שתף קטע נבחר

האם אופנוענים יוכלו לרכוב בנת"צים?

ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון בהצעת חוק המבקשת להתיר לרוכבים להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית. יוזם ההצעה, ח"כ חמד עמאר, סבור כי היא תשפר את בטיחות הרוכבים ולא תפריע לאוטובוסים. במשרדי הממשלה סבורים כי ההפך הוא הנכון

הממשלה נגד הרוכבים, סיבוב 3. ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת-חוק של ח"כ חמד עמאר, לפיה רוכבי דו-גלגלי יורשו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). "אני מאמין כי פתיחת נת"צים לדו-גלגליים תאיץ את קצב נסיעתם, בלא פגיעה משמעותית בקצב נסיעת התחבורה הציבורית", מסביר היום ח"כ עמאר. לדבריו, הצעתו "גם תמנע את ניסיונות העקיפה המסוכנים בין הרכבים, דבר שעלול להוביל לתאונות ונפגעים".

 

על-פי הערכות, תתנגד הממשלה להצעת החוק של עמאר. במשרד התחבורה טוענים כי כניסת רוכבי דו-גלגלי לנתיבי תחבורה ציבורית תגרום לסכנה בטיחותית - גם לרוכבים עצמם, וגם לאוטובוסים. בנוסף, כניסת רוכבים לנת"צים עלולה לפגוע בייעודם העיקרי, כנתיבי תנועה לתחבורה ציבורית.


מחאת האופנוענים נגד ייקור הביטוח (צילום: עופר עמרם) 

 

דחיית הצעת החוק צפויה לעמת את הרוכבים פעם נוספת עם הממשלה הנוכחית, וזאת לאחר מאבק ארוך נגד ייקור תעריפי הביטוח, וכן לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה מנעו מתן פטור לרוכבים מתשלום אגרה בנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב.

 

התחבורה הציבורית לא תיפגע

הצעות-חוק המבקשות להתיר לרוכבים להשתמש בנת"צים, הוגשו כמה פעמים בשנים האחרונות: בכנסת ה-16 הגיש הצעה דומה ח"כ איתן כבל, ובכנסת ה-17 הוגשה הצעה על-ידי ח"כ גלעד ארדן - כיום, השר להגנת הסביבה. בכנסת הנוכחית הוגשו שתי הצעות-חוק בעניין זה מלבד ההצעה של ח"כ עמאר - אחת על-ידי ח"כ זאב בילסקי, ואחרת על-ידי ח"כ רונית תירוש. אלא שכל הניסיונות נכשלו עד כה, בעקבות התנגדותם של משרדי הממשלה.

 

יש לציין כי במערכת הפוליטית מעריכים כי שר התחבורה, ישראל כץ, דווקא נטה לתמוך במתן היתר לרוכבים להשתמש בנת"צים, אך הדרג המקצועי במשרדו הצליח לשנות את דעתו. בעבר גם תמך השר במתן פטור מלא לרוכבים מתשלום אגרה בנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב, ואף קידם תקנה בעניין זה ביחד עם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס. אולם, בסופו של דבר בוטל הפטור, לאור התנגדות נמרצת של משרד האוצר והדרג המקצועי במשרד התחבורה.

 

"במקום לזגזג בין המכוניות"

בשיחה עם ynet, אומר היום יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, אליקו אלג'ם, כי עמדת הממשלה היא לא יותר מתירוץ נדוש. "צריך לעודד את השימוש של רוכבים בנת"צים, ולא לדחות אותו פעם אחר פעם. זה יהיה יותר בטוח, מאחר שזה יאפשר לרוכבים להימנע מלזגזג בין טורי המכוניות. תשומת הלב של הנהגים כלפינו הולכת ופוחתת, ולכן השימוש בנת"צים יגביר את הבטיחות שלנו".

 

אלג'ם מציע למשרדי הממשלה לערוך ניסוי, שיוגבל למספר מצומצם של כבישים, וזאת במטרה לבחון את ההשלכות של כניסת רוכבים לנת"צים. לדבריו, בלונדון נערך ניסוי אשר במסגרתו הותרה נסיעת אופנועים בנת"צים, ולא נתגלתה כל בעיה בטיחותית. אלג'ם מציין כי לאחרונה אף הוחלט להאריך את הניסוי לתקופה נוספת.

 

"הבעיה הגדולה שלנו היא עם משרד התחבורה", מסכם אלג'ם. "הם מקובעים בעמדתם. הגיע הזמן שיפגינו רצינות, ויאפשרו לנו לכל הפחות לערוך ניסוי. מדינת ישראל צריכה לעודד את השימוש בדו-גלגליים. הקלות לרוכבים יביאו בסופו של דבר להקלה במצב הנורא בכבישים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים