שתף קטע נבחר

מכשירים מטפלים באמנות - ואוסרים להעסיקם

הסטודנטים לטיפול באמנויות נותרו זועמים ומבולבלים, לאחר שמשרד החינוך הנחה את בתי הספר לא להעסיק אותם עד שתושלם החקיקה או עד שמשרד הבריאות יקבע קריטריונים ברורים בנושא: "יד אחת לא יודעת מה עושה היד האחרת"

מאות סטודנטים לטיפול באמנויות כבר מוכנים להשתלב בשוק העבודה, אולם החוק שמסדיר את פעילותם טרם אושר, ולאחרונה הנחה משרד החינוך את בתי הספר לא לקבל לעבודה בוגרים חדשים, אפילו אם הוסמכו במוסדות שבאחריותו, עד שתושלם החקיקה או עד שמשרד הבריאות יקבע קריטריונים ברורים בנושא. "הסטודנטים והילדים משלמים את המחיר על המחלוקת בין משרד החינוך לבריאות", מתלוננים המטפלים.

 

תחום הטיפול באמנויות שייך למקצועות המוגדרים כפרה-רפואיים, וכולל מקצועות כמו טיפול באמצעות קריאה וכתיבה, אמנות חזותית, מוזיקה, דרמה, תנועה ומחול. התחום החל להתפתח בישראל בראשית שנות ה-90, אולם ב-2005 חייב בג"ץ את המדינה להסדיר את הנושא לצורך הכרה רשמית במקצוע. הליך החקיקה הסבוך טרם הושלם, אולם במקביל נמשכה הכרת המטפלים, בעיקר במכללות להוראה השייכות למשרד החינוך, אך גם באוניברסיטאות.

 

עד כה, הורשו הבוגרים להשתלב כמטפלים במוסדות החינוך, שם הם עובדים עם ילדים עם צרכים מיוחדים. כ-5,000 בוגרים השתלבו עד היום במסגרות של משרד החינוך, ומעטים בלבד עובדים באופן פרטי.

 

אולם, כעת הוחלט לשנות את המדיניות. במשרד החינוך ייחסו זאת לצורך לוודא כי המטפלים עומדים בקריטריונים של משרד הבריאות ובעלי רמת המקצועיות הדרושה. עם זאת, במשרד הבריאות טוענים כי אין להם כל סמכות לקבוע קריטריונים להסדרת המקצוע ויש לחכות להשלמת החקיקה בכנסת.

 

"החלטה אומללה שלא תחזיק מים" 

"ההחלטה נוגדת את חופש העיסוק, ומעמידה את משרד החינוך במצב מגוחך שבו יד אחת לא יודעת מה עושה היד האחרת", טוענת ד"ר נורית גל, רכזת אקדמית במכללה להוראה דוד ילין בירושלים. "זו החלטה אומללה שלא תחזיק מים. יש בזה משום ביטוי לחוסר הבנה ואוזלת היד של המערכת".

 

ד"ר מירי רוזנבוים, ראש בית הספר ללימודים מתקדמים במכללת סמינר הקיבוצים, תהתה בעיקר על התזמון: "בשבוע האחרון לא השתנה דבר מבחינת הכשרת הסטודנטים, ולכן לא היה מקום להקפיא את קבלתם של הסטודנטים לעבודה. יש לעודד את סיום הליך החקיקה, אך במקביל ניתן לבדוק את הסטודנטים על פי הרקע והציונים, ולקבלם לעבודה כפי שנעשה תמיד".

 

הסטודנטים, מצדם, מאשימים את משרד החינוך ב"הכנסת גול עצמי". לדברי עמיחי גרין, ראש מחלקת מחקר בהתאחדות הסטודנטים הארצית, "לא ייתכן כי דווקא משרד החינוך הוא הגוף שפוגע בילדים הזקוקים למטפלים וגם פוגע בסטודנטים הלומדים כיום ובמטפלים הצעירים. המצב כיום יוצר סערה גדולה בקרב הסטודנטים שלומדים את מקצועות טיפול, ונמצאים במתח עצום, בלבול וחוסר אונים".

 

משרד החינוך: "הנושא בבדיקה"

מיטל גואה, סטודנטית לטיפול בדרמה במכללת סמינר הקיבוצים, הוסיפה: "אנחנו נמצאים במצב של כאוס והסטודנטים חרדים לגבי עתידם והשתלבותם בעבודה. לא ייתכן שבגלל עיכוב בחקיקה ומחלוקות בין משרדי החינוך והבריאות, הסטודנטים ישלמו את המחיר ולמרות הביקוש הרב למטפלים יישארו בבתיהם ללא פרנסה".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מהלשכה המשפטית במשרד החינוך נמסר כי הנושא מצוי בבדיקה בין משרד החינוך למשרד הבריאות וטרם הופצו הנחיות בנדון".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לפי פסיקת בג"ץ, משרד הבריאות לא מסדיר ולא מחלק תעודות במקצועות שאינם מוסדרים בחקיקה. היות וטיפול באומנויות טרם הוסדר בחקיקה הרי שלמשרד הבריאות אין סמכות לקבוע קריטריונים להסדרת מקצוע זה. משרד הבריאות אינו אחראי על הנחיה כזו או אחרת של משרד החינוך. כמובן שמשרד הבריאות ישמח לייעץ למשרד החינוך אם הוא ירצה לקבוע לעצמו קריטריונים להעסקה. פנייה בנושא ממשרד החינוך במטרה להתייעץ עם משרד הבריאות נתקבלה רק לפני שבועיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הילדים משלמים את המחיר"
צילום: ויז'ואל פוטוס
מומלצים