שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    דו"ח הכנסת חושף את הבלוף של טייסת הכיבוי
    למרות דו"ח מבקר המדינה, נראה שהלקחים לא ממש הופקו. לידי ynet הגיע מחקר של הכנסת המציג שורת בעיות בתהליך הקמת טייסת הכיבוי החדשה: המטוסים לא מתאימים לשריפות ענק, שניים בכלל מושבתים, ובגלל ויכוח בין משרדי ממשלה כמות החומרים נגד אש רחוקה מהמינימום. כך מתכוננים לאסון הבא?

    אחרי דו"ח מבקר המדינה שהצביע על כשלים מתמשכים בהיערכות שירותי הכבאות לחירום, וההבטחות של ראש הממשלה להקים טייסת כיבוי חדשה ומודרנית, דו"ח חדש שחובר בכנסת והגיע אמש (יום ג') לידי ynet מציג בעצמו ממצאים מדאיגים - ומראה שמקבלי ההחלטות שוב מזלזלים בסכנות שעלולות לגבות חיי אדם.

     

    מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי למרות החלטת הממשלה להקים טייסת מיוחדת בחיל האוויר בעלות של עשרות מיליוני שקלים, לא בטוח שאם תתרחש שריפת ענק - כמו שזו שהתרחשה בכרמל וגבתה את חייהם של 44 בני אדם - המטוסים שנרכשו יתאימו.

     

    טייסת הכיבוי בהופעה - אתמול בטקס חשיפת דרגות לטייסים חדשים

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    לפי הדו"ח, רק ארבעה מבין שבעת המטוסים בטייסת הכיבוי "אלעד" (על שמו של הנער אלעד ריבן, שנהרג באסון הכרמל) פעילים, והם נרכשו ללא התייעצות יסודית עם הגורמים המקצועיים. במסמך, שנכתב לקראת הדיון מחר בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, נכתב שבטייסת חמישה מטוסים רגילים ושני מטוסים בעלי יכולת שאיבה ממקורות מים, אולם השניים האחרונים מושבתים מאחר שטרם הסתיימה הכשרת טייסים לתפעולם.

     

    עוד נכתב בדו"ח ש"מטוסים אלה מסוגלים לנחות בים שקט או באגמים בלבד (עד גובה גלים של כשליש מטר), ומידת התאמתם לישראל מוטלת בספק". הדו"ח הזהיר כי אם הים יהיה גבוה בעת שריפה, כפי שצפוי בחודשי הקיץ, המטוסים האלו לא יוכלו למלא את ייעודם.


    לא בטוח שהמטוסים יתאימו לשריפות ענק. אסון הכרמל (צילום: אלון חיים)

     

    הכשרת המטוסים המושבתים מתוכננת להסתיים בחודש הבא, אולם "ייתכן כי דאגה לבטיחותם של הטייסים תחייב הכשרה ולימוד ארוכים יותר על מטוסים אלו". פרט לכך, אחד מהמטוסים הרגילים מקורקע בשל בעיה במנוע, וקודם לכן הייתה לו בעיה בצמיג.

     

    הדו"ח חושף עוד שרכישת המטוסים נעשתה ללא התייעצות עם שירותי הכיבוי הארצי, מה שמסביר אולי מדוע הם לא בהכרח מתאימים לתנאים בישראל.

     

    "לפי שירותי כבאות והצלה, סוג המטוסים והיכולת האווירית שלהם אינם תואמים את תפיסת הכיבוי של שירותי כבאות והצלה", נכתב בדו"ח. "לא נערך דיון עם שירותי כבאות והצלה באשר לבחירת סוג המטוסים בטייסת הכיבוי", צוטט בדו"ח טפסר אמיר לוי, מפקד שירותי כבאות והצלה גליל מערבי. לדבריו, "חיל האוויר התייעץ עמו באשר לנוהלי ההפעלה של המטוסים, אולם היה זה לאחר שהתקבלה ההחלטה על סוג המטוסים".


    נרכשו בלי התייעצות. מטוסי הכיבוי של טייסת "אלעד" (צילום: עופר עמרם)

     

    גם עם קק"ל ורשות הטבע והגנים, שלהם על פי המומחים ידע רב וניסיון בתחום, איש לא התייעץ. "כפי הנראה", נכתב בדו"ח, "לא נערכה התייעצות עמם, והידע והניסיון שלהם לא נלקחו בחשבון בעת קבלת ההחלטה על רכישת מטוסי הכיבוי".

     

    לקחי לבנון לא הופקו

    מלבד זאת, עולה מן המסמך ביקורת על האופן בו נרכש חומר הבעירה, ועל העובדה שכיום מצוי ברשות ישראל הרבה פחות חומר מהנדרש במינימום. ויכוח בין הגורמים המקצועיים בשאלה מי ירכוש את החומר, עיכב משמעותית את הרכישה. "משהוקמה טייסת הכיבוי בחיל האוויר, התגלעה מחלוקת איזה גוף ירכוש חומר מעכב בעירה: המשרד לביטחון הפנים האחראי על כיבוי שריפות או משרד הביטחון המפעיל את טייסת הכיבוי. בשל המחלוקת, המכרז לרכישת החומר עומד להתפרסם רק בימים אלו".

     

    לדברי שירותי כבאות והצלה, נכתב בדו"ח, "כיום נותרו כ-80 טון חומר מעכב בעירה בלבד, הרבה פחות ממלאי המינימום הנדרש". בעקבות מלחמת לבנון השנייה נקבע מינימום העומד על 160-200 טונות, אולם לדברי טפסר לוי, המלאי הנדרש כיום הוא 3,000-3,700 טונות, תלוי בסוג החומר וריכוזו.


    המראות מהכרמל עוד עלולים לחזור (צילום: אבישג שאר ישוב)

     

    מהדו"ח עולה כי לפי גורמים מקצועיים, אמנם הטייסת טובה, אך אינה נותנת מענה מלא לצורכי הכיבוי האווירי הנדרשים. יועד פאר, טייס ראשי בחברת "תלם תעופה", ציין כי מדובר בהתמודדות טובה יותר לשריפות רגילות, ולא בהכרח לשריפות ענק מהסוג שהיה בכרמל. "לדברי גורמי מקצוע שעמם שוחחנו, יש צורך להוסיף לטייסת הכיבוי אמצעי כיבוי אווירי נוספים, מסוקים למשל, כדי שהיא תוכל להתמודד עם שריפות יער גדולות", נכתב בדו"ח.

     

    לדברי קק"ל, לכיבוי באמצעות מסוקים יש כמה יתרונות משמעותיים, וביניהם יכולת עבודה בלילה. מטוסי טייסת "אלעד" אינם פועלים בלילה, מסיבות בטיחותיות.

     

    נושא נוסף הא ניסיון למנוע שריפות על-ידי דילול צמחייה. לדברי מר סלמאן אבו-רוכן, ראש אגף קשרי חוץ ברשות הטבע והגנים, המצוטט בדו"ח,

     אופן פיזור המשקעים על-פני עונת הגשמים האחרונה הביאה לצמיחתם לגובה של צמחים חד-שנתיים רבים. צמחים אלו הגיעו, במקומות רבים, לגובה הענפים והתייבשו ויש צורך ליצור קווי חיץ על-ידי דילול הצמחייה היבשה והכנסת בעלי-חיים לרעייה. אולם, לדבריו, קצב דילול הצמחייה שנועד למנוע שריפות אינו מספיק. מחברי המסמך ממליצים לבדוק אילו פעולות ננקטות בידי הגורמים השונים כדי למנוע שריפות יער וחורש טבעי.

     

    ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) אמר בתגובה לממצאים: "לא בטוח איזה מצב מדהים ומפחיד יותר: מדינה ללא טייסת כיבוי או מדינה ללא טייסת מתאימה".

     

    דובר קדימה מסר בעקבות הפרסום הראשון ב-ynet: "עכשיו ברור לכולם שנתניהו הקים טייחת שקרים ולא טייסת כיבוי. נתניהו מרח את הציבור, ברח מועדת חקירה ממלכתית שביקשה לבדוק את התנהלותו הכושלת ומחדלי ממשלתו ועכשיו מתברר שידע למה. האמת העגומה מוכיחה את מה שנתניהו מנסה להסתיר - ראש ממשלת ישראל עסוק כל העת בספינים תקשורתיים ותו לא".


    פורסם לראשונה 28/06/2011 22:57

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רק ארבעה מטוסים מבצעיים בטייסת
    צילום: דובר צה"ל
    מצב מפחיד. ח"כ כרמל שאמה
    צילום: גיל יוחנן
    מומלצים