שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות
      מ-2008: הוצאות האשראי על מזון זינקו ב-36%
      נתוני חברת גמא ניהול וסליקה מצביעים גם על עלייה בתחומי האופנה והמחשבים. מנכ"ל גמא: "גם בענפים שמקובל לחשוב כי התחרותיות בהם גבוהה עקב תחרות, יבוא וכניסת רשתות עממיות מחו"ל, המחירים עלו באופן ניכר"

      המחירים עלו וההוצאה גדלה: היקף ההוצאות באשראי על מזון גדל משנת 2008 בלא פחות מ-36%, כך עולה מנתוני חברת גמא ניהול וסליקה.

       

       

      מבדיקה שערכה החברה, המבוססת על כ-65 מיליון קניות בהיקף כספי כולל של 32.5 מיליארד שקל בשנים 2008 עד 2011, עולה כי זינוק נרשם גם בתחום האופנה עם גידול של 34%, רפואה - 27%, מחשבים - 20%, חשמל ואלקטרוניקה - 6% ואופטיקה - 4%.

       

      כיצד אנו יודעים שלא מדובר בעליה בצריכה, אלא בעליית מחירים?

      בחברת גמא מסבירים כי קניית מזון היא חלק קבוע מסל הקניות. על בסיס קבוע זה מחשבת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את המדד החודשי. היא משנה את התמהיל אחת לעשר שנים או יותר. כלומר, הלמ"ס אינה מניחה שינוי בחלק ההוצאה של משקי בית על מזון מתוך סך ההוצאה החודשית אלא בפרקי זמן מאוד ממושכים.

       

      לדבריהם, כאשר יש עליה בשיעור של 36% בהוצאה על מזון ואין עליה זהה באינפלציה הבאה לידי ביטוי במדד המחירים, המשמעות היא שחלה התייקרות במחירי המזון ולא עליה בהיקף קניית המזון. במקביל, גם לא היתה עליה בכח הקניה.

       

      התחרות לא עזרה

      "באותה המידה ניתן להסביר את התייקרות הלבוש ומוצרי האופנה. גם הם מהווים מרכיב קבוע. האינדיקטורים הטובים ביותר לנכונות החישוב הם ענפי האלקטרוניקה והאופטיקה, שבהם לא חלה התייקרות אלא אף הוזלה ריאלית. עליה בכח הקניה היתה מביאה לעליה בקניית מוצרי חשמל ביתיים וזו לא התרחשה", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל גמא.

       

      "נתונים אלה מלמדים כי גם בענפים שמקובל לחשוב כי התחרותיות בהם היא גבוהה עקב ריבוי מתחרים, יבוא של מוצרים זולים וכניסת רשתות עממיות מחו"ל כמו ענף ההנעלה והאופנה, המחירים עלו ובשיעורים ניכרים.

       

      לעומת זאת, מחירי מוצרי ענף החשמל והאלקטרוניקה לא רק שלא התייקרו אלא הוזלו ביחס לעליית מדד המחירים לצרכן בשל ירידת שער הדולר, שתורגמה על-ידי הענף להורדת מחירים. אולם, כניסת מוצרים חדשים ומהפכניים לשוק וכמו כן האולימפיאדה שתערך ב-2012 יעלו ככל הנראה את המחירים", מעריך גנוט.

       

      בחברה מסבירים את עלית המחירים המזערית בענף האופטיקה בתחרות עזה בשוק שאינו גדל באופן דרמטי ומורכב רובו ממשפרי משקפיים ועדשות, יותר מאשר מכניסת לקוחות חדשים.

       

      יש לציין כי על פי נתוני החברה חל זינוק של מאות אחוזים בענף התקשורת הסלולרית, אולם "זו נובעת אך ורק מכניסתו של דור מכשירים נייד חדש לגמרי, שלא העלה את כלל מכירות החומרה של הענף, אלא רק את מחירי המכשירים", אומרים בחברה.

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      המחירים עלו בלי פרופורציה
      צילום: shutterstock
      מומלצים