שתף קטע נבחר

Unlike לסמארטפון: פייסבוק משתלט על הכיתות

הטלפונים עם חיבור הקבע לרשתות החברתיות שינו את כללי המשחק בבתי הספר. במקום להעביר פתקים, התלמידים מתכתבים ברשת ואף מעתיקים במבחנים. המורים חסרי אונים: "אנחנו מתחננים, הם מחוברים בוורידים". אז מה עושים?

התלמידים מעבירים פתקים? מפטפטים ללא הרף? אם אלה הבעיות שלכם כמורים, כנראה שכבר מזמן יצאתם לפנסיה. מאז נכנס הטלפון הסלולרי כמעט לכל כיס, בשלהי המאה ה-20, כבר דובר רבות על המהפכה שחולל המכשיר הזעיר בחיינו. אבל בשנים האחרונות, כשהסמארטפונים ("הטלפונים החכמים") משנים שוב את פני המציאות, יש מי שבכל זאת מתקשים להסתגל לחידושים הטכנולוגיים.

 

 

"פעם התלמידים היו מתלחששים או זורקים ניירות אחד לשני, אבל היום, כשהם רוצים לדבר ביניהם בזמן השיעור, הם פשוט פותחים את הטלפון ומתכתבים בפייסבוק", סיפר בתסכול מורה בבית ספר במרכז הארץ. "האצבעות שלהם מקלידות מאוד בזריזות, וכשאנחנו אומרים להם לעזוב את הטלפון הם עונים שבסך הכל הסתכלו לבדוק מה השעה".

 

הסלולרים כבר מזמן שינו את חיינו ומורגשים כמעט בכל מקום ציבורי, מה שלא פסח על  

בתי הספר. אולם לאחרונה, עם כניסתם לשוק של הסמארטפונים, שמאפשרים לתלמידים לעשות ככל העולה על רוחם באינטרנט בלחיצת כפתור - או יותר נכון בהורדת אפליקציה - ניתן כבר לקבוע כי אלו נתנו למגפה הסלולרית שדרוג משמעותי.

 

בשיחות עם מורים ותלמידים בנושא התבררה תמונת מצב מדאיגה, שלפיה גורם העיסוק הבלתי פוסק במכשירים המתוחכמים לשיבושים חמורים במערכי השיעורים, ומקשה על המורים לשמור על ריכוז התלמידים ולחנכם.

 

האפשרות לגלוש דרך הטלפון הסלולרי הכניסה את פייסבוק לחלק בלתי נפרד מהשיעורים. התלמידים, שמוצאים ברשת החברתית עניין רב יותר מאשר בחומר הלימודים, מנצלים את הטכנולוגיה המתקדמת כדי להתכתב להנאתם עם חבריהם לספסל הלימודים שיושבים לצדם בשולחנות הסמוכים, ואפילו עם אלו שבבכיתות האחרות.

 

"לפעמים, הילדים מצלמים בשיעור או בהפסקה ומיד מעלים לפייסבוק", סיפרה ל-ynet איילת, תלמידה ממרכז הארץ. "אחרי דקות ספורות כולם מגיבים לתמונות, כשלמורים אין שום מושג שמישהו בכלל צילם אותם".

 

הפגת השיעמום לאו דווקא שלילית

אז מתי בכל זאת נפרדים מה"חבר הטלפוני"? תלוי בעניין בשיעור וברמת הקושי של החומר. "בשיעורי המתמטיקה, הטלפונים שלנו בדרך כלל סגורים כי קשה ללמוד את זה", הסבירה איילת. "אבל בשיעורי ספרות או תנ"ך, שהם גם ככה לא מעניינים, אנחנו מעבירים את הזמן במשחקים בטלפונים".

 

המורים, שעומדים חסרי אונים מול כוחה של הטכנולוגיה, כבר הבינו שמצפה להם קרב לא קל בדרך להשיג שוב את תשומת לבם של התלמידים. אבל חלקם כבר אמרו נואש, והרימו ידיים. "לא משנה כמה ננסה להילחם בתופעה, הטלפונים כל הזמן מרצדים לנו מול העיניים", סיפר אבי, מורה מצפון הארץ. "התלמידים משחקים, מצלמים את הכיתה, שולחים הודעות טקסט או גולשים באינטרנט, ואנחנו עומדים ומתחננים לפניהם להכניס את הטלפונים לתיקים".


שוברים את הראש מול פייסבוק (אילוסטרציה: קובי קואנקס) 

 

מורה אחר מאזור המרכז אמר כי "התחושה היא שזו מלחמה אבודה מראש. התלמידים מחוברים לטלפונים האלה בוורידים, והם מנצלים כל רגע פנוי כדי לבדוק אם הם קיבלו הודעה חדשה".

 

יש מורים שהחליטו - אם אי אפשר לנצח אותם, נצטרף אליהם. לא מעט מורים וגם מנהלי בתי הספר כבר הצטרפו לפייסבוק, ועושים בו שימוש כדי לפקח ולעקוב אחר מעשי התלמידים.

 

"אני חבר בפייסבוק של רבים מהתלמידים שלי, ובאמצעות כך יש לי קשר ישיר איתם", סיפר מורה בכיר מציין במוסד חינוך גדול במרכז הארץ. "בלחיצת כפתור אחת אני יכול לעדכן אותם על אירועים חינוכיים שקשורים בבית הספר. נוסף על כך, בזכות זה, יש לי גישה ובקרה לתכנים שמעסיקים את התלמידים. ברגע שאני מזהה משהו חריג, אני יכול לטפל בזה מייד".

 

מתוך אותה הבנה, ישנם כיום מוסדות חינוך שהפכו את פייסבוק למעין אתר חלופי של בית הספר, ומאפשרים באמצעות הרשת החברתית להורים ולתלמידים להתעדכן על הנעשה בלימודים, לרבות בכל הקשור בשליחה יעילה של הודעות על ביטול שיעורים ואירועים ואפילו כדי לעדכן בציונים.

 

מי האשם האמיתי?

לדברי מורה אחר, נעוצה עיקר הבעיה לא בטכנולוגיה, כי אם בחינוך הקלוקל של בני הדור הצעיר. "הצרה היא לא פייסבוק או אתרים אחרים, אלא העובדה שהתלמידים פשוט לא רוכשים כבוד למורים. הגיע הזמן שהמנהלים והמורים יפסיקו לפחד מהאינטרנט והפייסבוק, ויידעו איך לנתב את הכלים הטכנולוגיים כדי לייעל את השיעורים".  

 

ובהחלט יש מי שפועלים כך. ערן הוא תלמיד שסיפר כי בדרך עקיפה, עושים מוריו לא אחת שימוש בפייסבוק כדי לסייע בהתנהלות השיעורים שהם מעבירים. "אם יש תלמיד שמשתעמם, יש מורים שמעדיפים שהוא יגלוש בפייסבוק והעיקר, שלא יפריע לשאר הכיתה".  


כל עוד השאר לומדים, למי הטלפון מפריע? (אילוסטרציה: shutterstock)

 

אבל לעתים, לא מסתכמת החוויה הסלולרית רק בגלישה שקטה. מורים רבים העידו כי בעטיין של "שיחות דחופות", קוטעים לא אחת תלמידים את מהלכי השיעור, ואף עושים במכשירים המתקדמים שימוש מכוון לשבש את הנעשה בכיתה. "יש מצבים שפתאום הטלפון מצלצל באמצע השיעור, והתלמיד אומר: 'זה דחוף, אני חייב לענות'. אז הוא יוצא בריצה מחוץ לכיתה. לפעמים גם סתם רוצים להפריע ומתחילים להתקשר אחד לשני כדי לבלבל אותנו", סיפר אחד המורים.  

 

ערן סיפר כי מלבד הפגת השיעמום, מסייע הטלפון החכם גם להעתקה במבחנים. "אנחנו שמים אותו על השולחן, ובלי שהמורה רואה - שולחים הודעות טקסט ומעתיקים אחד מהשני", הוא סיפר בגאווה.

 

בבית הספר שבו לומדת קרן מתל-אביב כבר חשפו את השיטה המפוקפקת, ולכן, בפתח כל מבחן, דורשים שם מהתלמידים לכבות את הטלפונים ולהניח אותם בתיקים ליד הקיר. "פעם פסלו לחברה שלי מבחן אחרי שמצאו אצלה טלפון סגור באחד הכיסים", היא סיפרה.

 

אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להחזיר את תשומת הלב של התלמידים? "חייבים לאסור באופן חד-משמעי להכניס טלפונים לכיתות הלימוד", קבע בזעם שלמה חדד, יו"ר ארגון המורים בבאר-שבע. "יש תלמידים חצופים שמנצלים את המצב כדי לכרסם במשמעת. הטלפונים האלה מוציאים את התלמידים וגם את המורים מריכוז. כמו שבעבר הסתדרו בלעדיהם, גם עכשיו צריך לעשות ככה". 

 

באופן מפתיע, מי שציינה כי ל"פשע" הסלולרי שותפים גם המורים היא גילה קליין, המועמדת לתפקיד מזכ"ל הסתדרות המורים. היא מחתה על כך שלעיתים, גם המחנכים מרשים לעצמם לענות בזמן השיעור כשהטלפון הסלולרי מצלצל. "כל העניין הזה צריך להיפסק באופן מיידי באמצעות קביעה של נוהל ברור שייאסור על התלמידים וגם על המורים להשתמש בסלולריים בזמן הלימודים. אני מצפה מהמורים לשמש דוגמה לכך, ולאכוף את המשמעת בנושא".

 

התלמידים מבינים רק כוח?

רווית, מורה בבית ספר יסודי בתל-אביב, טענה כי בעזרת נחישות והתמדה, ניתן בהחלט למגר את המכה הסלולרית. "בימינו, גם לתלמידי בכיתה א' יש כבר טלפונים. אבל בבית הספר שלנו קבעו הוראה ברורה שאומרת שהטלפונים חייבים להיות סגורים בתוך התיקים. מי שחורג מהנוהל נענש והמכשיר שלו מוחרם עד שהוריו באים. ברגע שמגלים אפס סובלנות לתופעה הזאת, התלמידים מפנימים את המסר. כך ניתן לנצח את התופעה הפסולה הזאת".

 

יוסי ג'יבלי, יו"ר מועצת התלמידים בבאר-שבע וחבר המועצה הארצית, התייצב לימינה של רווית והמליץ למורים לפעול להדרת הטלפונים הסלולריים מהכיתות, בדיוק כפי שהם נלחמים בנגע האלימות. "יש מורים שמפעלים יד קשה בנושא ועובדה שאצלם בשיעורים לא רואים טלפונים מחוץ לתיקים. חייבים לפעול נגד זה בצורה תקיפה".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המדיניות שעוגנה בחוזר מנכ"ל על 'קידום אקלים בטוח והתמודדות עם אירועי אלימות במוסדות החינוך' אוסרת באופן ברור על השימוש בטלפונים במהלך השיעור ובזמן בחינות. יש להשאיר את המכשיר בתיק כשהוא במצב סגור וכבוי. בכל מקרה, אין להציבו על השולחן בכיתה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
המורים מדברים, התלמידים מתכתבים. ברשת (אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מתחננים שיכניסו לתיקים
צילום: אהוד קינן
מומלצים