שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שריפה ברכבת: "שנים התרענו, וכלום לא קרה"
    חשיפה ynet: נהגי קטר התריעו במשך שנים ארוכות על חסרונם של כלים לזיהוי שריפה בקרונות רכבת. הנהלת הרכבת פנתה לפני שבע שנים לספקים, אך מאז לא קרה דבר. גם הפעם, רק עירנות של נהג קטר שהגיע ממול, מנעה כנראה אירוע קשה יותר. מומחה בטיחות: "אין שוב בעייה טכנית להתקין מערכת לגילוי עשן ברכבת, ואפילו מערכת אוטומטית לכיבוי אש"

    אין חדש תחת השמש: למרות התרעות ושריפות בעבר, הרכבת לא מצאה לנכון להתקין גלאי עשן בקרונות. ל-ynet נודע כי רכבת ישראל פנתה בעבר לספקים בבקשה לרכוש מערכות לגילוי אש בקרונות, אולם למרות התרעות חוזרות ונשנות של נהגי קטר, שהרגישו חסרי אונים בעקבות אירועי שריפה קשים, לא קידמה החברה את הנושא. "נהג לא יכול לדעת אם יש אש באחד הקרונועים", אומר היום (ג') ל-ynet נהג קטר ותיק. "אני ונהגים אחרים התרענו על זה שוב ושוב, במשך שנים רבות, אבל אף אחד לא עשה עם זה כלום".

     

     


    קרונות הרכבת עולים באש (תצלום: עופר לוי)

     

    ברכבות שאינן מצוידות במערכות לגילוי או כיבוי אש, נהוג בעולם להתקין מערכות שכאלה "בדיעבד" (Retro-Fit). יש לציין כי עלות התקנת המערכות

    נחשבת לנמוכה יחסית. מקורות שונים ברכבת אומרים ל-ynet כי כבר לפני יותר מחמש שנים, שקלה החברה להתקין מערכות מסוג זה בקרונות ובקרונועים הנמצאים בשימוש, אלא שמסיבות לא ברורות, לא נעשה דבר לקדם את רכישתם.

     

    "עד היום לא נמצא פתרון לעניין הזה", אומר מקור בכיר בחברה. "לא חיווי על שריפה במנוע, לא גלאי עשן בקרון, ולא ספרינלקר לכיבוי". מקור המקורב להנהלת החברה מוסיף כי בעקבות שריפות קודמות במערכי הקרונועים, הוחלט לבחון דרכים להתמודד עם מצבי חירום. "אין שום בעיה טכנית להתקין מערכת לגילוי עשן, ואפילו מערכת אוטומטית לכיבוי אש", אומר אותו מקור. "התקנת גלאים זה לא רק עניין מקובל, אלא אפילו חובה".

     

    "הנהג לא רואה כלום"

    נהג קטר הסביר היום ל-ynet כי שריפה של אחד המנועים במערכי הקרונועים - כמו זה שעלה היום באש - נחשבת למסוכנת יותר משריפה בקטר, וזאת מאחר שבקרונוע מהווה מערכת ההנעה חלק מהקרון עצמו: המנועים מותקנים למעשה מתחת לרצפת הקרון, ולא בנפרד. מקור אחר מוסיף כי במקרי חירום, עלולה להיווצר בעיה לפנות את הנוסעים מהקרונועים, וזאת מאחר שהדלתות מבוקרות-מחשב, ואינן מאפשרות את פתיחתן בזמן תנועה.

     

    לדברי נהג הקטר, במערך של קרונועים אין לנהג כל יכולת לדעת מתי מתפתח מקרה חירום באחד הקרונועים. "נהג של רכבת אחרת, שנסע היום מול נהג המערך שעלה באש, דיווח על השריפה מאחור. אתם חייבים להבין שאפילו מראה אין לנו מלפנים, שלא לדבר על חישנים או גלאי-עשן". מקורב להנהלת החברה מציין כי "למעשה, הדרך היחידה של הנהג לדעת משהו, היא אם איש צוות או נוסע מתריע. חייבת להיות מערכת עצמאית, אוטומטית, לפחות להתרעה". 

     

    "אחרי אחת השריפות במערכי הקרונועים, לפני שש או שבע שנים, כבר פנינו למנהלים שלנו וביקשנו שימצאו פתרון", מוסיף הנהג. "אבל הם רק הנהנו בראש ולא עשו כלום. כמו תמיד במדינת ישראל, מתברר שצריך אסון כדי לשנות משהו, ולתקן בעיות".

     

    מקורות בחברה טוענים כי השריפה היום עלולה גם להצביע על תחזוקה לקויה של מערכי הרכבת: "כשקרונות לא נכנסים בזמן לביצוע בדיקות שוטפות, זה בדיוק מה שיכול לקרות", מסביר נהג הקטר. "נו, אז יקימו עכשיו עוד ועדת חקירה", מסכם מקור בכיר. "מה הם כבר יגידו שאנחנו לא יודעים? שהתחזוקה לקויה? שאין מערכות לכיבוי אש?".

     

    תגובת הרכבת לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים