מין חדש של טורף שעיר התגלה בביצות מדגסקר

מדענים גילו לראשונה אחרי 24 שנה מין חדש של טורף דמוי נמייה בביצות באי מדגסקר. הוא שעיר וחום, בעל שיניים חדות ובגודל של חתול. תכירו את הווֹנטסִירה של דארל, אחת החיות הנדירות בעולם שרק התגלתה וכבר מצוייה בסכנת הכחדה. שמה הוענק לה לזכרו של חוקר הטבע הנודע, ג'רלד דארל

הוא שעיר, בגודל של חתול, דומה לנמייה ובעל שיניים חדות מאוד. את חייו הוא מבלה ביבשה ובביצות הלחות באי מדגסקר. תכירו את הווֹנטסִירה של דארל (Durrell’s vontsira) וגילוייה כמין חדש למדע מעורר סערה בקרב זואולוגים ואנשי שימור טבע.

בפעם האחרונה שהתגלה מין חדש של יונק טורף באי היתה ב-1986, אך רק לפני שש שנים הוונטסירה נצפתה ונלכדה לראשונה בביצות באזור על ידי חוקרי קרן השימור של דראל. למבצע הגילוי חברו מספר ארגוני שימור מובילים בעולם. ביניהם מדענים ממוזיאון הטבע בבריטניה, קרן השימור העולמית ואיגוד מורשת הטבע, שהכריזו במשותף על התגלית.

קטן, נדיר ומסתורי

הטורף הקטן בעל פרווה חומה ועבה, חי רק באי מדגסקר ועד כה, נצפו ונלכדו שני פרטים בלבד בטבע, ששוחררו לאחר בדיקות קצרות בחזרה לטבע. הזואולוגית, פאולה ג'נקינס, חוקרת במוזיאון הטבע בבריטניה, מסבירה כי מעט מאוד ידוע על החיה המסתורית. "וונטסירת דארל היא מאוד נדירה וכל המידע שיש לנו מקורו בשני הפרטים שנלכדו, צולמו ונבדקו בחופזה לפני ששוחררו, ומחיה שמתה אך שומרה בקפדנות במוזיאון לטובת מחקר עתידי".

הפעם הראשונה בה נצפה הטורף בביצות באי היתה בשנת 2004, במהלך סיור של החוקרים באזור, שהבחינו בה שוחה במים. "ידענו מזה זמן מה שהטורף המסויים חי בביצות לאק אלאוטרה, אף תמיד הערכנו כי מדובר בוונטסירה חומת זנב, שגם היא קיימת ביערות במזרח האי", מסביר הביולוג פידימלאלה רלאינאסולו, שלקח חלק בלכידת החיה בפעם הראשונה.

החוקרים מדגישים כי גילוי מין חדש של יונק טורף נחשב לנדיר ביותר. הפעם האחרונה בה התגלתה וונטסירה נוספת (Grandidier’s vontsira) היתה באמצע שנות השמונים, וחיה דומה נמצאה במערב אפריקה לפני כשבע שנים.

תודות לאוסף הזואולוגי העצום במוזיאון הטבע הבריטי, התאפשר לחוקרים לערוך בדיקות השוואה מקיפות בין הפרטים שנלכדו לקרובת המשפחה ששומרה במוזיאון. רק בתום בדיקות גנטיות ופיזיות ממושכות, התגלה כי ישנם הבדלים פיזיים שונים בין השתיים.

אך למרות השמחה הרבה, העתיד של הטורף בכדור הארץ אינו מובטח. בקרן השימור מזהירים כי אזורי הביצות הטבעיים בה מצוייה החיה, הנחשבת לאחד הטורפים הנדירים ביותר בעולם, כבר מאויימים תחת פיתוח חקלאי, שריפות והפרה של המאזן האקולוגי עקב חדירה של מיני צמחים ודגים פולשים לאזור.

הם מדגישים כי יש צורך לפעול מול הקהילות המקומיות כדי לוודא שנעשה ניצול זהיר של משאבי הטבע, וזאת כדי להבטיח את המשך קיומה של וונטסירת דראל ומיני בעלי חיים אחרים.

הקרן שהוקמה לזכרו של חוקר וסופר הטבע הנודע ג'ראל דראל, החליטה בשיתוף ארגוני השימור שלקחו חלק במחקר, להנציח את זכרו של דראל בכך ששילבו את שמו בשמה המדעי של החיה (Salanoia durrelli) כאות הוקרה לפועלו למען בעלי החיים בעולם.

נצפה ונלכד פעמיים בלבד מאז שנת 2004