שתף קטע נבחר

יו"ר רשות ני"ע: צפויים עוד הסדרי חוב רבים בשוק

פרופ' שמואל האוזר מזהיר: "המשבר בישראל לא רק שלא חלף אלא אף הוא מאיים להתגבר, אי אפשר שלא לקחת בחשבון שמספר החברות הבעייתיות גדל והולך". הוסיף: נשקול לאסור חלוקת דיבידנדים על בסיס שערוכים

"המשבר בישראל לא רק שלא חלף אלא אף הוא מאיים להתגבר", כך אמר היום (ה') פרופ' שמואל האוזר בכנס תאגידים של רשות ניירות ערך המתקיים בתל אביב.

 

הסדר האג"ח בדלק נדל"ן:

 

האוזר מנה את יתרונותיה של הכלכלה הישראלית ואמר: "יחס החוב לתוצר הנוכחי בישראל הוא נמוך יחסית והכלכלה הישראלית יציבה יחסית בזכות מדיניות כלכלית שקולה של ריסון תקציבי, שיש לשמור עליה, אבטלה נמוכה מזה עשרות שנים ולא פחות חשוב - מגוון כלים מוניטריים ופיסקליים שלא קיים במדינות האחרות. כל אלה תודות למדיניות פיסקאלית מאוזנת של משרד האוצר ושל הממשלה בצד מדיניות מוניטרית מתאימה של בנק ישראל".

 

עם זאת הזהיר: "על אף שמשבר בשוק ההון והבורסה אינו מתחיל כשהשערים צונחים ואינו מסתיים כשהם מזנקים, האיום הכלכלי מבית ובעיקר מחוץ לישראל מחייב, ואני מדגיש, מחייב, את כולנו כבר היום להיערך לבאות".

 

האוזר הזהיר עוד, כי המשק המקומי צפוי להסדרי חוב רבים. "אי אפשר שלא לקחת בחשבון שמספר החברות הבעייתיות גדל והולך ולכן אנחנו צפויים להסדרי חוב לא מעטים. בשנה הנוכחית, עד היום היו כ-29 הסדרי חוב בשווי של כ-4.5 מיליארד שקל, בהשוואה ל-38 הסדרים בשווי של 11 מיליארד שקל בשנת 2009 בשיא המשבר, ושני הסדרי חוב טרם המשבר בשנת 2008. וזה עדיין לא הסוף".

 

לדבריו, "כיום, אם שיעור תשואה לפדיון גדול מ-15% על אג"ח קונצרניות מייצג הסתברות גבוהה לאי עמידה בהתחייבויות, מתוך כ-300 מיליארד שקל חוב סחיר, למעלה מ-20 מיליארד שקל באג"ח הסחיר, בהשוואה לכ-4 מיליארד שקל בלבד לפני חצי שנה, מוגדרים כחוב בעייתי. אלה לא סכומים דרמטיים ברמה משקית, אך הם יכולים לפגוע בלא מעט משקיעים. יותר מכך, הבעיה יכולה להיות חריפה יותר אם המשבר באירופה ובארה"ב יימשך".

 

האוזר חשף כי הרשות בוחנת לאסור חלוקת דיווידנדים מרווחי שיערוך של חברות וכן לאסור על תגמולים מבוססי שערוך. "בין השאר, הרשות בוחנת האם להמליץ למשרד המשפטים לאמץ מודל המקובל במספר מדינות אירופה במסגרתו קיימות מגבלות על חלוקת דיבידנד מרווחי שערוך ועל תגמולים מבוססי רווחי שערוך.

 

על המשקיעים לגלות מעורבות צרכנית

האוזר התייחס גם לצורך במעורבות פעילה של בעלי מניות מקרב הציבור. "אני מאמין גם בצורך במעורבותם של המשקיעים מקרב הציבור. כוחות השוק לא יעשו פעולתם כראוי אם ציבור המשקיעים לא יגלה מעורבות צרכנית. מדוע צרכנים אינם חוששים לעבור לסופרמרקט אחר אם מחירי מוצרים גבוהים מידי אך הם נאלמים דום אל מול פקידי הבנק, מנהלי קרנות הנאמנות, מנהלי קרנות הפנסיה והגמל?

 

"מדוע הוזלה של כמה אגורות במחיר הקוטג' מובילה למעורבות חברתית, ואילו הנפקת חוב בסיכון גבוה שאולי מובילים להסדרי חוב בשעת משבר אינם מובילים את המשקיעים לגלות מעורבות צרכנית בשוק ההון בשלב ההנפקה ולאחריה?". 

 

לסיום, התייחס האוזר לוועדת הריכוזיות בה היה חבר, ואמר: "אני רוצה לומר כמה מילים לגבי ועדת הריכוזיות שבה אני חבר. אתמול החלה הוועדה את שלב השימוע הציבורי בעל-פה, לאחר שבשבועות האחרונים קיבלה תגובות מהציבור בכתב. להמלצות הוועדה צפויות להיות השלכות משמעותיות על חברות ציבוריות במשק, והשיח הציבורי ביחס למידת ההצדקה של המלצה כזו או אחרת הוא לגיטימי.

 

"כל אדם, ובמיוחד מי שרואה עצמו נפגע מהמלצות הוועדה, זכאי ואף חייב לומר את דעתו וגם לטעון כנגד ההמלצות. חשוב לנו לשמוע את הביקורת, קשה ככל שתהיה, כדי שבסופו של דבר ניתן יהיה להגיע למסקנות מאוזנות, לאחר שמיעת הצדדים הנוגעים בדבר".

 

"אסור לדירקטורים לעצום עינים כשיש סימני האזהרה"

מנהלת מחלקת תאגידים ברשות לניירות ערך, שיראל גוטמן עמירה, אמרה: "אחת הבעיות העיקריות שאנחנו מזהים היא העובדה שמגיעים להסדר אג"ח מאוחר מידי, שאז בעיה תזרימית יכולה להפוך לחדלות פירעון. הדירקטורים צריכים שלא לעצום עינים לתחזיות שמציגים להם שלא בהכרח מעוגנות במסמכים שתומכים בהן. כשיש סימני אזהרה, בין אם מדובר בסימני אזהרה של הרשות או סימנים של החברה עצמה, לעשות משהו. יש לרסן חשבונאות יצירתית ולהיזהר מהערכות שווי מנופחות".

 

לדבריה, "שחקן נוסף שיכול לעזור בעניין זיהוי הסדר חוב צפוי הם רואי החשבון. הם צריכים להתריע עם הערות עסק חי במועד, אינדיקציות כאלו ברגע שניתנות במועד לא גורמות להפתעה ברגע האחרון. ברור שכדי לקדם את הפיקוח על הדירקטורים ורואי החשבון הדבר החשוב ביותר הוא קיומו של מנגנון שוק. אפשר לומר בוודאות ששנת 2011 היתה שנת מפנה להקמת תשתית לשוק הון יעיל והוגן ונראה את ההפנמות של האירועים האלה באופן שיביא לשינוי בסטנדרט ההתנהגות של השחקנים השונים בשוק. עם זאת, למרות התשתית, התוצאה עוד רחוקה מהתהוות".

 

גוטמן עמירה התייחסה לתיקון 16 לחוק החברות ואמרה: "כשיש ניגוד עניינים יש הצדקה לסטייה מהאמירה הרווחת שבעל המניה הוא בעל הדעה, וכדי לאשר עסקאות בעלי עניין נדרש מעתה רוב של בעלי מניות בקרב הציבור. כך גם ביחס למינוי דירקטורים חיצוניים (דח"צים), בכל הנוגע להארכת כהונתם, נדרש רוב של בעלי מניות המיעוט ואם הם מאשרים הכהונה תוארך גם אם בעל השליטה מתנגד.

 

לדבריה, "אנחנו רואים רוחות של שינוי בכל הנוגע למעורבות הגופים המוסדיים בתחום עסקאות בעלי השליטה ורואים משאים ומתנים ביחס לאישור תגמול בכירים וירידה בגובה התגמול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמואל האוזר
צילום: עומר מרון
מומלצים