ועל רכישת הרגלי התזונה שילוו אותם בהמשך חייהם. הורים רבים חוששים שילדיהם יהיו רעבים או לא יאכלו מספיק ולכן הם נכנעים לרצונות ילדיהם לאכול מזון לא בריא או לא מגוון. על מנת שתוכלו להשפיע על המזון אותו צורכים ילדיכם, הקפידו על זמני ארוחות קבועים, הגבלת משך הארוחה לכ-20 דקות וקיום הארוחות סביב שולחן האוכל בלבד (כמובן שלא מול הטלוויזיה או במיטה).

 

המלצתי החמה היא להקפיד על קיום ארוחות משפחתיות, לפחות מספר פעמים בשבוע. הארוחות צריכות לכלול את כל סוגי המזון הנחוצים לילד לפי גילו וצרכיו. ממתק אחד ניתן לתת בסיום הארוחה כקינוח, בתנאי שהילד סיים את הארוחה. בין הארוחות, הדבר היחיד שצריך להיות נגיש הוא פירות, ירקות ומים (ולא מתוקים למיניהם). רוצים לקרוא עוד? קראו את הטור שלי בנושא ארוחות משפחתיות.

 

9. השנה הם יעזרו בבית

שימו לב, ניקיון הבית או החדר אינם העניין העיקרי. חשיבות הנושא טמונה בכך שילד אחראי, עצמאי, בעל משמעת עצמית, המתחשב בזולתו, משתף פעולה עם הוריו ומנהל תקשורת נעימה עם בני ביתו - הוא ילד אשר לוקח חלק פעיל ושותף למטלות הבית. זהו ההפך מהילד העצל, המונע מסיפוקים מיידים ועל פי רצונותיו האגוצנטריים.

 

חשוב לזכור שבהרבה גילאים מטלת סידור הבית היא באמת מטלה קשה ומאתגרת – מאיפה מתחילים, איך מנקים, מה עושים? לכן, ישנה חשיבות לכך שכבר מגיל צעיר הילד יהיה שותף במטלות הפשוטות בבית ויש לבצע את המטלות יחד עימו, תוך הדגמה של עבודה מסודרת ויסודית. על מנת למנוע את הפיכת הנושא לשדה של קונפליקטים ומריבות (כמה קשה), נסו לגוון במטלות הניתנות לילדכם (אולי באמצעות רוטציה בין הילדים).

 

שימו לב כי אתם ההורים צריכים לנהל את נושא המטלות, תוך שאתם מאפשרים לילדכם מקסימום בחירה בין המטלות השונות. העיסוק במטלות צריך להיות סביר – לא יותר מחצי שעה ביום. וכמובן, אל תשכחו להגדיר לילדכם את צפיותיכם (מתי יש לבצע את הפעולות השונות ובאיזה אופן) ובסוף, לעודד ולשבח אותו על עשייה.

 

10. השנה הם ישמרו על סדר וניקיון בחדרם

לאחר שהחשיבות של עזרה בבית ושמירה על סדר וניקיון כבר הוסברה, להלן הנחיות כיצד יש ללמד את ילדינו לסדר את חדרם. ראשית, הגדירו עם ילדכם מה כולל סידור החדר (בגדים מלוכלכים לכביסה, סידור המיטה, החזרת משחקים למקום וכו'). רשמו את המשימות בטבלה שבועית והשאירו מקום לסימון וי כשהמשימה בוצעה בכל יום בשבוע.

 

הקפידו שזמן סידור החדר קודם לזמנים חופשיים ושהמשימה מבוצעת לפני שילדכם ניגש למחשב או למשחק אחר. במידה ועד היום ילדכם לא סידר את חדרו, חשוב שבימים הראשונים תסדרו את החדר יחד עימו על מנת ללמדו כיצד לעשות זאת. בהמשך, בדקו באופן רנדומאלי שהחדר מסודר ונקי (אל תשכחו לשבח כשזה אכן המצב) והקפידו לא לבצע במקום הילד משימות שהוא יכול לבצע בעצמו.

 

הערה: תודה לקרין שטרן על הסיוע בכתיבת הטור.

  

  • פרופ' עמוס רולידר הוא אבא לשלושה, מומחה מוסמך בניתוח וטיפול התנהגותי, ראש - מרכז רולידר להכוונה וייעוץ הורים והמכון להבנה וחקר קשיי התנהגות של ילדים ובני נוער בסביבות חינוכיות במכללה האקדמית עמק יזרעאל ומגיש התוכנית "סדרת חינוך " בערוץ 2.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים