שתף קטע נבחר

גוגל רוצה להיות אפל

לארי פייג', מנכ"ל גוגל, כתב בבלוג החברה פוסט ארוך, ספק מחמיא ספר מתחנף למוטורולה, המסביר את הסיבות השונות למהלך הרכישה. מקריאת הפוסט לעומק ברור דבר אחד: גוגל רוצה להיות כמו אפל, אבל יותר טובה

אתמול (ב') התבשרנו שגוגל נכנסת באופן אקטיבי לשוק הניידים: בבלוג החברה בישר לארי פייג', המנכ"ל, על רכישת מוטורולה מוביליטי, יצרנית הניידים שהתפצלה השנה ממוטורולה. הפוסט מעניין בעיקר בגלל שלוש נקודות: הוספת כוח ייצור, שותפות עם חברה שיש לה הבנה בתשתיות ביתיות ופתרונות וידאו, וחיזוק תיק הפטנטים של החברה. כל אחת מהנקודות האלו מצביעות על הכיוון שגוגל מחפשת להמשיך להתפתח בהן.

 

 

כוח ייצור: גוגל לומדת מאפל ומיקרוסופט 

אפל. היתרון הגדול ביותר של החברה של ג'ובס הוא השליטה המלאה שהיא שומרת על החומרה והתוכנה במוצרים שלה. למי שמתבלבל, אפל היא לא חברת תוכנה. לראייה, ביולי, עם השקת מערכת ההפעלה החדשה שלה, OS X 1.7, חתכו שם את המחיר לסכום מגוחך של 29 דולר. אפל עושה כסף מתוכנות (בעיקר של המפתחים המוכרים דרך חנויות האפליקציות לאיפוד, אייפון ואייפד) אבל רוב הרווח שלה מגיע ממכירת חומרה -89 אחוזים מהרווח שלה הגיע בינואר ממכירת מכשירי iOS ומק.

 

מיקרוסופט הבינה שהבעיה אינה שהיא נמצאת מאחור במשחק הסלולרי. הבעיה הייתה שהיא כבר יצאה מהמשחק. בפברואר השנה הכריזה מיקרוסופט על שותפות עם יצרנית הסלולר (ולשעבר מלכת הביצה הסלולרית) נוקיה. את תוצאות ההימור הזה נראה רק בשנה הבאה, אבל הצעד של מיקרוסופט היה ברור - חבירה עם חברת חומרה שלפחות אמורה להבין את עולם הסלולר.

 

 

לגוגל אין שליטה במכשירים שמשתמשים במערכת ההפעלה שלה. היא מתהדרת בכך שבכל יום מופעלים 550 אלף משתמשי אנדרואיד - אבל לא מדברת על כמות המכשירים שהמשתמשים מחזירים לחנות או לספקית שירות (יש הערכות שמדברות על נתוני החזרה של 30-40 אחוז, אבל קרוב לוודאי שהמחיר נמוך יותר). היא גם מודעת באופן כואב לפיזור של גרסאות שונות והעובדה שהחוויה שהיא מדמיינת בראשה הקולקטיבי אינה החוויה שמקבלים רוב משתמשי מערכת ההפעלה שלה.

 

הרכישה של מוטורולה מוביליטי היא בין החלקים האחרונים שגוגל זקוקה להם כדי להפוך להיות אפל. ברגע שהרכישה תסתיים, גוגל תוכל ליצור את המתחרה האמיתי שלה לאייפון. צריך לזכור שגוגל עושה היום משהו דומה. מכשירי הנקסוס שהיא משיקה הם “מוצר הדגל” של החברה. זהו החזון שהחברה רואה בעיני רוחה כשהיא חושבת על מערכת ההפעלה שלה. הבעיה היא שגם על הנקסוס אין לה שליטה מלאה: היא לא מייצרת את המכשירים.

 

מתי יגיע המתחרה הראשון לאייפון - מכשיר שמערכת ההפעלה שלו, והמכשיר שנושא אותה מגיע מאותו המקור? כנראה שתוך שנתיים. בניגוד לאפל, לגוגל יש את היכולת להשיק את המוצר הזה ולעמוד בכל כובד משקלה מאחוריו, ובו בזמן להמשיך ולפעול בשני מישורים שאפל לעולם לא תשלוט בהם: להמשיך ולהוציא גרסאות של אנדרואיד שיותקנו על מכשירים אחרים, והשארת שוק האפליקציות פתוח. כדי להצליח במהלך הזה גוגל תהיה חייבת להיות קשובה מאוד למהנדסים והמנהלים בעלי הניסיון במוטורולה מוביליטי, תוך שהיא זוכרת שהיא רוצה מהם רק ניסיון ייצור, אבל לא יותר מזה. אחרי הכל, מי שהציל את מוטורולה היה האנדרואיד.

 

שותפות עם מישהו שמבין: גוגל חוזרת לסלון 

גוגל ניסתה להתמודד עם אפל וחברות אחרות גם בתחום הבידור הביתי. היא עשתה זאת בעזרת שיווק ה-Google TV. מה זה? לא זוכרים דבר כזה? זה בסדר, גם מי שקנה כבר שכח שהוא החזיר את המוצר.

 

גוגל לא ניסתה להכנס לסלון הביתי מתוך רצון למכור טלוויזיות. גוגל היא חברת מידע - כל הפעילות שלה עסוקה במניפולציה של מידע - למשל, בחיפוש. למשל, במכירת פרסומות (משם מגיעים הרווחים האסטרונומיים שלה, רווחים שרק אפל מאפילה עליהם). גוגל TV היה נסיון למצוא עוד שטח לפרסומות של גוגל. אחרי הכל, הדפדפן שלכם, וגם הסמארטפון שלכם, כבר מלא בפרסומות שלהם. הסלון עוד לא - וזה משהו שגוגל לא יכולה לחיות איתו.

 

החבירה למוטורולה מספקת לגוגל גישה לתשתיות, כלים וניסיון שיעזרו לה לבצע ניסיון שני, חכם יותר וטוב יותר לחדור לעולם הבידור הביתי. לארי פייג’ מציין זאת בניסוח די פתלתל בבלוג. לגוגל יש חברת בידור טלוויזיונית: היא נקראת יוטיוב. יש לה את הכלים הבסיסיים שיאפשרו למשתמשים לבחור לעצמם את התכנים שהם רוצים: את זה עשה גוגל TV. מה אין לגוגל? ההבנה של איך להפוך את כל הכלים האלו לחבילה אחת שהמשתמשים ירצו לקנות.

 

אם התקווה של פייג’ תתגשם, גוגל תצליח לפתור בעיה שהולכת וגדלה בעולם התוכן הביתי: מצד אחד, לצרכני התוכן, גם אלו שמוכנים לשלם עליו, נמאס לשלם לעשרות גופים שונים, ולהלחם בעשרים פורמטים שונים, כדי להנות; מצד שני, לחברות התוכן הגדולות, שלמדו רק בעשור האחרון איך נראה מאזן שלילי.

 

חיזוק תיק הפטנטים: לגוגל נמאס לשבת בבית המשפט

זה מרתיח לקרוא על כל חברה, בין אם זו גוגל, אפל או מיקרוסופט, שמדברת על החשיבות שבהחזקת פטנטים כדי לשמור על יצירתיות וחדשנות. חוקי הפטנטים כפי שהם מנוסחים היום, וההתנהלות של החברות בשנים האחרונות, מוכיחים שוב ושוב שמשהו בעולם הפטנטים חייב להשתנות. שוק הטכנולוגיה הפך להיות, ממשחק חדשנות, למשחק תביעות פטנטים. כולם תובעים את כולם, כל הזמן, בשוק הזה: חברות קטנות סופגות תביעות מ"טרולי פטנטים"; החברות הגדולות עסוקות בלתבוע האחת את השנייה. עשרות תביעות פטנטים נדונו בבתי המשפט רק בין חברות הסלולר הגדולות ורק השנה. התוצאה של פסק הדין האחרון, שוודאי השפיע על המהלכים של גוגל, היא הורדה מיידית מן המדפים של הסמסונג גלקסי טאב ברחבי אירופה - משום שהטאבלט דומה מדי לאייפד.

 

בפועל, גוגל לא הרוויחה אתמול חסינות בפני תביעות. יש הרבה כסף במשחקי הפטנטים האלו, ועד שהחוקים לא ישתנו, כל חברות הטכונולוגיה ימשיכו לממן סוללות עורכי דין מומחים לפטנטים. מה שגוגל הרוויחה כשקנתה את מוטורולה מוביליטי ואת תיק הפטנטים הנרחב שלה הוא רק עוד קלף - קלף חזק אמנם - במשחק שגם לה אין אינטרס להפסיק לשחק. אם גוגל, והחברות האחרות, היו רוצות להפסיק את קרבות הפטנטים, הן היו מפנות משאבים כדי להציק לממשלה לשנות את החוקים וליצור תעשיה שמעודדת חדשנות ו יוצרת מקומות עבודה.

 

לגוגל יש פורטפוליו פטנטים דקיק במיוחד בתחום התקשורת. היא יודעת שזו בעיה - ולכן התמודדה, למשל, על רכישת תיק הפטנטים של נורטל נטוורקס. גוגל נכשלה; מי שקיבל את הפטנטים האלו היתה קבוצה שכללה בין השאר את אפל ומיקרוסופט.

 

תיק הפטנטים הוא כנראה הכלי היחיד שיוכל לעזור לגוגל באופן מיידי. שאר המרכיבים שמוטורולה מביאה איתה לשולחן יאלצו להתבשל במטבחי גוגל במשך עוד זמן ארוך.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גוגל
תיק פטנטים (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
מומלצים