שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ועדת הכלכלה אישרה הגבלות על פרסום אלכוהול
    חברי הוועדה בראשות כרמל שאמה-הכהן אישרו לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ דני דנון. בנוסף להגבלות השיווק תופיע על המשקאות אזהרה בדומה לסיגריות

    ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חבר הכנסת דני דנון (ליכוד) להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים. הוועדה אישרה החרגות מצומצמות ליין ולבירה וקיבלה את הצעת היו"ר, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לפיה שרי התמ"ת והבריאות יוכלו לצמצם את ההחרגות.

     

     

    כמו כן, נקבע כי על המשקאות האלכוהוליים תופיע אזהרה, בדומה לאזהרה שמופיעה על אריזות הסיגריות, שתיקבע בתקנות שיובאו לאישור ועדת הכלכלה . היו"ר שאמה-הכהן אמר כי "זה צעד ראשון בדרך להפחתת השימוש באלכוהול בקרב בני הדור הצעיר". הצעת החוק מבקשת לאסור פרסום המעודד שתיית אלכוהול בשלטי חוצות, בעיתונים ובדברי דפוס המיועדים בעיקר לילדים ובני נוער מתחת לגיל 18.

     

    הוועדה קבעה כי האיסור לשווק משכה משכר שאליו נלווים פרסים או הגרלות והשיווק של משקה משכר כמתנה לא יחול על משקאות שאחוז האלכוהול בהם הוא מתחת ל-15.5% (יין ובירה) ובתנאי שהשיווק לא מיועד לקטינים.

     

    גם חרדים שותים וודקה

    על פי הצעת החוק, הפרסומות המותרות למשקאות אלכוהוליים, ללא הבדל בין המשקאות, יוכלו לכלול רק את הפרטים הבאים: שמו המסחרי של המשקה המשכר; הסימן המסחרי שלו; שם היצרן וסימנו המסחרי; צורת אריזתו ומקום מכירתו; מקום ייצור המשקה ותמונתו; אחוז האלכוהול; קיומה של תעודת הכשר; תחרות שבה השתתף המשקה ופרסים שבהם זכה; מחיר המשקה ושנת ייצורו.

     

    כמו כן, נקבע כי כל משקה משכר, ללא אבחנה, לא יוכל להינתן כפרס בתוכנית טלוויזיה או רדיו ולא יוזכר שמו של גורם מעניק פרס אם הוא שם מסחרי של משקה משכר.

     

    במהלך הדיון התעוררה שוב המחלוקת באשר לדרישה להחריג את היין מההצעה. משרדי החקלאות והתמ"ת תמכו בהצעה להחריג את היין בשל הפגיעה בבעלי העסקים. לעומת זאת, משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים התנגדו להחרגה בטענה שזו תהיה החטאת מטרת החוק. ח"כ יצחק וקנין, שתמך בהחרגת היין, אמר כי "הנגע של שתיית הוודקה פשה גם בחברה החרדית, אבל היין מעולם לא נצרך באופן מופרז".

     

    "הפרסום מעביר צריכה בין המותגים"

    יו"ר הרשות למלחמה בסמים, צבי הנדל, והמנכ"ל יאיר גלר, טענו כי צריך לקיים מאבק נחוש בצריכת האלכוהול בקרב בני הנוער. לדברי גלר, "האלכוהול משמש גורם מספר 3 לתמותה והוא גורם אלימות מספר 1 בעולם. 70% ממקרי האלימות משויכים לאלכוהול ולא משנה אם זה מרלו, וויסקי או בירה".

     

    חברת הנהלת איגוד חברות הפרסום, יאיר גלר, השיב לכך וטען כי דו"ח של הרשות למלחמה בסמים המשווה נתונים מ-2005 ל-2009 הראה כי אחוז בני הנוער הצורכים יין ובירה נותר יציב, בעוד שבין 2005 ל-2009 חלה קפיצה בשיעור הנערים שצרכו משקאות אלכוהוליים בריכוז גבוה. לטענתו, "הפרסום של בירה לא מגדיל צריכה אלא מעביר צריכה ממותג אחד לאחר".

     

    הוועדה קבעה בתום הדיון כי פרסום האזהרה במדיה ייכנס לתוקף שלושה חודשים לאחר אישור התקנות בעניין. כמו כן, נקבע כי מדבקת האזהרה על משקאות אלכוהוליים שבהם מעל ל-15.5% אלכוהול יודבקו כבר שנה לאחר אישור התקנות, בעוד מדבקות דומות על משקאות ששיעור האלכוהול שבהם נמוך מ-15.5% יודבקו שנתיים לאחר אישור התקנות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים