שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מחוברים
    מארק צוקרברג הוא המיליארדר הכי צעיר בעולם והאיש שהקים את פייסבוק. ג'סי אייזנברג הוא שחקן אמריקאי עם תלתלת יהודית ולוק של החנון מבית הכנסת ממול. ב"הרשת החברתית" השני נטמע בראשון ול־2010 יש סוף סוף את הסרט של השנה
    על פניו נראה כאילו הימים שבהם נאלץ ג'סי אייזנברג לחייך במבוכה כתגובה למשפט "היית נהדר ב'ג'ונו'", עומדים להסתיים. אייזנברג הוא הכוכב של הסרט "הרשת החברתית", המספר על הקמת פייסבוק, ובמיוחד על מארק צוקרברג, היזם והמנכ"ל של האתר ששינה את פני האינטרנט. הסרט, שיצא בארצות הברית
    לפני כחודש ומגיע אלינו השבוע, מורכב מקאסט צעיר של שחקנים שאינם כוכבים, חוץ מאחד - ג'סטין טימברלייק (אבל שימו לב לתופעה הזאת: כוכבי מוזיקה, אפילו ענקיים, אינם מושכים קהל לקולנוע כשהם אינם משחקים את עצמם), ובוים על ידי דייוויד פינצ'ר ("מועדון קרב"). מאז יצא הסרט הוא זוכה לביקורות מרקיעות שחקים מרוב המבקרים, ואפילו טוויטים של מבקרי קולנוע שנשמעים כך: "'הרשת החברתית' הוא הסרט הראשון שקיבל ממני ארבעה כוכבים ב־2010. זה סרט השנה שמגדיר את העשור בצורה מבריקה". את המילים האלה צייץ מבקר הקולנוע של "הרולינג סטון", ומאז האוסקר באזז סביבו רק הולך ומתעצם. כך שבקרוב מאוד, כך נראה, אנשים יתחילו להבדיל בין מייקל סרה ("ג'ונו") לאייזנברג.

     

    אייזנברג נולד למשפחה יהודית בקווינס ב־1983, לאם ליצנית ואבא פרופסור, ורצה להיות שחקן מאז שהיה ילד קטן. הוא השתתף בסדרת הטלוויזיה "Get Real" שבוטלה אחרי עונה, והמשיך לקולנוע. ב־2002 כיכב אייזנברג בשני סרטים שהצליחו יחסית, אחד מהם הוא "מועדון הקיסר", סרט חניכה קלאסי על מורה ותלמידים בכיכובו של קלווין קליין, והשני הוא קומדיית האינדי המצליחה "רוג'ר דוג'ר". בהמשך כיכב בסרט האימה "הקללה" של ווס קרייבן ובדרמה האיכותית "חיים בן השורות" של נח באומבך בתקופה הפרה־טרחנית שלו. 


    יכולת שגורמת לפתח אכפתיות כלפי הדמות. אייזנברג ב"רשת חברתית"

     

    בסרט, המתאר את התפוררות נישואיהם של הוריו התסריטאים של באומבך, גילם אייזנברג את בן דמותו של הבמאי, נער מתבגר ולא מקובל חברתית, הטוען שהוא אחראי לכתיבת כמה משירי פינק פלויד. הסרט הצליח מאוד בפסטיבלים וגם בקופות והביא את אייזנברג לנישת "השחקן הצעיר שיש לשים לב אליו, במיוחד אם משהו קורה למייקל סרה". יש לו את הלוק החנוני, הכולל תלתלת יהודית ואף משונן, שמעניק לו מחד את הלוק של השכן החביב מהדלת ממול שאפשר לשאול ממנו כפית חרוסת, ומאידך של הבחור המתוק שאמא שלך רוצה שתביאי הביתה.

     

    2009 היתה שנת הפריצה המשמעותית של אייזנברג, שכיכב בשני סרטים איכותיים, ולא פחות חשוב - מאגניבים. הראשון הוא "קיץ מסחרר" ("Adventureland"), סרט המתאר קיץ אחד בחייהם של מתבגרים העובדים בהפעלת לונה פארק. אייזנברג שיחק את החדש בשכונה שמתאהב בנערה שגילמה קריסטן סטיוארט, ומשיג אותה אחרי כמה מבטים נוגים וקימוטי אף מתחת לגלגל הענק כמובן. גם סרטו השני באותה שנה הסתיים בסצנה מפוארת בלונה פארק: זה היה סרט הזומבים הסופר קול "זומבילנד", בכיכובם של וודי הארלסון ואמה סטון (שמאז לא עוצרת), שבו גילם מתבגר שמצטרף להארלסון לנסיעה בעולם פוסט אפוקליפטי שבו שולטים זומבים. במקביל הוא שיחק בהצגות תיאטרון, באחת מהן, "יתומים", זכה לחלוק את הבמה עם אל פאצ'ינו.

     

    את התפקיד ב"הרשת החברתית" קיבל אייזנברג יחסית בקלות. בראיון למגזין "הרולינג סטון" סיפר התסריטאי ארון סורקין ("הבית הלבן", "סטודיו 60") על תהליך הליהוק: "הוא עשה לנו קריאה של התסריט מניו יורק, קריאה מצולמת. בשלב הזה התפקיד היה שלו, אבל זה לא מנע מאיתנו להביא אותו לאל.איי ארבע או תשע פעמים עד שהודענו לו שהתפקיד שלו. הסיבה העיקרית לליהוק שלו היא כישרון המשחק שלו. נכון שהוא נראה מאוד מתאים לתפקיד, אבל זה לא רק זה. יש לו יכולת שגורמת לך לפתח אכפתיות כלפי הדמות שלו. אשה אחת כתבה לי אחרי הסרט ש'הסרט הזה גרם לי לרצות לזרוק ביצה על הבית של מארק צוקרברג ואז לנקות אותו'. זו בדיוק ההרגשה שרציתי ליצור".

     

    סורקין מספר בראיון גם על האופן שבו התחילה העבודה על הסרט. "סקוט רודין, המפיק, סיפר לי על ספר שנכתב על ידי עיתונאי בשם בן מריץ. לספר קראו 'The accidental billionaire' (מיליארדר בטעות - א.א) והוא סיפר את הסיפור של מי שהקים את פייסבוק. במקביל ליציאת הספר רצו למכור את הזכויות שלו לסרט. רודין קנה את הזכויות והביא לי 14 עמודים של הצעה לסרט. בעמוד שלוש אמרתי שאעשה את זה. אין לי מושג ברור למה אמרתי לזה 'כן', אבל זה היה ה'כן' הכי מהיר שאמרתי בחיי".


    500 מיליון איש אצלו באתר, בכל יום. מארק צוקרברג

     

    הספר, וגם הסרט המבוסס עליו (ועל תצהירי בית משפט), מספר את סיפורו של מארק צוקרברג, סטודנט לא מקובל בהארוורד וגאון מחשבים, שהפך למיליארדר הצעיר בעולם. הסרט מגולל איך בלילה אחד תכנן ובנה צוקרברג את הבסיס למה שישנה, כעבור שנים ספורות בלבד, את הדרך שבה אנשים מתקשרים ביניהם. אלא שכמו תמיד במקומות שבהם מעורב כסף גדול, יש אנשים הטוענים שחלק מהכסף הגדול הזה שייך להם, וכך גם ב"הרשת החברתית".

     

    "הסרט מסופר משלוש נקודות מבט שונות", אמר אייזנברג באחת ממסיבות העיתונאים הרבות שנערכו לרגל יציאת הסרט. "יש את הסיפור של צוקרברג, שבטוח שהוא המציא את פייסבוק, יש את נקודת המבט של החבר שלו שהלווה לו את הכסף הראשוני להשקעה, ויש את התאומים שטוענים שזה היה רעיון שלהם, מכיוון ששילמו לצוקרברג כדי שיבנה להם רשת חברתית. כך או כך, הסרט לא מכריע ופשוט מספק לך את שלוש נקודות המבט האלה".

     

    צוקרברג, שהונו מוערך כיום בשבעה מיליארד דולר, סיפק בכנס טכנולוגי את הצד שלו: "היינו כמה חבר'ה במעונות של קולג' שעבדו על פרויקט, ואז עברנו יחד לקליפורניה. הכל השתנה כשפתאום מישהו רצה לקנות אותנו בהמון כסף. היינו צריכים לחשוב מה באמת חשוב לנו ומה רצינו להשיג, והחלטנו לא להיענות להצעות שקיבלנו, ובעיניי זה היה בגלל שחלק גדול ממה שרציתי להמשיך לעשות זה פשוט את מה שאני עושה, לפתח ממשקים ותוכנות שיעזרו לאנשים לשתף זה את זה במידע ובחברים. היה חלל גדול בין החלק הראשון של הסיפור

     שלנו ואיפה שאנחנו נמצאים היום. כן, טעויות נעשו ואם הייתי יודע אז מה שאני יודע היום, הייתי עושה דברים אחרת, אבל אני לא יכול לשנות את זה". במהלך הראיון, שעסק בעיקר בשאלות על פרטיות באינטרנט, החל צוקרברג להזיע ופשט את הקפוצ'ון שלבש, אז התגלתה העובדה כי בחלק הפנימי של הקפוצ'ון מוטבע סמל החברה, ושלכל העובדים יש סמל כזה טבוע בתוך החולצה. אוווו. הסמל, הסביר צוקרברג בשביעות רצון, מתאר את רצונה של החברה ל "Making the world openly connected" - להפוך את העולם למקום פתוח ומקושר.


    ואין להם חשבון בפייסבוק. ג'סטין טימברלייק, ג'סי אייזנברג ואנדרו גארפילד

     

    צוקרברג ידע מראש שהסרט לא עומד להציג אותו באור חיובי, ולא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מהפקתו. למרות זאת, באחד מימי השישי שבו נוהגים בחברה לראות סרטים הוא לקח את כולם לראות את הסרט. אחרי שצפה בו הוא התחמק משאלות על ג'סי אייזנברג ועל האופן שבו הוא מגלם אותו, ורק אמר שהוא סקרן לראות איך הסרט ישפיע על יזמות אצל צעירים. "אני מקבל הרבה הודעות מצעירים שמספרים לי שמאוד הושפעו ממה שעשיתי", אמר, "בנינו מוצר ש־500 מיליון איש רואים מדי יום. אם חמישה מיליון איש יראו את הסרט, זה לא כל כך משנה".

     

    המספרים קצת שונים. הסרט עשה בשבוע הראשון לעלייתו 23 מיליון דולר ופתח במקום הראשון, ועליו שמר גם בשבוע השני. זה הישג מרשים לסרט ללא כוכבים ומלא בשחקנים צעירים שעדיין לא ממש מוכרים לקהל האמריקאי, אין ספק שכולם עומדים להיות כוכבים בעקבותיו. אנדרו גארפילד למשל, המגלם בסרט את חברו הקרוב של צוקרברג ומי שהשקיע בעסק, עומד להיות ספיידרמן בסרט הבא בסדרה. רוני מארה, המשחקת את אריקה, הבחורה שבגללה, אם לפרש את הסיפור באופן פשטני, התניע צוקרברג את הפרויקט, היא הכוכבת של העיבוד האמריקאי לטרילוגיית "נערה עם קעקוע דרקון". לסרט, שרובו ככולו שיחות מסדרון מהירות (סורקין מת על זה) ובהייה במסכי מחשב המתואר על ידי מבקרים כ"בעל נפח שקספירי", זו הצלחה גדולה.

     

    כוכבי הסרט משחקים אותה הכי לא מעודכנים, ובמסיבות העיתונאים, כמו גם אצל ג'ון סטיוארט, סיפרו אייזנברג וטימברלייק כי אינם אוחזים בעמוד פייסבוק. "אין לי זמן", אמר טימברלייק. "אין לי צורך לדסקס את חיי", אמר אייזנברג, "אבל אני מבין את הצורך. מארק הבין בדיוק מה חסר לאנשים ברשת: הרצון לתקשר עם חברים ולראות תמונות שלהם".

     

    • את הכתבה המלאה תוכלו לקרוא בגליון החדש של "פנאי פלוס"

     

    צילומים: אימג' בנק / Getty Images
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הלהיט של 2010. "רשת חברתית"
    צילום: gettyimages image bank
    לאתר ההטבות
    מומלצים