שתף קטע נבחר

 

אל תערבו את אלוהים

טענות כמו "הסיבה לשריפה היא חילול שבת" או ש"האש היא מסר משמיים" נוגדות הנחה יסודית ביהדות - שהאל טוב ומיטיב. עלינו להאמין שהוא אינו אחראי ולא מתערב באסונות כאלה

האסון הנורא בכרמל הביא, באופן די מתבקש, לקריאות לציבור לפנות לרחמיו של בורא עולם, ולחשבון נפש על שום מה ולמה באה עלינו האש. מנהיגי העדה החרדית הבהירו שזהו מסר מהקב"ה, הרב עובדיה יוסף קבע שהסיבה היא חילול שבת וטוקבקיסטים שונים האשימו את התרבות החילונית ככלל על חטאיה המרובים. רק על דבר אחד לא עוצרים כל קוראי הקריאות למיניהם לחשוב – על כך שבעצם הקריאות הללו יש משום עלבון די חריף כלפי בורא עולם, או לכל הפחות סתירה מהותית לעצם הנחת היסוד של היהדות – שאלוקים הוא אל טוב ומיטיב, רחום וחנון וארך אפיים.

 

הטענה "זהו מסר מהקב"ה", ובעקבותיה ההמלצה לפשפש במעשים, החזירה אותי באחת לאוגוסט 2003. הימים ימי האינתיפאדה, ובפיגוע מזעזע במיוחד בקו 2 בירושלים נהרגו למעלה מ-20 חרדים שעשו את דרכם חזרה מן הכותל, רובם ילדים רכים בשנים. "זהו מסר משמיים", קראו מנהיגי חצרות בירושלים, ועצרו לחשוב ולפשפש, ממש כשם שמבקשים מאיתנו לעשות כעת. כעבור יומיים הוציאו הגדולים בתורה גילוי דעת: "יש להקדיש פחות זמן לשיחות חולין בטלפון".

 

האמירה הזו טומנת בחובה מסר מזעזע, ולפחות לטעמי – אנטי-יהודי בעליל. גילוי הדעת הזה בעקבות האירוע הקשה, מבסס למעשה קשר בין הפיגוע לבין שיחות חולין בטלפון. במילים אחרות: יש כאן טענה שיש קשר כלשהו בין רציחתם של 20 ומשהו יהודים צדיקים, חלקם הגדול עדיין אינם בני מצוות ובהגדרה זכים מכל חטא, לבין העובדה שאנשים אחרים עשו משהו שהוא טיפ-טיפה לא בסדר (גם על זה ניתן להתווכח, אבל בוודאי שאין מדובר פה בחטא מהותי).

 

זה טוב ומיטיב?

אלף סליחות, אבל האם אנו לא מדקלמים מדי יום ביומו כמה אבינו שבשמיים הוא טוב ומיטיב ורחום וחנון? האם אל שהורג (או מאפשר לחמאס להרוג) ילדים טהורים בשובם מהכותל משום שמישהו אחר דיבר בטלפון, נשמע לכם טוב ומיטיב במיוחד? בעצם הטענה שיש קשר בין הדברים יש גם אמירה מפורשת די מעליבה על אודות אופיו של היושב במרומים, וגם סתירה ישירה לעקרון הבסיס של האמונה הדתית.

 

הקריאות שיוצאות עכשיו אינן שונות מהותית מכך. כלום אל טוב ומיטיב מאפשר ל-40 גיבורי ישראל להישרף חיים בגלל שאנשים אחרים לא שומרים כשרות או צופים ב"היפה והחנון"? האם ייתכן שאל רחום וחנון מאפשר הרס והרג כזה בגלל שמישהו לא החליף מזוזה בזמן? האם יהודים וגויים שחירפו נפשם למות בניסיון להציל חיי זולתם לא זכו לעזרה של אביהם במרומים משום שאנשים אחרים לא למדו מספיק תורה? איך זה מסתדר בדיוק עם "אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים"? 

 

גם האמירה של הרב עובדיה יוסף, לפיה השריפה פרצה במקומות שבהם מחללים שבת, אינה פותרת את הקושי. ראשית, זה עובדתית לא נכון, ודתיים רבים נפגעו מהשריפה. שנית, גם אם באסון הזה זה היה נכון במקרה, הרי ש"פיגוע הילדים" הנזכר לעיל, כמו גם אינספור אסונות נוספים, גבו חיי שומרי מצוות וצדיקים רבים מאוד. מה ההסבר אז? והאם הרב יוסף מאמין שמוות בלהבות הוא עונש ראוי למחללי שבת, גם כשהם מצויים בעיצומה של שליחות קדושה של הצלת חיים? 

 

אלוקים לא מתערב

נכון, קשה ומתסכל להעלות על הדעת שיכול לקרות אסון כזה שלא באשמתו הישירה של מישהו (מבחינה דתית כמובן), אבל האפשרות

הזו לפחות לא מציירת את בורא עולם כנוקם באופן שרירותי ביציריו על לא עוול בכפם, ומכאן שאם לא בא לנו, במקרה, לסתור את כל הבסיס (והסיבה) לאמונה שלנו, עלינו להאמין שאלוקים, בפשטות, לא אחראי ולא מתערב באסונות מסוג זה. ואם מתערב פה ושם – אזי רק לחסד.

 

רצוי וראוי שיבחרו כל יודעי הדבר במה הם מאמינים: בכך שיש אל טוב ומיטיב ורחום וחנון וארך אפיים ורב חסד ואמת, או שיש אל שמאפשר למחבלים לרצוח ילדים תמים, ולאש לכלות חיים גיבורי חיל בשביל להעביר מסר לאנשים אחרים לחלוטין. תחליטו האם אתם מאמינים באל הטוב והמיטיב, הוא אלוקי ישראל, או באל הנקמן שלא מצא שום דרך אחרת להגיד שהוא לא אוהב שרימפס חוץ מלשרוף חפים מפשע. בעיניי, זה לא הולך ביחד, ואני מסרב להאמין שבורא עולם הוא כזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
הרב יוסף. יש סיבה
צילום: גיל יוחנן
עזרה משמיים
צילום: שחר לאודון
מומלצים