שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    טסט קייס

    "החברה לתרבות הנהיגה בישראל" נתנה לנו סיבוב על סימולטור רכב שיכול לשנות את הדרך שבה לומדים לנהוג כאן. כן, מה שאתם שומעים, מישהו אשכרה חיבר את המילים "תרבות", "נהיגה" ו"ישראל"

    למורה שלי לנהיגה, חיליק, היו שיטות לימוד מעט לא קונבנציונליות: הסיכום שלו עם התלמידים היה שעל הטעות הראשונה חוטפים צעקה, ועל כל טעות נוספת זוכים בכאפה אימתנית לעורף. בדיעבד, שנה שלמה עם האיש הזה היתה הכנה מושלמת להיכרות עם סימולטור הנהיגה החדש והשאפתני מתוצרת ECA Faros הצרפתית: מה שלא ילך שם, אמרתי לעצמי, לפחות זה לא ייגמר בכאפה מחיליק.

     

    הסימולטור, שהגיע ארצה והתמקם באשדוד בחסות "החברה לתרבות הנהיגה בישראל", כולל תוכנה לימודית, מושב רכב, לוח מחוונים והגה, דוושות לגז, לברקס ולקלאץ', ידית הילוכים ובלם יד. את שדה הראייה של הנהג מדמים שלושה מסכי מחשב צמודים זה לזה, שמעניקים מראה פנורמי. עד כאן סטנדרטי, מזכיר בעיקר משחק משוכלל, אבל כשנכנסים לתוך התוכנה מגלים שזה קצת יותר מתוחכם.


    "בטח שאני לא מתקדם, שכחתי להוריד הנדברקס" (צילום: אבי רוקח)

     

    דמיינו שאתם מתקרבים לצומת. משמאל חונה אוטובוס, ומימין עומד בחור שמנופף לעברכם. אתם מסיטים את מבטכם לכיוונו ומנסים לנחש מאיפה אתם מכירים

    אותו כשלפתע מגיח מישהו בריצה מאחורי האוטובוס. בלי להסתכל הוא קופץ לכביש, ואתם דופקים את הברקס של החיים שלכם. זה לא עוזר: המערכת מודיעה לכם שפגעתם בברנש המסכן במהירות של 38 קמ"ש. אחרי שסידרתם את הנשימה ושמחתם להיזכר שזה רק סימולטור, תקבלו דו"ח שמנתח את הנהיגה שלכם. בנוסף תוכלו לראות בשידור חוזר את רגע הפגיעה מזוויות שונות, ויחד עם המדריך תסיקו מסקנות שנוגעות להתחמקות עתידית ממצבי חירום.

     

    עשרות תרחישים כאלה יש בסימולטור, והם מתאימים לנהגים ברמות שונות: החל במתחילים, עבור במי שצברו קילומטראז' ומעוניינים בקורסים לנהיגה מתקדמת, וכלה באלה שנאלצים לעבור קורס נהיגה מונעת. השיעורים הראשונים והבסיסיים יכולים להיערך עוד לפני הפגישה הראשונה עם המורה לנהיגה: יש בהם הסברים מפורטים על מערכות הרכב השונות בקולו הזך של דן כנר, ומשימות פשוטות כמו האצה, בלימה, העברת הילוכים ושליטה בהגה. בלי ששאלתי סיפר עדי מימרן, יו"ר החברה לתרבות הנהיגה, ששלב המכינה מקביל לחמישה שיעורי נהיגה ראשונים, שהוא משמש כלי עזר משלים למורה האמיתי - זה שכבר סיפר למיליון תלמידים איך עושה אוטו וכבר איבד את הסבלנות - ובניגוד אליו גם מציע משוב מסודר אחרי כל תרגיל.

     


     

    בשיעורים המתקדמים לומדים התחמקות מעקיפות מסוכנות ונהיגה תחת לחץ חברתי, ומתמודדים גם עם נהיגת לילה על כל היבטיה. גם במקרה הזה העמיד אותי הסימולטור בסיטואציה מסוכנת: נהיגה לילית בדרך כפרית בכביש חד־מסלולי, כשבנתיב הנגדי נוסע איזה מניאק באורות גבוהים. הסנוור שהופיע על המסך באמת היה נאמן למקור, והכריח אותי להסתכל על הקו הצהוב שבשוליים כדי להישאר בנתיב. בתרחיש אחר היה אופנוע שנסע לאט ואילץ אותי לבצע עקיפה שבמהלכה הגיח לכביש רכב שלא היה בשדה הראייה שלי. וכדי שלא תחשבו שאני המתלהב היחיד פה, בצרפת ובאנגליה הכניסו את שיעורי הלילה להוראת הנהיגה, ושילבו שיעורים וירטואליים ומעשיים.

     

    בקרוב אצלנו? אולי. ביוזמת החברה לתרבות הנהיגה הגיש ח"כ זאב בילסקי הצעת חוק שלפיה הסמכת נהגים חדשים בישראל תכלול הדרכה בסימולטור נהיגה. על פי הצעת החוק יוכלו תלמידי הנהיגה להמיר כרבע משיעורי הנהיגה המעשית באימון בסימולטור, וח"כ בילסקי הציע גם לזמן נהגים לרענון מדי חמש שנים. אם ההצעה הזאת תתקבל, כנראה שנראה מרכזי סימולטורים בכל הארץ (למתעניינים, רבע מיליון שקל עולה כל חתיכה. ביזנס נאה עוד יכולה לעשות החברה לתרבות הנהיגה מהאידיאולוגיה שלה).

     

    אין ספק שהסימולטור של ECA Faros נותן תרגול משמעותי וערך מוסף לשיעורי הנהיגה הסטנדרטיים, אבל דווקא בתחום הסימלוציה הוא לא מצטיין. שלושת המסכים לא הצליחו לדמות באופן מוצלח את המראה משמשות הרכב, ההגה היה ענקי ומגושם, ונדמה כאילו הדוושות הספוגיות נשלפו מאוטובוס אגד שנמאס לו מהנסיעות לאילת. צריך לקוות שאם המדינה תשפוך פה כמה ג'ובות, לפחות שתקנה את הדגם המשודרג: הוא אמור להגיע עם מסכים גדולים ברזולוציה גבוהה, הגה שמדמה פידבק באופן מושלם ודשבורד איכותי להפליא. לכו תדעו, אולי ישכילו שם בצרפת להוסיף לו גם אפליקציית כאפות בשביל הנשמה. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים