שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    Google+: המתחרה החדשה של פייסבוק
    גוגל השיקה הערב (ג') רשת חברתית; גוגל+ הוא הנסיון הרביעי של ענקית החיפוש - וגמדת הרשתות החברתיות - לתפוס דריסת רגל בשוק החברתי. האם זו מתחרה אמיתית לפייסבוק?
     
    ככה זה התחיל
    פייסבוק, מאחוריך: גוגל משיקה מתחרה ל-Like / ניצן סדן
    גוגל הופכת את החיפוש לחברתי – משיקה כפתור בשם 1+, שיאפשר לכם לדווח לחבריכם על תוצאות חיפוש שאהבתם, אתרים מעניינים שמצאתם - ובכך לשפר את שירות החיפוש של החברה
    לכתבה המלאה
    Google+, ככה יקראו לרשת החברתית, שכולם ציפו שגוגל תשיק, ואכן הושקה הערב (ג'). גוגל+ מגיעה בעקבות מה שכונה כפתור הלייק של גוגל (ראו תיבה), +1, הכפתור המאפשר להפוך תוצאות חיפוש - והחל מהחודש, גם אתרים - לשיתופיים, ממש כמו כפתור ה-Like של פייסבוק. אבל בעוד למשתמש הפייסבוק יש איפה להציג את כל הלייקים הנ"ל - דף הפרופיל הפייסבוקי שלו - הרי שלמשתמשי גוגל אין באמת בסיס בית חברתי ורשימת חברים. האם גוגל תצליח להפוך לבית החברתי שלנו - או שהמאבק בפייסבוק אבוד מראש?
      

    ומה ברשת?

    רשימת הפיצ'רים שגוגל מציגה מרשימה: העיקרי מבין הפיצ'רים הוא Circles (בגרסה העברית: מעגלים, כמובן), התפיסה של מבנה הרשת החברתית, השונה משמעותית מהגישה של פייסבוק. האינטראקציה החברתית של המשתמשים בגוגל+ תיערך מול מעגלים חברתיים שהמשתמשים יגדירו בעצמם (משפחה, חבר'ה מהעבודה, יזיזות, חוג המקרמה) - גישה שפייסבוק דחתה מספר פעמים, בטענה שהגולש לא מעוניין לבצע כל כך הרבה עבודה כדי להרכיב לעצמו רשת חברתית. מול החיסרון הזה, היתרונות של גישת המעגלים גדולים: בין השאר, הדברים שיאמרו ברשת חברתית המסודרת במעגלים חברתיים יישארו פרטיים-למחצה ולא יגיעו לכל העולם - כפי שקרה, למשל, לחיילת עדן אברג'יל ולתמונות שלה עם עצירים פלסתינים ("התקופה הטובה בחיי") - או למשל, לעובדת במרכז השלטון המקומי, שגילתה שלחיצה על כפתור הלייק יכולה להוביל לפיטוריה.

     


     

    Hangouts היא עוד גישה שונה רדיקלית משל פייסבוק - וייתכן שגם טובה יותר - לאינטראקציה החברתית בתוך הרשת. כל משתמש יכול להגדיר לעצמו הנגאאוט (בגרסה העברית כונה הנגאאוט "מקומות בילוי"; לאחר מכן שונה השם ל"זוּלה" המצער), קבוצה ספונטנית שבתוכה ניתן לנהל צ'ט בטקסט ובווידאו עם מי שרוצה להצטרף באותו הרגע. זה פיתרון אלגנטי לבעיה שהרשתות החברתיות מציגות היום: האינטראקציה עם קבוצת חברים היא לא מיידית וספונטנית (אלא מתקיימת בסדרה של סטטוסים ותמונות ותגובות לסטטוסים ולתמונות האלו) וכדי לנהל אינטראקציה ספונטנית באמת, רשתות כמו פייסבוק כופות על המשתמש שירותי IM (צ'ט) מיושנים, הפועלים במתכונת של אחד-על-אחד.

     

    Sparks ("ניצוצות") לא יצלצל דווקא כפיצ'ר חברתי למי שרגיל לפייסבוק. ניצוצות מאפשר לכם להגדיר רשימה של תחומי עניין - אופנה, מוזיקה, אוכל, קבוצת הכדורגל שלכם - ולקבל קטעי מידע כיפיים ומעניינים לפיד, שדומה לזה של קורא RSS. הפיצ'ר הזה הוא לא חברתי בעליל - שכן מי שמעדכן אתכם הוא מנועי החיפוש של גוגל, ולא החברים שלכם - ובאותה מידה, זה מענה מדויק וגאוני לבעיה שמציגים משתמשים רבים בפייסבוק: הפיד הפייסבוקי הוא לעיתים קרובות פשוט משעמם, מכיוון שהוא עמוס בקשקשת חברתית, בספאם של אפליקציות חברתיות, בעדכוני סטטוס לא מעניינים וכן הלאה.

     

    עוד שני פיצ'רים שהושקו הערב מיוחדים לטלפונים בעלי חיבור לרשת. הפיצ'רים הם Instand Upload ("העלאה מיידית") האמור להקל על המשתמש לשתף תמונות שצולמו בזה הרגע; ו-Huddle ("פטפטת", שוב תרגום מצער), שמבטל את הצורך בסמסים - שוב, תקשורת מיושנת של אחד-על-אחד - ומחליף אותם בצ'ט קבוצתי.

     

    מי שרוצה להתנסות עוד ברשת החברתית החדשה מוזמן לנסות את גרסת ההדגמה של גוגל+.

     

    המשחק החברתי של גוגל

    בינואר השנה התבשרנו שאריק שמידט, מנכ"ל גוגל מזה למעלה מעשור, פוטר ויוחלף באחד המייסדים, לארי פייג'; בראיונות לא הכחיש שמידט את העובדה שמייסדי החברה רואים בו אחראי לכישלון של גוגל לנצח את פייסבוק במשחק החברתי.
     
    גוגל ניסתה להכנס לשוק החברתי שלוש פעמים: ב-2004 הושקה Orkut, רשת חברתית שהתחרתה ישירות במייספייס ובפייסבוק - אבל זכתה להצלחה מצומצמת מאוד, רובה בדרום אמריקה. ב-2009 הושק כלי העבודה השיתופי המהפכני Wave, שהיה מהפכני מדי ובלתי מובן, ונכשל באותה השנה.
     
    ב-2010 הושק Buzz, כלי שהיו בו אלמנטים של מיקרובלוגינג, כמו של טוויטר, ואלמנטים חברתיים כמו של פייסבוק. הניסיון נכשל, בעיקר בגלל תלונות קשות על מדיניות הפרטיות של גוגל. בין השאר גילו משתמשים שגוגל צירפה אותם ללא רשותם לבאזז, ובנתה להם רשת חברתית הכוללת משתמשים מרשימת הנמענים בג'ימייל - בין אם אלו היו חברים, או בעל מכה לשעבר.
     
    סביר שגוגל למדה מטעויות העבר האלו - חלק מהאפשרויות שגוגל מציגה היום, ובעיקר פונקציית ה-Circles, מעידים שכן. כך או כך, עם הצטמצמות השימוש באתרי אינטרנט לטובת הרביצה בפייסבוק, גוגל חייבת לנצח במשחק החברתי אם היא רוצה לשמור על מעמדה בראש פירמידת האינטרנט.
     
    וידאו ההשקה. לא נכחיש - זה נראה מגניב
     

    איך מצטרפים?

    הרשת זמינה למוזמנים בלבד. אלו יקבלו הזמנות ויזמינו אחרים, והאחרים אולי יזמינו אתכם. ככה גוגל נוהגת להשיק מוצרים עוד מימי ג'ימייל ב-2004. ואילו הדרישה לחשבונות גוגל+ כמעט ומוטטה את השערים עבור השירות החברתי החדש: עמוד הכניסה לפלוס לא מאפשר להכנס, גם למי שכבר השיג הזמנה נוצצת: הודעה לקונית מציינת "כבר מוזמן? אנו חורגים מהקיבולת שלנו באופן זמני. נסה שנית מאוחר יותר". ומי שינסה לבקש להכנס לרשימת ההמתנה - יקבל הודעת שגיאה:
     


     

    מה דעתכם? האם מדובר בעוד גוגל באז - או באייפון קילר? ספרו לנו בטוקבקים.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    גוגל פלוס. האם זה יהיה באז נוסף - או פייסבוק קילר?
    מומלצים