שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    טאצ' נשי: מטרופולין מחפשת נהגות אוטובוס
    חברת האוטובוסים מתכוונת לגייס לפחות 75 נהגות אוטובוס מבין 150 הנהגים החדשים שצפויים להצטרף לחברה. נהגת אוטובוס ותיקה, זיו אורן: "היו הרמות גבה, אבל זה התחלף בהערכה". במטרופולין מבטיחים גמישות בשעות ושכר ותנאים שווים

    חברת האוטובוסים מטרופולין תגייס 150 נהגים חדשים לקראת השקת 50 קווים נוספים באזור השרון. נהגים אמרנו? ובכן, לפחות 50% מהאוחזים החדשים בהגה ישתייכו לבנות המין היפה. מדוע שמה לעצמה מטרופולין למטרה להגדיל את ייצוג הנשים בתחום? לדברי החברה מדובר במדיניות שמטרתה "לשנות את הנוף המקצועי בתחום ולעודד נשים להשיל את התפישה השמרנית כי מקצוע נהג האוטובוס מוגבל לגברים בלבד".

     

     

    מנכ"ל מטרופולין, אילן קרני, אומר ל-ynet שכרגע אחוז הנהגות בחברה שולי, ו"שזו אחת הסיבות שאנו מעוניינים לקדם את הנושא וליצור מצב מאוזן יותר". הוא מוסיף כי "זה הזמן של נשים שכבר יש להן רישיון אוטובוס ולא משתמשות בו, למשל נשים שהוכשרו על ידי הצבא לשעת חירום, להוציא את הרישיון מהמגירה ולהצטרף אלינו".

     


    "הנערים שרו בצחוק 'מי נתן לך רשיון'". הנהגת זיו אורן (צילום: נטלי כהן)

     

    "יודעת את העבודה לא פחות מהם"

    ומה מצפה לאותן נהגות מהקולגות? נהגת אוטובוס בחברה, זיו אורן, מספרת שאין מה לדאוג: "היו הרמות גבה, אבל זה התחלף בהערכה. אין עבודות לנשים ועבודות לגברים דווקא מסנג'רים אותי לא מעט - אני מבצעת את כל המטלות, כפי שגם מצפים ממני, ומראה לשאר הנהגים שאני יודעת את העבודה לא פחות טוב מהם".

     

    האם גם הנוסעים מרימים גבה בתחילה?

    "יש פליאה, אבל מהצד החיובי נוסעים אומרים לי 'איזה יופי' או 'איזה שינוי מרענן'; התגובות הן נלהבות, למרות שבקווים הקבועים כבר התרגלו אלי. וזה גם בדיוק הרעיון". אורן עובדת כבר שנה במטרופולין, אך לפני כן עבדה כ-6 שנים באגד, שם זכתה לאותן תגובות נלהבות. היא מציינת שכשהסיעה בני נוער, הנערים היו לפעמים שרים בצחוק "לכי למטבח", או "מי נתן לך רשיון", "אבל הכל בהומור, כשכולנו מתפקעים מצחוק".

     

    על אף הרצון לשנות את התפישה השמרנית - מסתבר שיש דברים שלא משתנים כל כך מהר, כמו ההנחה המקדמית, הנתמכת בתפישות הציבור, שעול הטיפול בילדים צריך ליפול על האשה. בכל מקרה, מסביר מנכ"ל מטרופולין, "החברה תעניק תנאים טובים ושעות גמישות לנשים ואמהות, (מתוך מטרה - ג"ק) להוציא נשים שפני כן הרגישו שאין ביכולתן לצאת לעבוד, למעגל העבודה".

     

    גמישות בשעות גם לאבות

    קרני מוסיף: "המערכת תהיה קשובה לבקשות הנוגעות לשיבוץ לסידור עבודה, כפי שקיים כיום. העבודה באיזור מקום המגורים יכול מאוד להקל ולשפר את איכות החיים. זו הזדמנות לנשים שבעבר רצו לצאת למעגל העבודה ולא עשו זאת בגלל שעות עבודה שלא התאימו לגידול ילדיהם. כמובן, שאנו מספקים גם לאבות את הגמישות הזו, אם ירצו".

     

    מה גרר את השינוי בתפיסה?

    "השאלה המתבקשת הינה מדוע זו לא הייתה התפיסה מלכתחילה - למה לא פוגשים נהגות בתחבורה הציבורית? 'מטרופולין' מגבירה את הנוכחות שלה באזור השרון עם התווספות של עשרות קווים חדשים. לשם כך ראינו בגיוס העובדים הנוכחי הזדמנות טובה להביא לידי ביטוי הרצון שלנו לעודד שיווין גם במקצוע זה", אומר קרני. הוא מוסיף שהניסיון הקיים עם נהגות קיימות סייע להחלטה".

      

    האם השכר והתנאים יהיו שווים?

    "השכר והתנאים שווים אחד לאחד, וכן קריטריוני האבחון, המיון והקליטה".

     

    מה ההערכה שלכם לגבי היענות הנשים?

    "אנו מבחינים בעליית הביקוש מצד הנשים בעת האחרונה ואנחנו מאוד מקווים שהמגמה רק תמשיך לעלות. אנחנו מקווים שבעתיד לא נצטרך לעשות פנייה לקבוצה ספציפית, כאשר נגייס עובדים, אלא נשים יגיעו אלינו באופן טבעי ומובן מאליו".

     

    האם אתם צופים בעיה עם נהיגת נשים באזורים חרדים?

    "אנחנו לא פועלים באיזורים חרדיים".

     

    משפחה וקריירה

    האם באמת ניתן לשלב את העבודה עם חיי משפחה?

    אורן משיבה שבהחלט כן. "יש לי ילד בן 16 ואם אני צריכה להיות בבית או לעשות סידורים לילד יש התחשבות בנושא המשמרות, במיוחד היום כשאני עובדת בשרון זה מאוד עוזר לי שאני עובדת באזור מגורי. משתדלים לבוא לקראתנו ולסדר שעות שמאפשרות טיפול בילדים.  גם כשהילד היה קטן יותר, ועבדתי באגד,  אז אפשרו לי יותר גמישות. היום כל אמא יכולה להיות נהגת אוטובוס". אורן מוסיפה ש"מבחינתה "חובות האם והאב הם שווים וכך זה עובד גם עם בן זוגי". 

     

    ואת יכולה לומר לי מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים?

    אורן צוחקת ועונה: "ברור שנשים (צוחקת), כי לנשים יש יותר מודעות בכביש. אבל בכל הנוגע לנהגי ונהגות אוטובוס אני לא חושבת שיש באמת הבדל כי מוודאים שכל המועסקים הם זהירים מספיק".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מנכ"ל מטרופולין, אילן קרני
    צילום: יוגב עמרני
    זיו אורן, נהגת אוטובוס במטרופולין
    צילום: נטלי כהן
    מומלצים