שתף קטע נבחר

מעמד הביניים: הכל עלה חוץ מהמשכורת

משפחה שהחליטה לנהל את התקציב שלה תוך הקפדה על סעיפי ההוצאה השונים, מצאה את עצמה, לאחר 4 שנים, מכלה את חסכונות הילדים, מוותרת על בילויים ועדיין משלמת בעשרות אחוזים יותר על מזון, תחבורה, תקשורת ושכר דירה. מאבק צרכני ביצרנים ובמשווקים, בשילוב צרכנות נבונה, יכולים לסייע

המחאה ששטפה לאחרונה את הארץ אינה יד המקרה. משנת 2007 ועד היום, מדד ג'יני המסמל את אי השוויון בחלוקת הכנסות במדינה גדל מ-35.5% ל-39.2%, דבר המעיד על גידול בפערים בין העשירים לעניים ועל הצטמצמותו של מעמד הביניים. מבט בהתפלגות ההוצאות המשפחתית הממוצעת יעלה דאגה בעינינו גם כן, שכן ההוצאות עלו בשיעור של 20-30% בעוד השכר נשחק.

 

מעמד הביניים, שהינו המעמד התורם למדינה את כוח עבודתו, את ימי המילואים ואת מיסיו הולך ומאבד את כוחו, והופך מתומך לנתמך.

 

תכנון תקציב שהותיר למשפחות חיסכון קטן בכל חודש לפני 4 שנים, מביא אותם לגרעון חודשי כיום, ומחייב אותם לקצץ בפנאי, בלבוש ובמותרות על מנת לשרוד.

 

למרות הוויתורים, הסעיפים התייקרו

אילה ונתן החלו בתכנון כלכלי בשנת 2007. על אף שגידלו 4 ילדים, היתה להם משכנתא והכנסתם נטו היתה 14 אלף שקל בלבד, הצליח הזוג לתכנן את התקציב כך שיחסכו 2,400 שקל בכל חודש.

 

לאחר שנתיים בהם החיסכון שיועד לעתידם של הילדים גדל, הזוג נאלץ לעצור את ההפרשות לחיסכון. כעבור שנתיים נוספות היה על הזוג לצרוך מחצית מהחיסכון שכבר נצבר, על אף שהקפיד לשמור על התקציב שתוכנן ולא לסטות ממנו.

 

בדיקת הנתונים של המשפחה, הראתה זינוק של עשרות עד מאות אחוזים בכל סעיף, הנובע מהתייקרות המחירים ומשחיקת המשכורות של בני הזוג, למרות שכאמור, המשיכו לשמור על מסגרת התקציב המשפחתית.

 

בשנים האחרונות חווינו זינוק אדיר במחירי הדירות, שהביא גם להתייקרות השכירות. אילה ונתן שרכשו דירה, חוו את העלייה בריביות השונות ובמדדים, שהתבטאה בתוספת של מאות שקלים בהוצאות הדיור. ההחזר החודשי אליו התחייבו אילה ונתן לפני שנת 2007, עלה להם כעת 15% יותר.

 

גם הארנונה והמים התייקרו בתקופה זו. העיריות ביקשו וקבלו את האפשרות לעלות את הארנונה, והמים התייקרו לנוכח משבר המים שלווה אותנו בשנים האחרונות. יחד, נרשמה אצל אילה ונתן עליה של 40% בסעיפים אלו.

 

הקפיצה הטכנולוגית בטלפונים הסלולריים, הדרישה לרוחב פס גדול יותר באינטרנט והצורך שלנו להיות זמינים תמיד העלו את הוצאות התקשורת של המשפחה ב-53%, והפכו אותם למרכזיות יותר בעוגת ההוצאות המשפחתית שלנו. התייקרותו של הדלק ניכרת גם היא בתקציב המשפחתי של אילה ונתן, שכן הוא עלה ב-56% בארבעת השנים שחלפו, ואילו התחבורה הציבורית התייקרה ב-30% בעקבות עליית מחירי הדלק.

 

גם סעיפי הביגוד, ההנעלה והפנאי הפכו משמעותיים יותר בתקציב המשפחתי, ועלו ב-100%, עקב התייקרות הדלק, הכותנה ועוד. הבילויים הפכו אף הם ליקרים יותר וכיום המשפחה מוציאה על הרגלי בילויים שדומים לאלו שהיו לה ב-2007, 400% יותר.

 

עלויות הבסיס זינקו

יש שיגידו כי עלויות הדלק והתקשורת הן בחזקת מותרות, אך גם בין העלויות הבסיסיות ניתן למצוא כאלו שהכפילו את גובהן. כך למשל, עלויות הבריאות עלו ב-55% מאז 2007, ועלויות המזון אף הגדילו לעשות ועלו ב-72%, למרות שאילה ונתן עדיין ממשיכים להתנהל לפי תקציב ולתכנן מראש את הארוחות.

 

מחירי החשמל של המשפחה חוו עליות בין 2007 להיום, שהעלו את ההוצאה בסעיף זה ב-20%. אל כל אלו מתווספות עלויות החינוך אשר התייקרו ב-21%.

 

בכדי להתמודד עם המצב, אילה ונתן, כמו משפחות רבות אחרות החליטו לקצץ ב"שומן" ולהפחית את ההוצאות על סעיפי הקוסמטיקה, האירועים והמתנות. רבות מהמשפחות החליטו לקצץ לא רק בשומן אלא גם בבשר, ולהסתפק בארוחה בשרית אחת לשבוע בלבד וכן בקיצוץ במעדני החלב.

 

הסעיף היחיד שהשתנה אצל בני הזוג באחוזים בודדים הוא השכר נטו, אשר עליות המחירים הביאו לשחיקתו. בכדי לעמוד בהיקף ההוצאות, רבים פונים לבקשת להלוואות, שמעמיקות את הבור בו נמצאת המשפחה הישראלית, על ידי הוספה לסל ההוצאות של הריבית והחזרי ההלוואות.

 

אספקט נוסף שנפגע מעליות המחירים הוא החיסכון לעתיד, ובשל המצב רבות מהמשפחות אבדו את החוסן הכלכלי שלהן, והן חשופות לטלטלות קשות במצבן הכלכלי. המצב הכלכלי הנוכחי מחייב את נתן ואיה כמו גם הרבה מאד משפחות, לכדי ירידה ברמת החיים, ומקשה את נטל ההתמודדות של מעמד הביניים.

 

איך יוצאים מזה?

המחאות שפרצו לאחרונה מכשירות את הקרקע ליצירת חברה צרכנית לוחמת. הוויתור על הקוטג', על מוצרי החלב היקרים ועל מוצרים נוספים יצר ויכול ליצור ירידות מחירים. כאשר הצרכנים מוכנים לוותר על הנוחות ולא לקנות בכל מחיר, הם משנים את עקומת ההיצע והביקוש לטובתם ומורידים את המחיר. על כל אחד מאיתנו להאמין שהוא זה שיכריע את הכף לטובת הורדת המחיר, ולהצטרף למאבק זה.

 

בנוסף לפעולה צרכנית, עלינו לאמץ חשיבה צרכנית נבונה. אם הוצאות התקשורת שלנו גוזלות נתח רב מהתקציב, ביכולתנו לחתוך בהן משמעותית, על ידי הימנעות מרדיפה אחר שדרוגים ומהשוואת מחירים חכמה. כמו כן, קנייה של תחליפי מותגים, תחסוך לנו הרבה מאד כסף ותכריח את המותג המאבד את כוחו ליישר קו עם רצון הקונים ולהוריד מחיר.

 

האפשרות הנוספת ליציאה ממצב זה, דורשת מאיתנו הקרבה גדולה. מי שיכול ליצור לעצמו מקור פרנסה נוסף בכדי להגדיל את ההכנסות, יכול לבחור בהקרבת הזמן הפנוי לשם כך, ולהכניס כמה מאות עד אלפי שקלים נוספים בכל חודש, על מנת ליצור חיסכון לעתיד.

 

אם המאבקים יכשלו, גם משפחות שהצליחו להגיע לאיזון כלכלי היום, עשויות לקרוס תחת ההתייקרויות הבאות, במידה והשכר לא יעלה בשיעור דומה.

 

 הכותב הוא מנכ"ל חברת "יבולים", העוסקת באימון ותכנון כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גיל אורלי
מה שהספיק לפני 4 שנים, לא מכסה היום את ההוצאות
צילום: shutterstock
מומלצים