שתף קטע נבחר

הנתיב בתשלום בכניסה לת"א: יום כן, יום לא?

המדינה מעוניינת לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, ותפתח ב-7 בינואר נתיב אגרה בכניסה לתל אביב. אלא שכעת מתברר כי מאחורי ההצהרות המבטיחות עלולה להתגלות מציאות מטרידה

האם החברה הפרטית המפעילה את נתיב האגרה בכניסה לתל-אביב, תוכל לסגור אותו לתנועה במועדים שונים כדי לחסוך עלויות? זכיינית נתיב האגרה בכניסה לתל-אביב, שייפתח לתנועה ב-7 בינואר, מפרסמת היום (א') קובץ שאלות ותשובות, לקראת סיומו הקרוב של הפרויקט. בתשובה לשאלה המתבקשת "האם הנתיב פתוח לאורך כל שעות היממה, לאורך כל השנה?", מצורפת תשובה מפתיעה: הנתיב אכן יהיה פתוח בכל שעות היממה, אך בהמשך מוסבר כי למרות זאת, "לא כדאי להתחייב. יתכן שנרצה לסגור לצורך חיסכון בהוצאות תפעול".

 

בעניין זה ראוי לציין כי למדינה יש אינטרס ברור לשמור על רווחיות הזכיינית: בהסכם שנחתה עמה נכלל מנגנון הנקרא "יעד לפדיון שנתי", שלמעשה נועד להבטיח היקף הכנסות מינימלי מדי שנה. במידה ולא תגיע הזכיינית לאותו יעד, הבטיחה לה המדינה רשת ביטחון פיננסית. בתשובה לשאלת ynet בעניין סגירת הנתיב לצורך חיסכון, הבהירה הזכיינית כי מדובר ב"טעות", ובמשרד התחבורה סירבו להגיב.


הזכיינית: "יתכן שנרצה לסגור לצורך חיסכון בהוצאות" (צילום: עופר עמרם) 

 

נושא זה אינו היחיד שמעורר תהיות, כשבועיים לפני פתיחת הנתיב לתחבורה. כך למשל מתברר כי שירותי ההסעה בחינם לא יופעלו במהלך ימי שישי ומוצאי שבת, בנוסף לשבתות וחגים. האם כך מעודדת המדינה שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי?

 

"אין לנו טכנולוגיה"

לפי הצהרת הזכיינית, אחת המטרות של הנתיב החדש היא עידוד "נסיעה משותפת" ("קאר-פול") - נסיעה של שלושה או ארבעה בני-אדם במכונית אחת, באמצעות פטור מתשלום. אלא שעיון בשיטת הבדיקה של כלי הרכב המעוניינים לעשות שימוש בנתיב, מעלה כי התוצאה עלולה להיות הפוכה. כך למשל, כלי רכב המסיעים שלושה או ארבעה נוסעים, יאלצו לעבור בנקודת ביקורת בחניון עצמו - לפני הכניסה לנתיב - לקבל את אישור הפקח מטעם הזכיינית, ורק אז יוכלו ליהנות מההטבה ולהמשיך בנסיעה. 

 

בתשובה לשאלה מדוע לא יוכלו מכוניות אלה לעבור בו באופן שימנע עיכוב מיותר - בדומה לנתיבים מהירים בעולם הגדול - מסבירים בזכיינית כי "לעת עתה, אין טכנולוגיה שיכולה לבדוק את מספר האנשים ברכב". בתשובה לשאלה מדוע לא מתבצעת ביקורת פשוטה בכניסה לנתיב, עונים בזכיינית כי אכן ניתן להציב עמדה "במרכז הנתיב" כדי לוודא את מספר הנוסעים, אבל זו "הייתה מעכבת את הנתיב כולו". כדי להבהיר מי האחראי לכך, מסבירים בחברת שפיר, הזכיינית, כי "משרד התחבורה העדיף ליצור עמדות ביקורת לרכבים רבי-תפוסה במתחם".

 

עד 75 שקלים ל-13 ק"מ

התשלום עבור השימוש בנתיב יקבע בהתאם לשעה ולעומס התנועה: משרד התחבורה והזכיינית מכנים זאת "אגרה דינמית" - השימוש יתייקר ככל שייכנסו יותר כלי רכב לנתיב. מטרת המחיר המשתנה היא לשמור על מהירות ממוצעת גבוהה יחסית, שעל-פי משרד התחבורה והזכיינית צפויה להיות 70 קמ"ש. במהירות זו יהיה זמן הנסיעה בנתיב, שאורכו 13 ק"מ, כ-11 דקות. התשלום עבור נסיעה כזו יעמוד על בין 17 ל-25 שקלים - לכל נסיעה. האגרה המדויקת שישלם כל נהג תוצג על שלט, שיוצב במרחק של כ-1,200 מטר לפני הכניסה לנתיב

 

התשלום המינימלי, במקרה שבו הנתיב יהיה ריק לחלוטין, יעמוד על שבעה שקלים בלבד. אלא שיש לזכור כי במקרה שכזה, יש להניח כי גם הכביש הציבורי שלצד הנתיב יהיה ריק מתנועה, ולא תהיה כל סיבה לעבור לנתיב בתשלום. תשלום מרבי יעמוד על לא פחות מ-75 שקלים, במקרה בו הנתיב יהיה עמוס לעייפה. יש להזכיר בהקשר זה כי אם תתארך הנסיעה לחצי שעה, יהיו המשתמשים פטורים מתשלום.

 

קל בכניסה, קשה ביציאה

אחת האפשרויות שיעמדו למשתמשים בנתיב המהיר, היא להשאיר את מכוניתם בחניון ייעודי ליד מחלף שפירים. מהחניון יפעל שירות הסעות ללא תשלום, בשני מסלולים: "סובב קריה" ו"סובב בורסה" - הראשון ישרת את איזור הקריה בתל-אביב, והשני יעבור באיזור מרכז העסקים של רמת-גן. תדירות הנסיעות תהיה בין אחת בכל חמש דקות בין 06:30 ו-09:30, ואחת בכל רבע שעה בשאר השעות.

 

אלא ששיטה זו מעלה לא מעט תהיות. ראשית, בדרך מתל-אביב לחניון, לא ייהנו שירותי ההסעות מהעדפה כלשהי בכביש. זמן הנסיעה לרכב החונה במקרה זה, בעיקר בשעות הלחץ הכבד של אחר הצהריים, יהיה זהה לזה של כלי רכב פרטי. כך יוצא שרק בכיוון "הלוך" יהנו המשתמשים ממהירות נסיעה משופרת, ואילו ב"חזור" הם עלולים לזכות בחוויה מפוקפקת.

 

בנוסף, על המשתמשים בחניון לזכור כי הם חייבים לסיים את עיסוקיהם כך שיספיקו לאוטובוס האחרון שיצא ב-23:00. אם יאחרו להוציא את הרכב הפרטי מהחניון עד חצות, צפוי להם קנס של 50 שקל בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה.

 

ומה יקרה בשבת וחג?

בישראל לא מופעלת תחבורה ציבורית בשבתות וחגים, מתוקפו של הסטטוס-קוו. אלא שבזכיינית הנתיב המהיר, יחד עם משרד התחבורה, החליטו כי שירות ההסעות בנתיב המהיר יסתיים בימי חמישי ב-23:00, ויתחדש רק בימי ראשון בבוקר. ביום שישי למשל, לא יופעל השירות כלל. גם במוצאי שבת לא יופעלו אוטובוסים, וכך גם בערבי חג ובחגים כמובן.

 

בזכיינית הסבירו את ההחלטה בכך שהתנועה בנתיב בימים אלה ממילא אינה גדולה, וסביר להניח כי לא יהיו נוסעים שיבקשו לעשות שימוש בשירות ההסעות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פקק בכניסה, פקק ביציאה
צילום: בן קלמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים