שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עידוד תחבורה ציבורית? מצלמות האכיפה הוסרו
    משרד התחבורה הבטיח ענישה, משטרת התנועה איימה שתעסוק בכך במשנה מרץ, אבל האכיפה הוסרה בכל זאת מנתיב התחבורה הציבורית העמוס במדינה. מי אחראי להחלטה המוזרה? במשטרה שלחו אותנו למשרד התחבורה, אלא ששם לא ידעו במה מדובר

    מעקב ynet: לאן נעלמה האכיפה מנתיבי התחבורה הציבורית? לפני מעט יותר משנה, באוקטובר 2009, הכריז משרד התחבורה כי יגביר את האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית. מעט לאחר מכן, במרץ 2010, הודיעה משטרת התנועה כי מצלמות אכיפה דיגיטליות בנתיבי תחבורה ציבורית הפכו מבצעיות. אלא ששנה לאחר ההכרזות היומרניות, מעלה בדיקת ynet כי מבצע האכיפה היה קצר מועד, בניגוד לכל ההצהרות.

     

    האכיפה הנרחבת באמצעות שוטרים הופסקה כבר לפני כחצי שנה, ופעילות חלק מהמצלמות הדיגיטליות הופסקה - מבלי שבמשרד התחבורה אף ידעו על-כך. יתרה מזאת: גם במשרד התחבורה וגם באגף התנועה במשטרה, מתנערים לפתע מאחריות לפרויקט המצלמות הדיגיטליות, ומטילים אחד על האחר את ההתייחסות להפעלתו.


    לידיעת השר כץ: כך נראית האין-מצלמה בתל-אביב

     

    "זה היה לכמה חודשים"

    את האכיפה "האנושית" שהתבצעה בנת"צים במשך שנים, באופן לא סדיר ובהיקף זניח יחסית, אמורה להחליף מערכת מצלמות דיגיטליות,
    שעל הקמתה החליטה הממשלה ב-2007 אך הפעלתה המבצעית החלה רק במרץ 2010. כך הסביר לאחרונה שר התחבורה, ישראל כץ, את התועלת בהפעלת המערכת, בדיון שנערך במליאת הכנסת: "מה שאנחנו עושים, בתיאום עם המשטרה, זה לעבור לאכיפה אלקטרונית. בדרך נמיר בתל-אביב, זה קיים. אנחנו מתכוונים בהדרגה להכניס את זה לעוד מקומות, ויש לזה יתרון. קודם כול, לא צריך לאכוף מיד ולעצור באמצע הדרך את הרכב ולהקשות על התנועה. דבר שני, זה מדויק, ויש גם הרתעה".

     

    אלא שמתברר כי אותו "תיאום עם המשטרה", פחות הדוק מכפי שמתאר השר: דווקא אותה מצלמה בדרך נמיר בתל-אביב - מצירי התנועה העמוסים בישראל - הוסרה לאחרונה. במשרד התחבורה כלל לא ידעו שהמצלמה אינה פעילה: בתגובה לפניית ynet, אמרו שם כי כל המצלמות שהותקנו ממשיכות לפעול, כחלק מפרויקט אכיפה המתבצע באחריות אגף התנועה במשטרה. ודאי לא תופתעו לשמוע כי באגף התנועה אמרו ל-ynet כי הפעלת המצלמות נעשית כחלק מניסוי שנערך באחריות... משרד התחבורה.

     

    ראוי להוסיף כי על היעלמות השוטרים מהנת"צים העיד לאחרונה השר כץ עצמו, במליאת הכנסת. "תיארת את המצב בנתיבי התחבורה הציבורית, שאין בהם אכיפה משמעותית", ענה השר לשאילתה שהגיש לאחרונה אחד מחברי הכנסת. "ניסיתי לתגבר את משטרת התנועה... זה לא דבר שצלח. בסופו של דבר, זה היה לכמה חודשים. לאחר מכן זה לא קרה".

     

    גם במשטרה הודו בעבר כי המבצע הופסק. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בקיץ האחרון, הבהיר נציג המשטרה כי המבצע הסתיים בגלל היעדר תקציב. אמנם במשטרה הסבירו לאחר מכן דבריו התייחסו רק לשוטרים בשכר, ולא למתנדבים, אך דברי השר הכץ במליאה מעידים כי המבצע היה קצר-מועד, והסתיים לפני המועד המתוכנן.

      

    "שערוריה והפרת התחייבות"

    חוסר התיאום בין משרד התחבורה והמשטרה אינו חדש - גם בכל הנוגע לנתיבי תחבורה ציבורית. כבר בדו"ח מבקר המדינה משנת 2000, שעסק בהתמודדות המדינה עם תאונות, הייתה התייחסות נרחבת לפרויקט אכיפה בנת"צים. במסגרת הפרויקט, מימן המשרד כמה עשרות שוטרים, שחלקם יועדו לאכוף את החוק בנת"צים. התוצאה של הפרויקט, כפי שגילה המבקר, הייתה שונה מזו אליה התכוונו במשרד התחבורה.

     

    "במכתב התחייבות שהפנו מנכ"ל משרד התחבורה וחשב המשרד לחשב המשטרה נכתב שיחידת השוטרים של פרויקט נת"צ תפעל על-פי תכנית שתאושר מראש בידי המשרד", כותב המבקר. "בכל חודש על המשטרה להעביר תכנית עבודה מפורטת, ודו"ח ביצוע על החודש הקודם, והתשלום יועבר למשטרה על פי חשבונות ביצוע ודיווחים חודשיים".

     

    אלא שעד מהרה התברר כי התחייבות המשטרה לא הייתה ממש מחייבת. "חלק מהשוטרים שנועדו לפרויקט נת"צ הועסקו בכל המשימות של סיירי תנועה בערים, ולאו דווקא בפרויקט נת"צ", מצא המבקר בבדיקה שערך. "סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה התריע על כך לפני ראש אגף התנועה, וציין כי הוא רואה בעובדה זו 'שערורייה והפרת התחייבות'".

     

    אלא שלדעת המבקר, האחריות אינה רק של המשטרה: "משרד התחבורה לא דרש את מימוש ההתחייבות שאגף התנועה יעביר לאישורו תכניות עבודה חודשיות ודו"חות ביצוע בנוגע ליחידת שוטרי נת"צ". למרות שהמשרד לא דרש ולא קיבל את תכניות העבודה ודו"חות הביצוע, המבקר קבע כי "הוא שילם את שכרם (של השוטרים) אף שהיה ידוע לו כי הם הועסקו בשלל משימות, וכמעט שלא פעלו במסגרת פרויקט נת"צ".

     

    נראה כי המסקנה של המבקר משנת 2000 מתאימה גם לפרויקטי האכיפה בנת"צים ב-2011: "על משרד התחבורה לדרוש מהמשטרה בכל חודש... תכנית עבודה מפורטת ודו"חות על ביצוע התכנית. מתכונת זו, הייתה מאפשרת למשרד לדעת מהו ההיקף האמיתי של האכיפה במסגרת פרויקט נת"צ".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה: "זה לא צלח"
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים