שתף קטע נבחר

צילום: גבי מנשה

האם חברות האשראי משתפות נתוני לקוחות?

SMS על מבצע של ישראכרט שנשלח ללקוחה של אמריקן אקספרס, חברת האחות, מעורר שאלות מטרידות בדבר אי שמירה על פרטיות. "מעולם לא מסרתי פרטים לישראכרט", אומרת הלקוחה. אמריקן אקספרס: ההודעה נשלחה בטעות. ישראכרט: מדובר במקרה חריג

כיצד הגיעו פרטי לקוחת אמריקן אקספרס לחברה האחות ישראכרט? ע. לקוחה המחזיקה בכרטיס אשראי של אמריקן אקספרס, קיבלה הודעת SMS המבשרת לה כי היא זכאית ליהנות מהטבה של 100 שקל ברכישה בחנות איקאה, מתנת ישראכרט, זאת באמצעות קבלת קוד הטבה באתר האינטרנט של חברת כרטיסי האשראי.

 

ואולם כשניסתה ע' לקבל את קוד ההטבה באתר, הופיעה הודעה כי הכרטיס אינו תקף. ע. התקשרה למוקד שירות הלקוחות לברר מדוע לא תוכל ליהנות מההטבה שניתנה לה ושם נאמר לה ש"חלה תקלה ונשלחה לה הודעה בטעות, הואיל והמבצע מיועד רק ללקוחות ישראכרט". אם כן כיצד הגיעה ההודעה למכשיר הסלולר שלה, כשלטענתה מעולם לא היתה לקוחה או מסרה פרטים כל שהם לישראכרט?

 

"זו ממש חוצפה", אמרה ע. ל-ynet  "גם שולחים לי הודעת ספאם פרסומית לנייד וגם בסוף לא עומדים בהצעה שלהם. אני לקוחה ותיקה של אמריקן אקספרס ומעולם לא מסרתי פרטים לישראכרט".

 

חברת "פועלים אקספרס", המנפיקה את כרטיסי אמריקן אקספרס בישראל וחברת ישראכרט, הן "חברות אחיות" הנמצאות בבעלות בנק הפועלים תחת "קבוצת ישראכרט". ניהול החברות והתפעול שלהן מתבצע במשותף, תחת קורת גג אחת וזאת למרות שמדובר בשני מותגים שונים.

 

הגנת הפרטיות וחוק הספאם

לכאורה אין פסול בשיתוף של חברות אחיות במבחינת חוק ההגבלים העסקיים, כל עוד החברות מנוהלות תחת מנהל אחד, אולם ישנם חוקים נוספים להם מחוייבות החברות הללו כגון חוק הפרטיות וחוקי הבנקאות, וכאן עולות כמה תהיות - האם הנתונים הנאספים על הלקוח בהסכמתו וכפופים לחוק הגנת הפרטיות, האוסרים העברת מידע על הלקוח לגוף אחר, ללא הסכמתו המפורשת של הלקוח, אכן נשמרים בקפידה?

 

קרובות ככל שיהיו האחיות לבית ישראכרט ממשפחת הפועלים, חלה עליהן חובה לבצע הפרדה מוחלטת בעניין זה, כך גם קובעים בפיקוח על הבנקים.

 

יתרה מכך, על פי חוק הספאם שנכנס לתוקפו לפני כשנתיים, אסור לבית עסק לשלוח הודעה פרסומית למכשיר הסלולר ללא הסכמה מפורשת של הצרכן. במקרה הזה, ישראכרט לא קיבלה כל אישור מהלקוחה לשלוח לה הודעות וגם כאן "המשפחה הפיננסית" פישלה.

 

אפשר היה לסיים את הסיפור הזה עם טעם טוב, לפחות מבחינתה של ע. - בעקבות פניית ynet, בישראכרט הודיעו כי יצרו קשר עם הלקוחה ויעניקו לה את ההטבה "לפנים משורת הדין", אולם בפועל, לטענתה, הם לא עשו זאת. חבל.

 

באמריקן אקספרס אומרים בתגובה: "מדובר בחיבור של הלקוחה לאתר שיווקי אינפורמטיבי, לא בוצעה כל העברת מידע בין החברות ,החיבור לאתר ההטבות של ישראכרט במקום אמריקן אקספרס בוצע ע"י מוקדנית עקב טעות אנוש". בחברה מוסיפים: "הטבות קבוצת ישראכרט אינן חלות בהכרח על לקוחות אמריקן אקספרס. במקרה שלהלן ההטבה הייתה תקפה רק ללקוחות ישראכרט. הודעת ה SMS נשלחה ללקוחה בטעות ולאחר פנייתה אלינו דאגנו להסירה מרשימת התפוצה".

 

מישראכרט נמסר: "בשום שלב לא נשלחה הודעה לכל לקוחות אמריקן אקספרס בדבר המבצע. מדובר במקרה חריג במסגרתו עקב טעות של נציגת השירות עודכנו פרטי לקוחת אמריקן אקפרס אשר ביקשה לקבל מידע אודות מבצעים באמצעות הודעות SMS, גם באתר ההטבות של ישראכרט. המבצע לא נשלח לכלל לקוחות אמריקן אקספרס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"גם שלחו ספאם, וגם לא עמדו בהצעה"
מומלצים