שתף קטע נבחר
 

המסוקים עם השלטים חוזרים לחופים

דווקא בסוף הקיץ, חוזרים לחופים שלטי הפרסום המעופפים, אלו שנישאים על-ידי מסוקים וחגים מעל ראשי הרוחצים. כיום מדובר בשלטים בגדלים של 4-1.5 דונם. אל דאגה, הם לא יכולים ליפול לכם על הראש, אבל תשכחו מהצעת נישואים: הפרסום בהם עולה 25 אלף דולר ומעלה

חופים הם לפעמים געגועים לשלטים מעופפים. כשהיינו ילדים, את שלוות חופי ישראל הפרו מוכרי הארטיקים, שחקני המטקות, המדוזות ומסוק שחג נמוך וברעש, וגרר זנב של שלט פרסומת, לצהלת כל הרוחצים. כשהיינו ילדים, המסוקים האלה היו חלק בלתי נפרד מהחוף, ממש כמו הזפת.

 

 

הכריזמה שלהם היתה אדירה. בעיני קשישים ופעוטות, הם היו הדבר החם ביותר מאז הביטלס. אבל למרות שהכיתוב על השלטים היה ברור וקריא, איש לא זכר אלו פרסומות הם נשאו, אלא בעיקר את המראה המרשים שלהם. אולי זו הסיבה שב-15-10 השנים האחרונות הם נעלמו מהשמיים. מדי פעם, מטוסים רחוקים מדי מהחוף ניסו להחליף את מקומם של המסוקים, בהצלחה חלקית.

 

לפני כשבוע, הם חזרו השמיימה בענק, ובקיץ הבא, כך מבטיחה עדי נויפלד, מנהלת סקאי מדיה, החברה שמייבאת באופן בלעדי את השלטים הללו לארץ מארה"ב ומניו זילנד, שמי החופים שלנו ימלאו מסוקים עם פרסומים.

 

מטוסים זה לא כמו מסוקים

"השילוט המוטס עושה קאמבק", היא מכריזה. "התחלנו בזה ממש עכשיו, ובקיץ הבא הוא כבר יהיה חלק מהנוף. אנחנו יבואני השלטים הבלעדיים לארץ, שאחראים גם ללוגיסטיקה ולקשרי הלקוחות של הקמפיינים, וחברנו לחברת CNAIRWAYS, שמספקת את המסוקים והטייסים.

 

"עד עכשיו היו הטסות כאלה, אבל בקנה מידה נמוך, ובעיקר על-ידי מטוסים שטיסתם מהירה וגבוהה מדי, והשלטים שהם נושאים מגיעים לגודל של עד 120 מ"ר בלבד. גודל השלט הסנטדרטי שאנחנו מציעים הוא של 1,500-1,000 מ"ר, כלומר דונם עד דונם וחצי, כשהגודל הגדול ביותר האפשרי הוא 4 דונם. יש לזה אפקט עוצמתי מאוד למפרסם ולכן החלטנו לחדש את המטסים".


(צילום: רמי זרנגר)

  

ואכן, מסתבר שלמסוקים יש יתרון על מטוסים כשזה נוגע לשלטים מוטסים. מסוק יכול לטוס 50-60 קמ"ש ואילו מטוס צריך לטוס 100-80 קמ"ש - מהר וגבוה מדי בשביל העין העצלה של יושבי החוף. למסוק שמתקרב אל האנשים ועושה מעל ראשם סיבובים במקום, כדי שיוכלו לראות את השלט טוב יותר, יש הרבה יותר עוצמה.

 

"אנו מקפידים על הטסה חלקה של השלט, ברמת נראוּת גבוהה, כך שהוא ניתן לקריאה בקלות לאורכו ולרוחבו", מסבירה נויפלד. "השלטים עשויים מבד מיוחד, קל משקל, עם מבנה מיוחד שמאפשר לו להיות יציב באוויר. מאז שהתחלנו בקאמבק, על כל הטסה אנחנו מקבלים עשרות פניות של אנשים שמתפעלים ומבקשים פרטים".

 

זה עושה המון רעש.

 

"רעש זה חלק מהעניין, זה מושך תשומת לב, אבל מדובר בשתי דקות ולא ברעש של שיפוץ שקודח לך בראש. המסוק עושה סיבובים בחוף, השלט מקבל זוויות, את מסתכלת עליו, וכשהוא חולף - את חוזרת לדרוף אחרי הילדים".

 

ומי שרוצה להציע ככה נישואים?

 

לתחום הזה של הצעות נישואים, מדובר בשלטים יקרים מדי. שלטים שנגררים על-ידי מטוס הם הרבה יותר זולים ומתאימים".

 

האם שלט כזה יכול ליפול לנו על הראש?

אז הצעות נישואים אין, אבל טייסים יש. חמשת הטייסים שמחרפים את נפשם במשימה הזאת, הם בוגרי חיל האוויר, שהוותיקים שבהם עובדים כבר 30-20 שנה עבור חברת CNAIRWAYS (של כימניר) והם קיבלו אימון מיוחד בהטסת שלטים, שנמשך חמש שעות.

 

זוהי דריסת הרגל השנייה של CNAIRWAYS, בתחום הפרסום האווירי. היא בדרך כלל עוסקת בדרך כלל בשטיפת קווי חשמל, כיבוי שרפות, מטוסי אמבולנס, ריסוס אורגני וביולוגי, הנפת מטענים לגובה וניסויי פיתוח מערכות מוטסות עבור התעשיות הביטחוניות בארץ ובעולם.

 

"החלטנו לחדש את המטסים כי הטכנולוגיה השתנתה", אומר דייויד גולן, מנכ"ל CNAIRWAYS. "החומר שאנחנו סוחבים היום הוא הרבה יותר קל. שלט בגודל דונם שוקל 70 קילו, לעומת 200-230 קילו בעבר. אלה הבדלים גדולים, שהיום עוזרים לנו להפחית עלויות. המסוקים, הם חמישה מסוקי Bell, בעלי יכולת סחיבה של לפחות 800 ק"ג. אנחנו מתכננים לשאת את אחד השלטים הגדולים בעולם, בגודל 4 דונם ביום העצמאות. זה יהיה שלט של דגל ישראל כמובן.

 

מהן המיומנויות שנדרשות מהטייסים בהטסת שלטים?

  

"יש להתמחות גם בנחיתה ובהמראה. בהמראה יש להרים את השלט המתוח על הרצפה, לאט לאט, בזוויות מסוימות. לשלט יש כנפונים קטנים ששומרים אותו מאוזן כשהוא עולה מעלה. בנחיתה, הטייס מקטין מהירות ומניח את השלט. יש לנו אנשי צוות שמשחררים את הוו שתופס את החבל והוא נוחת על הרצפה בכבלים מיוחדים שקשורים למסוק.

 

"הטייסים שלנו מיומנים מאוד, עם 20 אלף שעות טיסה. זה לא פשוט לסחוב כרזה כזאת עם מטוס, זה מצריך מיומנות מאוד גבוהה כטייס. צריך להתרגל למשקל הכבד, לבדוק שהשלט לא עף ברוח, ולא עושה אחורה פנה, כי אז זה מסוכן. צריך גם להטיס אותו בזוויות מסוימות. הטיסות האלה אורכות בין שעה ל-3 שעות, לא יותר, כדי לא להכביד על הטייס ולא על המסוק, כי הן צורכות הרבה דלק".

 

לאן השלטים טסים כשהתחום מתעורר מקפאונו? רק לאורך החופים כמובן, ולמרותש הם מכונים שלטי חוצות, לא תראו אותם בחוצות העיר. "בשלב זה", מדגיש גולן. "כי כרגע, זה המקום שעם ישראל מתרכז בו. גם כשהקיץ נגמר יש עדיין אנשים בחוף. אני מעריך שעד סוף אוקטובר יהיו אנשים בחופים. באפריל הם ישובו חזרה".

 

האם שלט כזה יכול ליפול על ראשינו?

 

"אין סכנה כזאת. בצד אחד, השלט מחובר למסוק בכבל מיוחד, בצד השני, יש שק חול במשקל 80-70 ק"ג, וברגע שיש סכנה, הטייס משחרר את פין הביטחון, כל החול נשפך לים ואז המשקל של השלט מזערי".

 

מה עוצמת החשיפה שהמפרסם יקבל?

 

"העובדה שלא כל אחד יכול להרים שלט כזה לאוויר זה יתרון. יש לך בלעדיות כזאת לאותו יום ולאותו תחום. לאחרונה פרסמנו את אלבר השכרת רכב, לכן לא נפרסם כרגע חברות אחרות מתחום השכרת הרכב. ביום שבת יצפו בשלט עד מיליון מיליון וחצי אנשים לאורך החופים.

 

כמה עולה השלט ושעות הטיסה?

 

"15 אלף דולר זו העלות הבסיסית של שלט, ויחד עם טיסה של שעתיים שלוש - זה עולה 25 אלף דולר. החברה שקונה את השלט היא בעלת השלט, וכעת היא יכולה להשתמש בו לכמה טיסות שהיא רוצה".

 

יש לכם מתחרים?

 

קשה לי להאמין שיהיו עוד מסוקים לסוג הטיסה הזו בארץ. כרגע אין לשלטים האלה מתחרים ואני מקווה שגם לא יהיו, כי אז יתחילו לוותר על הבטיחות".

פורסם לראשונה 03/10/2010 17:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
השילוט המוטס עושה קאמבק
צילום: רמי זרנגר
מומלצים