שתף קטע נבחר

אחרי נחיתת החירום: תקר במטוס אחר של אל על

בוקר של תקלות: טיסת אל על למוסקבה התעכבה בשל תקר שנגרם מחפץ על המסלול. מוקדם יותר, מטוס שהמריא לארה"ב שב על עקבותיו וביצע נחיתת חירום. מאמן הכדורגל רן בן-שמעון היה על המטוס: "חוויה מבעיתה". אחרים שלפו תהילים

זמן קצר לאחר נחיתת חירום של מטוס אל על ששב על עקבותיו בעקבות תקלה, התגלתה הבוקר (יום ב') עוד תקלה במטוס של החברה. טיסה שהייתה אמורה להמריא ב-5:50 למוסקבה עוכבה על המסלול כשעל סיפונה כ-150 נוסעים, בשל תקר באחד הגלגלים. צוותי הקרקע החליפו את הגלגל ולאחר התיקון המריא המטוס, באיחור של יותר משעה.

 

מבדיקה ראשונית עולה, כי חפץ על המסלול גרם לתקר בגלגלי המטוס שאמור היה להמריא למוסקבה. מיקי, אחד מנוסעי הטיסה, אמר ל-ynet כי "כולם רגועים ומחכים בסבלנות להמראה. לא שמענו משהו חריג". לדבריו, קברניט המטוס הסביר לנוסעים כי גלגלי המטוס נוקבו בשל "פיסת מתכת".

 

לתקלה הזו קדמה דרמה בנתב"ג, כשמטוס נחת נחיתת חירום בשל תקלה בגלגליו. נוסעי טיסה 027 של אל על, שהמריאה הלילה לניוארק, סיפרו ל-ynet על רגעי הפחד שבין גילוי התקלה במטוס לבין נחיתת החירום. "נוסעים במטוס החזיקו אצבעות וחלק הוציאו ספר תהילים", שיחזר אחד מהם, "כשנחתנו לא היה אחד שלא מחא כפיים בתחושת הקלה ענקית". 


"היה ברור שאי אפשר להמשיך עם הטיסה הזו" (צילום: ירון ברנר)

 

עשרות אמבולנסים וכבאיות הגיעו הלילה לנתב"ג לקראת נחיתת המטוס, מדגם בואינג 777, אשר שב על עקבותיו לאחר שאחד הגלגלים לא התקפל למקומו אחרי ההמראה. "ההמראה גם ככה הייתה באיחור של שעה", סיפר הנוסע שהיה אמור להגיע לברוקלין, "זה היה מפחיד. הצוות התייחס אלינו בצורה טובה ויעילה. הציע לנו אוכל אבל לאף אחד לא היה חשק לאכול בגלל הלחץ".

 

"אין משהו שדומה לזה"

מטוס F-16 של חיל-האוויר הוזנק אף הוא, לבקשת אל על, כדי לבדוק את גלגלי המטוס לפני הנחיתה בנתב"ג. באל על נערכים כעת להטסת 270 הנוסעים במטוס חלופי שימריא לארה"ב בשעות הקרובות. המטוס שנחת, בינתיים, מועבר למתקני החברה לצורך בדיקות. כוחות החירום שהוזעקו לנתב"ג החלו לעזוב את המקום.

 

בין הנוסעים היה גם רן בן-שמעון, מאמן קבוצת הכדורגל עירוני קריית שמונה, שתכנן חופשה בארה"ב עם אשתו ובנו הקטן. "עברנו חוויה מבעיתה", סיפר, "אפשר לשחק אותה גברים וראיתי אנשים כבר במטוס שמסמסים, מתראיינים ומתקשרים לקרוביהם, אבל אני עדיין לא מצליח 'להינות מהחוויה' הזו, שהרעידה לי את העולם, במיוחד שיש לי ילד בן 3 שישן לידי ואשה שאני אוהב לידי".


יכולים לחייך אחרי הנחיתה המתוחה (צילום: עופר עמרם) 

 

בן-שמעון הוסיף: "לראות בשתיים לפנות בוקר דלק שיוצא ממטוס שאתה נמצא בתוכו, דיילים שהולכים אחורה ומתייעצים. ככה להיות 4-5 שעות באוויר, אין משהו שדומה לזה. את התמונות הכי מדהימות היה אפשר לראות מנוסעים שקוראים הוראות חירום מצד אחד ומנשים חרדיות בשורות מקבילות שקוראות פרקי תהילים. אני עדיין עם זיעה קרה על הגוף ואת אשתי ובני מלחיץ מאוד לעלות על עוד טיסה".

 

למרות הטראומה, בן-שמעון שותף לדעה הרווחת בקרב הנוסעים, שקולו המרגיע של הקברניט עשה את ההבדל. "במלחמת המפרץ היה זה קולו של נחמן שי שהרגיע אותנו, ועכשיו זה היה קולו של הקברניט", סיפר.


נוסעי המטוס לאחר נחיתת האונס (צילום: עופר עמרם)

 

מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, סיפר: "בשעה 1:50 המריא המטוס והודיע על תקלה טכנית בכן השמאלי שלו. לפי הדיווח שלו, הגלגלים לא ננעלו, לפי מה שהוא רואה בנורות החיווי. פעלנו בהתאם לטיפול במצב חירום ובסופו של דבר המטוס נחת בשלום. נערוך בבוקר תחקיר ראשוני ובהמשך תחקיר מעמיק. בשורה התחתונה, מצב החירום הסתיים בכי טוב".

 

מנכ"ל מד"א, אלי בין, סיפר על ההיערכות: "מיד זיהינו שזה מצב שאנחנו לא מכירים. למעלה מ-75 אמבולנסים שחלקם במחסן מיוחד במרכז הארץ הוקפצו לנתב"ג. זו היערכות חסרת התקדים, שלא היתה מוכרת לנו עד כה. היינו ערוכים לתת מענה ראשוני לכל הנוסעים אם חלילה האירוע היה נגמר אחרת".

 

הקברניט: "תקלה נדירה" 

הקברניט עצמו, דודי קנט, סיפר כי הצוות שכלל 13 דיילים תפקד מצויין. "מיד לאחר ההמראה קיבלנו הודעה שמשהו בגלגלים לא בסדר. יצאנו לים והיה לנו ברור שככה אי אפשר להמשיך את הטיסה הזו. הורדנו את הגלגלים כדי לדעת אם יש בעיה ולדאבוננו ראינו גלגל שנשאר במצב ביניים. לאחר התייעצות החלטנו לבצע נחיתה עם אור ראשון, לפני שהשמש עולה, כדי שאם נזדקק יהיה לנו קל יותר, ולכוחות ההצלה יהיה קל יותר לתפקד בתנאי יום ולא בתנאי לילה".


היערכות הכוחות בנתב"ג (צילום: עופר עמרם)

 

לדבריו, מדובר בתקלה נדירה שלא מתרחשת כל יום ובאל-על מתייעצים עם חברת בואינג

העולמית. "לאורך כל הלילה התייחסתי לזה כאל תקלה חמורה", סיפר, "העובדה שהחלטנו ללכת על התרחיש הגרוע ביותר הייתה נכונה. היינו רגועים וזו לא הייתה הצגה".

 

מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, הגיע בעצמו לנתב"ג כדי לפקח על בדיקת המטוס. "היתה תקלה שתוקנה באופן ראוי, רגוע ומקצועי. הנוסעים והצוות התנהגו למופת. הצוות נחת בצורה מעוררת הערכה".

 

חלק מהנוסעים, ביניהם חרדים שביקשו לשוב לארה"ב  אחרי ההילולה בהר מירון, הודו לשקדי על הנחיתה הרכה. אחד מהם, שמעון דרעי סיפר: "מיד לאחר שהמראנו אמרו לנו שיש כנראה תקלה. הטייס שידר רוגע ונתן תחושה שבאמת 'אתה בבית'. הסבירו לנו שבגלל התקלה נצטרך לטוס מעל הים כמה שעות. לא הרגשנו שום לחץ והצוות נתן לנו הרגשה טובה. חלק מהנוסעים לא חשבו שיש תקלה וכשנחתנו כולם מחאו כפיים והתלהבו, אבל כשראינו את כל האמבולנסים והכבאיות על המסלול הבנו שהיה לנו נס גדול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בודקים את גלגלי המטוס שנחת
צילום: עופר עמרם
צילום: עופר עמרם
ההיערכות בנתב"ג הלילה
צילום: עופר עמרם
רן בן-שמעון. "עדיין עם זיעה קרה"
צילום: עוז מועלם
מומלצים