שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שר התחבורה: שלטים מהווים סכנה בטיחותית

    ישראל כץ טוען כי שלטים מהווים סכנה לנהג, שכן הם עלולים להסיט את תשומת לבו מהנעשה על הכביש. במקרה של שלטי הפרסום הגדולים לצד כבישים מהירים, המצב עלול להיות גרוע אף יותר. ובכל זאת, משרד התחבורה אינו מורה להסירם

    מדבר, אבל לא עושה. שר התחבורה, ישראל כץ, אומר כי שלטים המוצבים לצד כבישים מסיטים את תשומת לב הנהגים, ולכן עלולים להוות סכנה בטיחותית. לדבריו, "נושא השילוט לא כל-כך פשוט, (ו)יש כללים לנושא. העיקרון הוא מינימום שילוט, כי שילוט הוא גורם (ש)מסיט תשומת לב בנהיגה". מסקנות דומות התפרסמו אשתקד במחקר של הרשות הלאומית לבטיחות, אלא שלמרות זאת, השר אינו מורה על הסרת שלטי חוצות המוצבים לצד דרכים מהירות.

     

    עוד בנושא שילוט בעייתי לאורך דרכים מהירות:

      

    השר כץ: "שילוט הוא גורם מסיט תשומת לב בנהיגה" (צילום: יואב גלזנר) (צילום: יואב גלזנר)
    השר כץ: "שילוט הוא גורם מסיט תשומת לב בנהיגה"(צילום: יואב גלזנר)

     

    המחקר של הרשות, אשר הוגש לשר ולוועדת הכלכלה של הכנסת, כלל קביעה נחרצת: "התקבלה הוכחה לקשר בין הסרת שלטי פרסום ושיפור הבטיחות בדרך פרברית מהירה". זאת ועוד, בעקבות פרסום המחקר המליץ המדען הראשי של הרשות באותה עת, פרופסור דוד שנער, להסיר שלטי חוצות בחלק מהכבישים. "אם אנחנו רוצים להגביר את הבטיחות בנתיבי איילון, יש להסיר את שלטי החוצות", הסביר. "(ו)גם בכבישים בעלי מאפייני תנועה דומים - כבישים שבהם הסחת דעת קצרה מאוד יכולה להיות בעלת השפעה חמורה".

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

     

     

    בתחילה אמרו במשרד התחבורה כי השר כץ קיבל את הממצאים, וייבחן את המלצות הרשות לבטיחות. אלא שחודשיים מאוחר יותר השתנתה לפתע עמדת השר ומשרדו. "המחקר בוצע על-פי הנחיית ועדת הכלכלה של הכנסת", הסבירו שם. "הוועדה היא אשר אמורה להכריע בעניין השילוט. המחקר הועבר לוועדה, ואמור לעלות לדיון באחת מישיבותיה הקרובות". שנה וחצי מאוחר יותר - דיון בוועדה עדיין לא התקיים, ומשרד התחבורה לא שינה את הנחיותיו בעניין שלטי חוצות.

     

    ומה אומרים כעת במשרד התחבורה? "השלטים מוצבים על-ידי הרשויות ובהתאם לקריטריונים שנקבעו".

     

    "סכנה בטיחותית לנהיגה"

    דברי השר בעניין שילוט, התייחסו בעיקרם לשלטי הכוונה: שלטים המוצבים בצד הכביש, ואמורים להציג מידע לנהגים. אלא שמה שנכון לשלטים מסוג זה, נכון גם לשלטים אחרים, למשל שלטי פרסום. "יש מחקרים על מהירות הקליטה של העין בלי שזה מפריע לנהיגה. יש גודל אותיות ויש מרחקים", מסביר השר. "לכאורה מה אכפת? תשימו עוד ועוד. (אבל זה) יכול להוות סכנה בטיחותית לנהיגה של הסטת תשומת הלב".

     

    ואם שלטי הכוונה עלולים לסכן את הנהגים, שלטי פרסום עלולים להתברר כמסוכנים אף יותר. זאת, מאחר שמטרתם היחידה ועצם ההצדקה לקיומם, היא הסטת תשומת הלב של הנהגים. על-פי המחקר שביצעה הרשות, "שלטי פרסום המוצבים בצדי הדרכים נועדים למשוך את תשומת הלב, ועל-כן עלולים לגרוע מתשומת הלב המוקדשת למטלות הנהיגה, לפגוע בביצועי הנהיגה ואף לגרום לתאונות".

     

    ברשות הסבירו כי המחקר שערכו היה ייחודי, שכן הסרת שלטי החוצות בנתיבי איילון ב-2008 - בעקבות עתירה שהגישה עמותת "פעולה ירוקה" - יצרה אפשרות להשוות בין שתי תקופות בכל הנוגע למספר התאונות: עם שלטים ובלעדיהם. המדען הראשי לשעבר ברשות, פרופסור שנער, הסביר ל-ynet כי "נוצרו תנאים טבעיים לניסוי - בקטע מסוים כוסו השלטים, ואנחנו בדקנו את המצב לפני ואחרי - והשווינו את הנתונים לאתר ביקורת שלא היה בו שינוי".

     

    מסקנת המחקר הייתה ברורה: "הממצאים הצביעו על שינוי חיובי - מגמת ירידה בתאונות בתקופת הסרת השלטים". פרופסור שנער ציין כי "אמנם לא בכל סוגי התאונות הייתה ירידה, אבל עיקר ההשפעה נצפתה דווקא בתאונות החמורות יותר, שבהן היו נפגעים". לאור ממצאים אלה, המליצה הרשות להסיר את שלטי החוצות בנתיבי איילון, ובכבישים בעלי מאפייני תנועה דומים - דרכים פרבריות מהירות. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה, ישראל כץ
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים