שתף קטע נבחר

חג ראש-חודש שמח

יהודי צפון-אפריקה שימרו מנהג קדום לפיו ראש חודש הוא גם חג נשי, אך בישראל הוא הלך ונעלם. עד שקבוצת נשים החליטה לעשות מעשה. אז חג שמח לכולכן!

ערב ראש חודש לפני כחמש שנים, היה עבורי עוד יום חול רגיל, כיתר ימי השבוע בהם היינו מגיעים אל חמותי לביקור ולארוחת ערב. אך באותו היום - שלא כבכל יום – הואר הבית בנרות, והאוכל הוגש בקדירה עשירה וחגיגית. 

 

 

תמהתי מה יום מיומיים, וחמותי החזירה לי תמיהה: "ערב ראש חודש", היא אמרה. "חודש טוב!" ובאותה נשימה הוסיפה, שבמרוקו היה זה חג של ממש.

 

"בעיר שבה גדלתי, בכל ערב ראש-חודש, הייתה הקהילה היהודית מתלבשת בבגדים חגיגיים, כמו בשבת",

סיפרה חמותי. "הנשים היו מדליקות נרות ומכינות סעודה חגיגית של קוסקוס. ביום ראש חודש עצמו, היו הגברים הולכים לבית הכנסת, מוציאים עוד ספר תורה, מוסיפים 'הלל', ואחרי התפילה – היו הולכים לעבודה. אנחנו, הנשים, היינו שובתות ממלאכה: לא מכבסות, לא מגהצות, לא תופרות. הכי גרוע לתפור".

 

יצאתי לחקור את הנושא מתוך רצון לחשוף את מקורותיו הקדומים של ראש החודש העברי - כחג של נשים. לפגוש נשים כחמותי, שנהגו לחגוג מועד זה בביתן, ובעזרתן להבין את התופעה.

 

בהלימה למחזור הלבנה

המקור היהודי הקדום ביותר, שמצביע באופן ברור על הקשר בין נשים לראש חודש - נמצא בתלמוד הירושלמי, ובו מצוין כי "הנשים שנוהגות שלא לעשות מלאכה... בראש חודש - מנהג" (פסחים ד, א; תענית ו, א). בהמשך יסבירו חכמים (גברים), למה הנשים הן אלו שזוכות לקבל מועד זה. התירוץ המרכזי הוא בכך שהנשים לא השתתפו בחטא העגל. רק במאה ה-13 יקשור ר' יצחק בן משה, בספרו "אור זרוע", בין מחזור הירח ומחזור האישה.

 

כל כך ברור ומתבקש: מבראשית נבראה האישה, כשמחזוריות גופה בהלימה למחזור הלבנה. שתיהן מתמלאות ומתחסרות, ועבור שתיהן ראש חודש הוא תחילתו של מחזור חיים חדש. על פי הסברה, בזמנים שנשים חיו בהרמוניה עם הטבע, בלי אורות ניאון והורמונים סינטטיים, הן היו מתואמות ביניהן ועם הירח, והיו יוצאות יחדיו אל "האוהל האדום" בזמן הווסת, זמן מולד הלבנה, כדי לנוח, לכבד את גופן, ולחזור אל מטלות החיים מלאות ומחוזקות.

 

חג הנשים

מנהג הנשים לשבות ממלאכה בראש חודש, מגיע אלינו בזכות נשים יהודיות צפון-אפריקאיות, ששימרו וקיימו אותו עד עלייתן ארצה. כאן, בישראל, הן מתקשות להעבירו הלאה לבנותיהן.

 

נשים אלו (כולן בנות 90-70), הן החוליה הפעילה האחרונה לקשר בין ראש חודש ונשים. עובדה זו דחפה אותי ואת שותפותיי לדרך, להקים את ארגון "תתחדשי", ששם לו ליעד לשמר ולחדש את ראש החודש כחג הנשים. לחזור ולקבל כוח ועוצמה ממחזוריות החודש, מחזור הלבנה ומחזור האישה; להוסיף אותנו אל שרשרת הדורות של נשים שנהגו לעצור ביום ראש חודש כדי להתמלא, להתחזק ולהתעצם אישה מרעותה.

 

בתחילת כל מפגש של נשים החוגגות ראש חודש, אנו מברכות את ברכת החודש:

 

יְהִי רָצוֹן שֶׁיִּתְחַדֵּשׁ עָלֵינוּ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה

לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה,

לְשָׂשׂון וּלְשִׂמְחָה

לְשָׁלוֹם וּלְאַחֲוָה

וְיִפָּתְחוּ בְּחֹדֶשׁ זֶה שַׁעֲרֵי אוֹרָה, בְּרָכָה וְהַצְלָחָה

לְהִתְחַדְּשׁוּת וְלִצְמִיחָה,

לִשְׁמוּעות טוֹבוֹת

וְלִבְשׂורות טוֹבוֹת,

לְשַׁלְוַת הַנֶּפֶשׁ

וּבְרִיאוּת הַגּוּף,

לְחַיִּים שֶׁיִּמַלְּאוּ בָּם מִשְׁאָלוֹת לִבֵּנוּ לְטוֹבָה,

 

אָמֵן!

 

  • הילה טוכמכר משעלי תרצה בכנס השנתי של בית מדרש אלול (מרשת בתי המדרש בישראל) ביום ה' 7.7, במוזיאון ארצות המקרא בירושלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אי פי איי
לחיות בסנכרון עם הירח
צילום: אי פי איי
הילה טוכמכר-משעלי
מומלצים