שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בדרך אל האושר
    אחרי שפיטר ג'קסון הקפיץ אותו ברגע האחרון לככב ב"שר הטבעות" והבמאי דייוויד קרוננברג הפשיט אותו (פעמיים), ויגו מורטנסן מוכן להתמודד עם העיבוד הקולנועי לרב המכר המטלטל "הדרך" ולהסביר איך הכל בסוף קשור לאבא
    אחרי שטרילוגיית "שר הטבעות" סיימה עם מסע שבירת הקופות ואיסוף הפרסים שלה, נעלמו רוב כוכביה ונפוצו לכל עבר. מעטים מאלה שכיכבו באחת הטרילוגיות המצליחות בקולנוע הצליחו לשרוד את שדה הקרב ההוליוודי ורובם ממתינים בשקיקה להפקה המיועדת של "הוביט", שבה יוכלו לחבור שוב לבמאי פיטר ג'קסון וליצירתו של טולקין.

     

    אחד הבודדים שהצליח לתפעל קריירה מאז הופעתו ב"שר הטבעות" הוא ויגו מורטנסן, שגילם בסדרת הסרטים המפורסמת את אראגורן, ובחר בעשור האחרון ללכת על הפקות אמנותיות ומאתגרות ולהימנע מבלוקבסטרים וסרטי תלת ממד. במהלך השנה הקרובה תוכלו לראות אותו בקולנוע בשני סרטים מדוברים: בראשון הוא מגלם את זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, והשני הוא העיבוד המדובר ל"בדרכים", ספר הפולחן של ג'ק קרואק.

     

    עד ששני אלה יגיעו למסכים, ניתן לראות את מורטנסן בן ה־52 בימים אלה ב"הדרך", המגיע לארץ השבוע. עלילת הסרט, המבוססת על ספרו זוכה פרס הפוליצר של קורמאק מקארתי, מתרחשת באמריקה פוסט אפוקליפטית, שהציביליזציה נעדרת ממנה כמעט לחלוטין. הסרט מלווה את מסע ההישרדות של שני ניצולים - אב (מורטנסן) ובנו הקטן (קודי סמית־מקפי) העושים דרכם לעבר האוקיאנוס ומתמודדים עם קניבלים, תנאי מזג אוויר קשים, רעב ומשברים נפשיים.


    סרט על קשר בין אב לבנו. "הדרך"

     

    "הרבה אנשים שמחו לשמוע שעושים עיבוד קולנועי לספר האהוב הזה, אבל הם תהו איך הסרט ילכוד את העולם המתואר ב'הדרך'", אמר מורטנסן כשראיינתי אותו בפסטיבל ונציה. "אני חושב שהסרט מאוד קרוב לרוח של הספר, והבמאי, ג'ון הילקוט, עשה אדפטציה מאוד טובה והצליח ליצור דימויים חזותיים מרשימים. לפעמים הוא עשה בחירות שונות ממה שמתואר בספר, אבל זה היה הכרחי לסרט".

     

    נפגשת עם קורמאק מקארתי לפני הצילומים?

    "התכוונתי לעשות זאת והכנתי שאלות, אבל בסוף דיברנו בטלפון והשיחה הארוכה עסקה בסופו של דבר בבן שלי ובבן שלו, וזה כל מה שהיה נחוץ לי בעצם. מקארתי אמר לי: 'אתה יכול להתקשר אליי מתי שאתה רוצה אם יש לך שאלות על הספר או התסריט. אל תהיה ביישן ואל תהסס לבקש עזרה'. אבל לא עשיתי זאת, כי היה לי ברור על מה הסרט - זה סרט על קשר, על סיפור אהבה בין שני אנשים, אב ובנו. אבל כשצילמנו סמוך לאוקיאנוס, מקארתי הגיע לבקר יחד עם בנו וזה היה מפגש מעניין".

     

    קשה להישאר אדישים אל מול מערכת היחסים המורכבת שבין האב לבנו בספר, כמו גם בסרט. ואכן, מורטנסן מעיד שהתפקיד עורר בו מחשבות על האבהות.

    "חשבתי הרבה על הבן שלי. 'הדרך' הוא סיפור מאוד אוניברסלי, וכל אחד יכול להתחבר אליו. אתה לא חייב להיות הורה כדי להתחבר. לכל אחד יש ילד משלו או של מישהו אחר. ולכן הצופים בכל מקום בעולם יכולים להבין מה האב עובר בסרט, כמו למשל הדאגה שהוא חווה כשהבן הולך לאיבוד. גם אני עדיין דואג לבן שלי, הוא אומנם כבר בן 23, אבל כשהוא מכריז: 'אבא, אני עולה עכשיו על מכונית ונוסע 500 קילומטרים כדי לראות אותך', אני אומר לו: 'או.קיי, אבל תנהג בזהירות, ואם תהייה עייף, תעצור'. כשאתה אבא אתה רוצה שהילדים שלך יהיו מאושרים ובריאים, שיהיו להם חברים ומספיק כסף, והסיפור של 'הדרך' מקצין את התחושות והדאגות הללו. זה לא סרט על סוף העולם. סוף העולם הוא האסתטיקה והתחבולה להקצין ולהגזים את הדאגה האוניברסלית של אב לבנו עד למקסימום. הסרט עוסק גם באבולוציה של מערכת היחסים הזאת, ואיך בנקודה מסוימת הבן הופך למורה ולמנהיג מוסרי".

     

    איך היה לעבוד צמוד עם הילד קודי?

    "אף פעם לא חשבתי עליו כעל ילד, הוא כל כך מבוגר מגילו. הוא מנוסה, פיקח, גמיש, מקצועי, בוגר, בעל ראש פתוח ועם רגליים על הקרקע. למרות התנאים הקשים של הצילומים, כמו הקור, הוא השתובב והשתטה והצחיק אותנו. הוא לא מאלה שמקטרים על הקשיים ומוכן להשקיע עוד ועוד. נוצר בינינו קשר נהדר. הפכנו לחברים טובים".


    מתוך "הדרך"

     

    מורטנסן הוא סוג של צועני, אזרח העולם שדובר לא מעט שפות. הוא נולד בניו יורק ("שם אני מרגיש בבית") לאמא אמריקאית ולאבא דני וכשהיה בן שנתיים עקר עם הוריו לדרום אמריקה. כשהיה בן 11 הוריו התגרשו, והאם חזרה עם שלושת בניה לניו יורק. "אין ספק שהילדות עזרה לי לפקוח עיניים. היא שגרמה לי להתעניין בעולמות אחרים ובהיסטוריה", מעיד מורטנסן. "זה גם עוזר לי בעבודה".

     

    אחרי שסיים את האוניברסיטה יצא מורטנסן למסע נדודים שבמהלכו התגורר בספרד, באנגליה ובדנמרק והתפרנס מעבודות מזדמנות. אחרי שסיים את ההרפתקה האירופית בחייו, הוא שב לארצות הברית והחל להופיע בתיאטרון. התפקיד הראשון שקיבל בקולנוע היה בסרט "העד" (1985), לצד האריסון פורד, ומאז החל לצבור עוד ועוד שעות מסך. בין היתר, הופיע בשני עיבודים עדכניים ומיותרים לקלאסיקות של אלפרד היצ'קוק: "רצח מושלם" (על פי "אליבי") ו"פסיכו".

     

    ב־1999 הגיעה הפריצה הגדולה של מורטנסן עם "שר הטבעות", שכמיטב המסורת ההוליוודית, כמעט ולא קרתה. מי שלוהק במקור לתפקיד אראגורן היה השחקן סטיוארט טאונסנד. ארבעה ימים לפני תחילת הצילומים הוחלט להחליפו, שכן יוצרי הסרט טענו שהוא נראה צעיר מדי. "קיבלתי מהמפיקים טלפון והם שאלו אם אני יכול לתפוס מטוס תוך יום ולהגיע לניו זילנד", נזכר מורטנסן. "הרגשתי שאני לא מוכן פיזית למאמץ הנדרש. הבן שלי היה זה שהמליץ לי לגלם את אראגורן. הוא הבוס במערכת היחסים שלנו, כמעט כמו הילד בסרט 'הדרך'. כשהגעתי לניו זילנד ניסיתי לקרוא את הספרים של טולקין, למדתי להילחם בחרב ולדבר בדיאלקט שבו גיבורי 'שר הטבעות' מדברים. וכל זאת בימים ספורים בלבד".

     

    איך אתה מסכם את חוויית הטרילוגיה?

    "זה היה נהדר לצלם במקומות מרהיבים, מרשימים ויפים. אהבתי גם את הפיזיות שהיתה כרוכה בצילומים. לסרטי 'שר הטבעות' יש מסר חשוב לתקופתנו: חרב היא חרב, לא יותר. הנשק שלנו צריך להיות תקווה, חמלה וחוכמה".

     

    בשבע השנים שחלפו מאז סיום צילומי הטרילוגיה מורטנסן השתדל להקפיד על הבחירות שלו ובעיקר העדיף לעבוד עם הבמאי הקנדי דייוויד קרוננברג, איתו עשה את "היסטוריה של אלימות" ו"סימנים של כבוד". בימים אלה הם עובדים על "A Dangerous Method", שבו מורטנסן מגלם את זיגמונד פרויד. "קרוננברג הוא יוצר אמיץ שמזמין את הצופה לשאול שאלות ולמצוא פתרונות. הוא לא מאכיל אותך בכפית את התשובות. זאת נקודה חשובה לזכותו. הוא אחד הבמאים המעטים שגורמים לך לחשוב. לא הרבה במאים, ובטח לא הרבה פוליטיקאים, בימינו עושים זאת כיום".

     

    קרוננברג נהנה להפשיט בסרטיו את מורטנסן, שמצידו משתף איתו פעולה. קשה לשכוח את סצנת המאבק בסאונה מתוך "סימנים של כבוד", או את הסצנה הנועזת של מורטנסן עם השחקנית מריה בלו ב"היסטוריה של אלימות", שבמהלכה השניים פוצחים במשגל סוער על המדרגות.

     

    "בצילומי הסצנה הזאת קיבלתי הרבה חבלות", מגלה מורטנסן. "האמת שמריה סבלה הרבה יותר ממני וקיבלה הרבה יותר חבטות, גם בגלל שלא היה שטיח על המדרגות. כשקרוננברג מבקש ממני לעשות סצנות כאלה אין לי בעיה. עבורו אני מוכן ללכת עד קצה העולם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מורטנסן ב"סימנים של כבוד"
    "היסטוריה של אלימות"
    "שר הטבעות"
    הטבות למנויים
    מומלצים