שתף קטע נבחר

האוטובוס לא עצר - אגד תפצה ב-1,158 שקל

תושבת קצרין שחיכתה בתחנה בטבריה, טענה שהאוטובוס איחר בעשר דקות ולא עצר בתחנה. ביהמ"ש חייב את אגד לפצותה, אגד ערערה ובכל זאת חויבה בפיצוי משום שלא צפתה את השיבוש מראש ולא סיפקה לציבור שירות יעיל

בפברואר 2009, המתינה תושבת קצרין סמוך לשעה 13:00 בתחנת אוטובוס בטבריה לקו מס' 15 של אגד כדי להגיע לביתה אשר בקצרין. לטענתה, האוטובוס איחר בכעשר דקות, וכשהגיע, חלף על פניה ולא עצר.

 

 

היא התקשרה למודיעין אגד, אך שם סירבו לבקשתה לשלוח אוטובוס חלופי. מאחר שהאוטובוס הבא אמור היה לצאת רק ב-16:00, ונוכח העובדה כי היה יום גשום והאישה היתה עמוסת מיטלטלין, היא נאלצה לנסוע במונית. בתביעה שהגישה לבית-המשפט לתביעות קטנות בטבריה, דרשה התובעת פיצוי של 2,186 שקל, הכולל פיצוי בגין עגמת נפש וכן החזר עלות הנסיעה במונית והוצאות דואר וטלפונים.

 

אגד טענה כי פעלה בהתאם לרישיון הקו האוסר להסיע יותר מעשרה נוסעים בעמידה, וכי האירוע התרחש ביום א' בשבוע - יום עמוס במיוחד בשל מספרם הרב של חיילי צה"ל העושים שימוש בתחבורה הציבורית. לטענה, היא עושה ככל יכולתה בכדי להקל על ציבור הנוסעים אך לא ניתן לצפות מראש את התפוסה בקווים.

 

בפסק דין שניתן בתיק זה, חייב בית המשפט את אגד לפצות את התובעת ב 1,158 שקל. אגד הגישה ערעור על פסק הדין לביהמ"ש המחוזי, שהורה על השבת הדיון לביהמ"ש לתביעות קטנות מאחר ורישיון הפעלת הקו לא הוצג בפני בית המשפט, ואכן בדיון החוזר הציגה אגד את רישיון הקו, וטענה כי לא הפרה את תנאיו, מאחר שברישיון לא מצוינים מספר וסוג האוטובוסים שיש להפעיל, ולכן בקו הנדון מופעל אוטובוס בין עירוני רגיל.

 

אגד התרשלה כלפי הנוסעת

השופטת תמר נסים שי חזרה על פסיקתה הקודמת וקבעה כי על אגד לפצות את התובעת. החוק מחייב בעל רישיון להפעלת קו אוטובוס להפעיל את השירות באורח תקין, סדיר ורצוף, ובצורה המבטיחה נסיעה נוחה ויעילה בהתחשב בצרכי הציבור. ביהמ"ש העליון פירש את החוק כמחייב את בעל הרישון לנקוט בצעדים מתאימים אף מעבר לסביר למניעת שיבוש בשירות.

 

השופטת דחתה את טענתה של אגד, כי הפעלת אוטובוס אחד בגודל סטנדרטי שלוש פעמים ביום מהווה עמידה בתנאי הרישיון, מאחר שכאמור על פי החוק, מחויבת אגד להפעיל תחבורה ציבורית בהתחשב בצרכי הציבור, וצרכים אלו, כך נפסק, כוללים את מספר האוטובוסים הפועלים בכל קו וקיבולתם. לכן קבעה כי אגד התרשלה כלפי התובעת בכך שיכולה היתה ואף צפתה את התרחשות האירוע, אך לא פעלה על מנת למונעו.

 

"כאן עסקינן בתקלה קבועה וידועה מראש המתרחשת בקו זה בימי א' בשבוע, כאשר האוטובוס יוצא מתחנת המוצא עמוס נוסעים תוך שנוסעים אחרים נאצלים להישאר בתחנה בהעדר די מקום" כתבה השופטת, והוסיפה:

 

"בהתחשב בעובדה כי קו זה נוסע שלוש פעמים ביום בלבד, משמעות השארת התובעת בתחנה באותו מועד עבורה הינה המתנה של שעות רבות בטבריה בהעדר כל הסעה ציבורית אחרת לקצרין".

 

לפיכך קבעה השופטת,כי אגד תשלם לתובעת פיצוי של 1,158 שקל, וכן תשלם לה הוצאות משפט של 750 שקל. 

 

לעיון בפסק הדין

 

אתר המשפט הישראלי פסק דין

פורסם לראשונה 03/10/2010 18:10

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלושה אוטובוסים ביום א' זה לא מספיק. אגד
צילום: גדי קבלו
מומלצים