שתף קטע נבחר

אביב מתעורר ובועט

מייקל מאייר, מי שביים את "אביב מתעורר" ו"אמריקן אידיוט", נחת בתל אביב לסדנה עם שחקנים וזמרים ישראלים. בדרך הוא גם אמר את דעתו על "מאמא מיה", על המבקרים בלונדון ועל ההתמסחרות של ברודווי. ראיון עם כוכב עליון

"מה זאת אומרת למה אני פה? תמיד יש מה ללמוד ואם כבר לומדים, אז עדיף שזה יהיה מהטובים ביותר, לא?", אמרה הזמרת ריקי גל רגע לפני שנכנסה לסדנה עם מייקל מאייר, מי שחתום כבמאי של מחזות הזמר "American Idiot" ו"אביב מתעורר", מההצלחות הגדולות של ברודווי בשנים האחרונות.

 

מאייר, שהגיע לישראל במסגרת פרויקט סדנאות הבמה, נחשב בשנים האחרונות לאחד הקולות המעניינים בברודווי. קול שהכתיב במידה מסוימת מהפיכה שביקשה להוביל את עולם מחזות הזמר אל עידן חדש, פחות מתנחמד ויותר בועט. "אני מאוד שמח להיות פה. זה הביקור הראשון שלי בישראל וזה מרגש", אמר מאייר בפתיחת הסדנה, ואף הפתיע כשאמר שבתחילת דרכו כלל לא התכוון להתגלגל לברודווי. "כל זה קרה בטעות", הוא סיפר, "למען האמת רציתי בכלל לביים דרמות.


מאייר בעבודה. לא מאמין ביצירת סיפור סתמי  (צילום: בן קלמר)

 

"מחזות זמר בברודווי, נראו לי כמו פורמט מיושן. רק מאוחר יותר הבנתי שמה שמעניין אותי זה בעצם הניסיון להביא מוזיקה עכשווית לפורמט הזה, ולנסות לחבר את המוזיקה לנרטיב".

 

המחזמר האחרון שלו, "American Idiot", שרץ בימים אלה בברודווי, מבוסס על שירי אלבומה של להקת Green Day שיצא לחנויות בשנת 2004 ונכתב בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר. "עד אז להקת Green Day היתה להקת פאנק ששיריה עסקו בעיקר בזיונים, עישון מריחואנה וחיפוש תענוגות בעולם לא נעים במיוחד", אומר מאייר. "אחרי ה-11 בספטמבר וג'ורג' וו. בוש, שסחב את אמריקה למקום נוראי, הלהקה הקטנה הזו מאוקלנד, גידלה ביצים והוציאה אלבום שהוא תגובה לכל מה שקרה.

 

"הם הרגישו מבולבלים ולא מיוצגים. אני זוכר שהקשבתי לאלבום תוך נסיעה באוטו ומה ששמעתי היתה זעקת קרב, המנון שיכול להוות השראה לדור שלם שמרגיש כמוהם, לא מיוצג. זה ריגש אותי. זה נשמע לי כמו אופרת רוק אמריקנית, שיכולה לעשות היום את מה ש"טומי" עשתה בזמנו. אם מאזינים בזהירות, אפשר למצוא בתוך האלבום הזה סיפור, וזה בדיוק מה שעשיתי".

 

מתוך הרוק'נרול

מה שאפשר למאייר ללכת אחרי החלום ולהפוך את "American Idiot" למחזמר, היתה ההצלחה האדירה שרשם "אביב מתעורר", מחזמר צעיר ובועט שעלה לאחרונה גם בבית ליסין בכיכובה של נינט טייב. "ההפקה של 'אביב מתעורר' שלא נראתה כמו שום מחזמר שקדם לה, פתחה לי את הדלת", מודה מאייר. השירים של להקת GreenDay הפכו לטקסט של המחזה, שחולק לדמויות שונות. כך הפך "Jesus Of Suburbia" לדיאלוג במקום מונולוג. בניית המחזה נעשתה בשיתוף מוחלט עם בילי ג'ו ארמסטרונג, סולן הלהקה.


טיפ למתחילים: בוא מוכן ולמד את הטקסט

 

מאייר מודה שבתחילת העבודה על המחזמר, מעריצי להקת הפאנק-רוק האמריקנית לא בדיוק התלהבו מהרעיון. "גם ככה האשימו את חברי הלהקה כמי שמכרו את נשמתם לשטן אחרי שחתמו באחד הלייבלים הגדולים. טענו שהם נטשו את חיי הפאנק", אומר מאייר, "אבל זו דרכה של הלהקה, להפתיע ולעשות בדיוק מה שבא להם בלי לנסות ולעמוד בציפיות". בסופו של דבר הפרמיירה שנערכה בברקלי היתה מול אולם מלא של מעריצים שעמדו על הרגליים.

 

"הם הבינו שהלכנו עם האמת של האלבום", אומר מאייר ומדגיש בגאווה, "מה שהיה הכי מגניב זו העובדה שבהופעות של GreenDay הם מבצעים לא פעם את הגרסאות שלנו לשירים שלהם, ומעבר לכך, את העיבודים המוזיקלים בעבור האלבום האחרון שלהם, שהוקלט במקביל לעבודה על המחזמר, עשה טום קית, המעבד המוזיקאלי שלנו".

 

גם האנגלים בסדר

את לונדון, בניגוד לציפיות, הוא לא ממש אוהב. זה קשור, איך נאמר, לביקורות הלא מחמיאות במיוחד שספגו ההפקות שלו בבירת אנגליה. "זו עיר נהדרת, אני אוהב לראות שם תיאטרון וגם האנגלים בסדר. אבל הלהיטים הגדולים שלי בניו יורק היו משום מה פלופים בלונדון, כך שאני לא נסער להביא לשם את ההפקה החדשה", הוא מודה. "מה שיכול להיות הוא להגיע לסיבוב הופעות שיסתובב גם מחוץ ללונדון. זה יכול להיות מסעיר".

 

נתן דטנר, שמככב בימים אלה בין היתר גם במחזמר "כנר על הגג ", ניסה לאתגר את מאייר בשאלה מדוע בניגוד להפקות מוזיקליות קלאסיות, ממחזות הזמר העכשוויים בברודווי לא יצאו להיטים גדולים. "זו בדיוק המטרה שלי", השיב מאייר והדגיש, "כשמוזיקת הרוק נעשתה פופולרית היא הפכה את מחזות הזמר של ברודווי למיושנים. הקהל של מחזות הזמר התבגר או מת, כי אף אחד לא חי לנצח, בפעם הראשונה בהיסטוריה מרבית האוכלוסיה החיה גדלה על רוק, ואני חושב שזו חובתו של כל מי שמאמין במחזות זמר, לנצל את ההזדמנות ולספר את הסיפור שמאחורי המוזיקה שעליה גדלנו. זו הסיבה שהיום רואים יותר ויותר מוזיקאים שנעים לכיוון מחזות זמר".

 

"קח את בונו ואדג' שכותבים עכשיו את המוזיקה לספיידר מן, או את בילי ג'ו ארמסטרונג שמדבר עכשיו על כתיבת מחזמר מקורי. יש הרבה כוכבי רוק שהז'אנר הזה מעניין אותם והם רוצים לפעול בו וזה לא היה קורה לפני 10 שנים".

 

מרבית השחקנים המשתתפים בסדנה של מאייר בתל אביב הם בראשית דרכם. "שחקנים מנוסים חששו משום מה להגיע לסדנה וחבל", אמרה ל-ynet ריבי פלדמסר ירון, מייסדת ומנהלת סדנאות הבמה. "זו הזדמנות מצוינת לעבוד עם אדם שהוא מאסטר בתחום מחזות הזמר. זה לא קורה כל יום". אחרי שהפנימו היטב ביום הראשון של הסדנה מה חשוב במיוחד (לבוא מוכן, להכיר את הטקסט, להבין על מה אתה שר ולהשאיר את האגו בבית) ומה פחות, בימים הקרובים יעבדו השחקנים על שירים מתוך האלבום "Hotel California" של להקת הנשרים.

 

"רציתי לעבוד עם חומר מוכר אבל לא לגמרי עכשווי", הסביר מאייר. "באלבום הזה יש סיפור עם פוטנציאל נרטיבי רחב, זו לא סתם עוד מכונת להיטים כמו 'מאמא מיה'.

 

בראיון ל-ynet מספר מאייר שלמעשה בין ההצלחה של "אביב מתעורר" לבין העבודה על "American Idiot", הוא שקל לוותר על התיאטרון. "היו לי אכזבות והצלחות. רציתי לעזוב כי נמאס לי. לא עניין אותי לתת לקהל את מה שהוא רוצה והרגשתי שאני לא מביא לידי ביטוי את מה שבאמת חשוב לי", הוא אומר. "העבודה בברודווי היא מסחרית וזה מחייב אותך להיות נאמן למפיק, כלומר ליצור הפקות שאפשר לשווק ולמכור. זה מאד מתסכל ומעייף וזו הסיבה, למעשה, שרציתי לעזוב.

 

"אז כיוונתי את מרבית האנרגיה לקולנוע, שזה כיף מסוג אחר, כיוון שהמדיום הזה מאפשר לך שליטה מוחלטת במה הקהל רואה, לאן הוא מסתכל ומה הוא לוקח איתו. אבל אז גיליתי מחדש את הלהט, דרך ההפקה של 'American Idiot'. התאהבתי מחדש בקהל. זה לא נראה כמו קהל של תיאטרון אלא כמו בני אדם. מחוץ לאולם עומדים אנשים שהם לא חלק מקבוצה הומוגנית, של אנשים עם כסף שלבושים טוב ורוצים שתתן להם להרגיש טוב בנוגע לחיים שלהם. אלא אלו אנשים שרוצים לעבור חוויה. בשביל זה אנחנו כאן, לא?"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאייר. כוכב עליון
צילום: בן קלמר
לאתר ההטבות
מומלצים