שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המועצה לצרכנות: הכרטיס החכם פוגע בנוסעים

    במועצה אומרים כי נוסעים רבים מתלוננים על הכרטיס החכם של חברות האוטובוסים. מרבית התלונות נוגעות לפגיעה בפרטיות, זלזול מצד נהגים, וגביית תעריפים יקרים מדי

    פגיעה בפרטיות, כפל תשלומים, וזלזול של הנהגים בנוסעים. אלה הן רק חלק מהתלונות שמקבלת המועצה לצרכנות בעניין הכרטיס החכם שמפעילות חברות האוטובוסים ("רב-קו"). במועצה קוראים היום (ג') למשרד התחבורה לאפשר לנוסעים לקבל הנחות עם כרטיסים לא מזוהים, שאינם דורשים מסירת פרטיים אישיים. על-פי הנהוג כיום, קבלת הנחות - למשל במקרה של קשישים, תלמידים או מקבלי קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי - מתאפשרת רק באמצעות כרטיס חכם מזוהה.

     

    המועצה לצרכנות: לאפשר קבלת הנחות ללא מסירת פרטים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
    המועצה לצרכנות: לאפשר קבלת הנחות ללא מסירת פרטים(צילום: גיל יוחנן)
     

     

    יש לציין כי גם במשרדי הממשלה, יש מי שמותחים ביקורת על השימוש שנעשה כיום בכרטיס החכם. רק לפני כשבוע, התריע היועץ המשפטי של הרשות למשפט,
    טכנולוגיה ומידע (רמו"ט), מפני הסכנות הכרוכות בשימוש בכרטיס: "למה נאסף מידע מזוהה מלכתחילה, ולמה מתוקשר המידע המזוהה(?). מדוע כל אוטובוס צריך לדעת כל מיני דברים, כמו - מספר הזהות שלי, האם אני קטין, האם יש לי הנחת נכה... למה הנתונים האלה צריכים להיות ידועים וחשופים, (ו)לא מוצפנים בשימוש בכרטיס".

     

    גם במועצה לשלום הילד מתנגדים למסירת פרטים אישיים של נוסעים. יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה, תקף בשבוע שעבר את משרד התחבורה, ואמר כי "במקום להגן על האזרחים, אתם מגנים על חברות התחבורה. כתנאי להוציא את הכרטיס, לוקחים פרטים אישיים על קטינים, והכול בגיבוי שלכם - (ו)בלי שיש לכם אישור לזה".

     

    "נוסעים רבים נפגעים מדי יום" 

    במועצה לצרכנות מסבירים היום כי מתלונות שקיבלו מנוסעים בתחבורה הציבורית, עולה חשש מפני "פגיעה מתמשכת בזכויות צרכנים". בסקירה שפרסמה המועצה, נכללות דוגמאות לכמה תלונות שכיחות:

     

    • פגיעה בפרטיות: קבלת הנחות מותנית בהנפקת כרטיס מזוהה, המחייב מסירת פרטיים אישיים רבים.
    • חיובי יתר: נטען כי המערכת בוחרת באפשרות תשלום יקרה - למשל, חיוב מכרטיסיה שנטענה ב"רב-קו", במקום בחופשי-יומי.
    • כפל תשלומים: באוטובוסים שבהם לא הותקנה המערכת, נאלצו בעבר נוסעים לשלם מחיר מלא, במקום ליהנות מההנחה שהוטענה בכרטיס חכם.
    • יחס הנהגים: נוסעים רבים התלוננו על זלזול מצד הנהגים, וכן מתן מידע מוטעה בעניין עלויות והנחות.
    • אובדן כרטיסים: תלונות התקבלו גם בעניין טיפול מסורבל וממושך בהחלפת כרטיסים מזוהים שאבדו.

     

    במועצה טוענים גם כי השימוש בכרטיס החכם אינו מוסדר כיום על-ידי משרד התחבורה, וכך מתאפשרת הפגיעה בנוסעים. "נוסעים רבים נפגעים מדי יום כתוצאה מהיעדר כללים המגנים על זכויותיהם במסגרת השימוש בכרטיס הרב קו", מבהירים שם.

     

    יש לציין כי לדעה זו שותפים רבים כיום. כך למשל, ח"כ יריב לוין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של הכנסת, תקף בשבוע שעבר את משרדי התחבורה והאוצר, ואמר כי "איך אפשר להפעיל מערכת של כרטיס חכם, עם מידע אישי על אנשים שמתעד את הנסיעות שלהם - לאן נסעו, ומאיפה לאיפה, ומתי - בלי שהדבר מוסדר לא בחוק ולא בתקנות, בלי שלמישהו יש בקרה על המידע שנמצא בידי אלה שמפעילים ומנהלים את המערכת(?)".

     

    על-פי תגובת נציג משרד התחבורה, הטענות שעולות נגד הפעלת הכרטיס החכם מופרכות. "יש לנו ביסוס חוקי לפעולות שאנחנו עושים. תקנות התעבורה מאפשרות למפקח על התעבורה לקבוע הסדרי כרטוס... אנחנו לא עושים שום דבר שאין לו ביסוס חקיקתי, וחזקה עלינו שיש לנו חוות דעת מקצועיות התומכות בעניין הזה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הנפקת "רב-קו" בתחנה המרכזית בירושלים
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים