שתף קטע נבחר

 

הציבור לא מבין את הוראות המשכנתא החדשות

לפי סקר שנערך עבור ynet, על 50% מהאנשים שמתכוונים לבצע שינוי בהכנסתם בעקבות השפעת ההוראה החדשה על תשלומי המשכנתא - ההוראה לא משפיעה כלל. בכירה במערכת הבנקאות: "בנק ישראל דיבר לבנקים, לא ללקוחות"

האם הציבור הבין את ההוראות החדשות של בנק ישראל  שנועדו לצנן את שוק המשכנתאות? נראה שלא. סקר חדש מעלה כי חלק גדול בציבור לא מבין את משמעות ההוראות המחייבות את הבנקים להפריש כספים עבור משכנתאות הניתנות בריבית משתנה. את הסקר ערכה עתיד השמה באמצעות חברת אושיק רושינק אסטרטגיה, עבור ynet.

 

 

הסקר ביקש לבחון האם בעקבות ההוראה החדשה הציבור ינסה להגדיל את הכנסותיו בכדי לעמוד בתשלומי המשכנתא. לשאלה "באיזה אופן השינויים הללו יגרמו לך להתנהג במקום העבודה", ענו 7.5% מהנשאלים כי ישקלו ברצינות לדרוש מהמעסיק העלאת שכר, 10.9% אמרו כי ישקלו ברצינות חיפוש עבודה עם הכנסה גבוהה יותר, 13.1% אמרו שיעבדו שעות נוספות או יוסיפו משרה חלקית למשרה הקיימת ו-68.5% אמרו כי לא ישנו דבר.

 

ואולם בחינת הנתונים מעלה כי 50% מאלה שהשיבו כי יבצעו שינוי כלשהו להגדלת הכנסתם בעקבות המהלך – הם זכאי משרד השיכון, כלומר התקנה כלל לא חלה עליהם.

 

בנוסף עולה כי % 44.4 מאלו שכבר לקחו משכנתא לפני כניסת ההוראה לתוקף, ציינו גם כן כי יבצעו שינוי להגדלת ההכנסות. נתון המעיד גם כן על חוסר ההבנה, הואיל וגם הם אינם מושפעים מההוראה.

 

משה ויצמן, מנכ"ל עתיד השמה, שערכה את הסקר, מדגיש כי הנתונים מצביעים על הבלבול הרב שנוצר בציבור ביחס לצעדים של בנק ישראל. "נראה, כי המהלך יצר חוסר ודאות בקרב חלקים נרחבים בציבור לגבי עתיד המשכנתא שלו, כאשר למרבית האנשים לא ברורה השפעתו הישירה של המהלך עליהם. כתוצאה מכך, אנו רואים שרוב האנשים, כמו בדרך כלל במצבי אי ודאות, מעדיפים לשבת על הגדר ולהמתין לבאות".

 

"המטרה היתה פסיכולוגית"

גם בדיקה בחלק מהבנקים מעלה כי, לפחות על פי התרשמותם, הבנת הציבור את הנושא היא בסיסית ביותר. "בנק ישראל דיבר לבנקים, לא ללקוחות", אומרת ל ynet בכירה במערכת הבנקאות, "הוא רצה לעשות מהתקנה הזו הרבה רעש ועיקר המטרה היתה פסיכולוגית. כנראה שבהיבט הזה זה הצליח".

 

מנתוני הסקר עולה עוד כי בפילוח לפי מגדר - הרצון להגדיל את ההכנסה בולט יותר אצל נשים, כך לשאלה ה"אם תשקול ברצינות לבקש מהמעביד העלאת שכר" ענו בחיוב 3.9% מהגברים לעומת 11.1% מהנשים.

 

כך גם לשאלה "האם תעבוד יותר שעות או תנסה להגדיל את היקף המשרה", ענו בחיוב 10.1%מהגברים לעומת 16.1% מהנשים.

 

הסקר כלל 500 ראיונות אינטרנטיים המהווים מדגם אקראי מייצג של האוכלוסייה דוברת העברית, הבוגרת בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבנקים: "הבנת הציבור בסיסית ביותר"
צילום: index open
מומלצים