שתף קטע נבחר

פרשת שבוע כלכלית: אלוהים אבי כלכלת השוק

שירת משה, בסוף ספר דברים, מבהירה כי חוקי המקרא מבוססים על עקרונות אוניברסליים, טבעיים ונצחיים. מכאן שכבר במקרא מצויים שני כללי היסוד הטבעיים שבבסיס הקפיטליזם: הסמכות המוחלטת של אדם על גופו ורכושו, ויכולתו של כל אדם להיות בעלים של משאבים

בפרשת השבוע "האזינו" קוראים את שירת משה, המשמשת כשיר פרידה שלו מבני ישראל לפני מותו.

 

 

שירת משה, המצויה בסופו של ספר דברים, נועדה להבהיר כי חוקי המקרא מבוססים על עקרונות אוניברסליים, טבעיים ונצחיים, היכולים להדריך את כל בני האדם ללא קשר לתרבותם או תקופתם.

 

כפי שאטען להלן, עקרונות אלה, המכונים "משפט טבעי", מהווים את הבסיס למשטר של "כלכלת שוק" או קפיטליזם בפי העם.

 

שירת משה והמשפט הטבעי

שירת משה בנויה היטב וכוללת חרוזים רבים. השירה פותחת במילים "האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי" (דברים לב, א), ובהמשך היא כוללת תיאורי טבע רבים.

 

השאלה היא מה פשר השימוש האינטנסיבי בנפלאות הטבע, ומדוע בכלל פותחת השירה, המכוונת אל בני ישראל, בפנייה אל השמים והארץ?

 

נראה כי משה מתכוון להדגיש בכך, שחוקי התורה מבוססים על המשפט הטבעי. בהתאם לתורת המשפט הטבעי, ישנם עקרונות צדק ומוסר אוניברסליים, טבעיים ונצחיים הטבועים בעולם והניתנים להכרה באמצעות התבונה האנושית.

 

מהטיעון לפיו חוקי המקרא מבוססים על המשפט הטבעי, עולה המסקנה כי המקרא הוא ערש הקפיטליזם.  

 

אלוהים והחוקים

בהתאם לאמור, ניתן לטעון כי "המשפט הטבעי" לא הומצא על ידי אריסטו כפי שמקובל לחשוב, אלא מקורו בחוקי המקרא.

 

לשיטתי, המונח "אלוהים" במקרא, משמש ככלי לזיהוי המשפט הטבעי. הוא אינו קובע את החוקים אלא פועל בהתאם לאותם חוקים המהווים משפט טבעי.

 

ניתן להוכיח זאת מהמשך שירת משה, בה נאמר ביחס לאלוהים: "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט" (דברים לב, ב). הכוונה היא כי קיים משפט טבעי ואלוהים פועל בהתאם לכך.

 

המשפט הטבעי והקפיטליזם

בניגוד לסוציאליזם, הקפיטליזם הינו ספונטני וטבעי. אף אחד לא יצר את הקפיטליזם, הוא נולד מהאינטראקציה האנושית. הקפיטליזם לא התפתח בין המאה השש עשרה למאה השבע עשרה כפי שנהוג לחשוב, אלא התפתח כבר בתקופה המקראית.

 

ישנם שני כללי יסוד אוניברסליים, נצחיים וטבעיים, שלא נקבעו על ידי אף אחד, המהווים את הבסיס לקפיטליזם. הכלל הראשון קובע כי כל אדם הוא בעל סמכות מוחלטת על גופו ורכושו. הכלל השני קובע כי כל אדם יכול להיות הבעלים של משאבים כלשהם, שלא היו בבעלות אחר.

 

מכך נובע כי לכל אדם יש את "זכות הקניין" ו"חופש החוזים", שהן זכויות טבעיות ושבלעדיהן - לא תיתכן כלכלת שוק.

 

הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
בלי זכויות טבעיות - אין כלכלת שוק
צילום: ויז'ואל/פוטוס
משה. קפיטליסט?
צילום: ויז'ואל פוטוס
מומלצים