שתף קטע נבחר

ברכבת מרוצים: בלי חיילים הדיוק עלה

ראשי הרכבת הביעו שביעות רצון ממערך ההסעות החדש לחיילים, טענו שרק מאות שילמו מכספם והבטיחו להפיק לקחים. "זה לא נבע מכסף אלא מכורח", הדגיש יו"ר הרכבת אורי יוגב

החיילים שבוזים, אך ברכבת מרוצים מסידור הנסיעה החדש. יו"ר הרכבת ומנכ"ל הרכבת כינסו בצהריים (יום א') מסיבת עיתונאים ובה הביעו שביעות רצון מהפעלת מערך ההסעות הייעודי לחיילים שיצא היום לדרכו בין השעות 6:00-9:00.

 

הרכבת לא עוצרת לחיילים:

 

יו"ר הרכבת אורי יוגב העריך כי רק מאות בודדות של חיילים שילמו ברכבת. "אני מקווה שלא יהיו כאלה בכלל, ושהמספר יקטן עם הזמן". לדבריו, "263 אוטובוסים הסיעו הבוקר כ-9,500 חיילים שזה פחות או יותר כמו שתכננו".

 

הוא הדגיש כי יש לקחים מהיום הראשון וכי הרכבת תפעל ללמוד מהם. "ראינו למשל ביקוש להסעות שמביאות חיילים ישירות לבסיסים".

 

הבשורה לנוסעי הרכבת, טען יוגב, היא שעקב ההסעות "רמת הדיוק של הרכבות שופרה מכ-70% בימי ראשון, לכ-84% היום בין 6:00-9:00".

 

כעשרת אלפים חיילים נסעו לבסיס על גלגלים (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
כעשרת אלפים חיילים נסעו לבסיס על גלגלים(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

הוא התייחס לטענות על הצפיפות ברכבת גם ביתר השעות, ואמר כי "עודף ביקוש קיצוני קיים כבר ארבע שנים. אם יש ברכבת ישראל 35 אלף מושבים, בשעות הללו יש 55 אלף אנשים שרוצים לנסוע". לדבריו, התקציב הממשלתי פיגר לגבי ציוד הרכבת,

אך בשנים הקרובות יוכפל הציוד, אך זה לא מספיק. "נצטרך עוד כמה שנים כדי למצוא פתרונות, לכן הפתרון המשלים (אוטובוסים) יצטרך להיות לטווח רחוק".

 

הוא הכחיש כי מאחורי ההסדר החדש עם הצבא עומדים שיקולים של כסף. "היוזמה הייתה מאיתנו תוך אחריות לרמת השירות והבטיחות. זה לא נבע מכסף אלא מכורח. הגעתי לסיכום עם סגן הרמטכ"ל לפני כחודשיים".

 

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, הבטיח אף הוא לשפר את "הפיילוט", כהגדרתו. הוא ציין כי "כאב לחייל ומשרת מילואים ותיק, אני גאה שלא רואים תופעות של חיילים יושבים בשירותים ושוכבים במעברים". הוא הוסיף כי הביקוש הגדול ביותר לאוטובוסים היה בחיפה וצפונה ובבאר שבע דרומה. "נתגבר אוטובוסים לשם ונבחן קווים נוספים ליעדים סופיים", הוא אמר.

 

מהרכבת נמסר עוד כי "ברכבת ובצה"ל מקווים כי החיילים שבחרו לשלם היום בעבור הנסיעה ברכבת ולא לנסוע בחינם באוטובוסים שהועמדו לרשותם, יחדלו מלעשות כן לאחר שייווכחו כי המערך מבטיח הגעה נוחה ומהירה ליעדם".

 

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, אמר כי בצבא יבדקו את הסידור החדש ויפיקו לקחים. "אנו בודקים את התהליך בצורה מסודרת", אמר גנץ בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. "נתחקר את התהליך במהלך השבוע ונמשיך לפקד על צה"ל תוך שאנו מתחשבים בצורכי החיילים ובצורכי המערכת".

 

החיילים איחרו לבסיס, התפלחו או "הלכו לרופא"

על אף שמאות חיילים שילמו, היו רבים שהמתינו לשעה 9:00 ורק אז יצאו לבסיס. חיילת בשם קארין שנסעה צפונה אמרה שאינה מוכנה לשלם. "חיילים לא אמורים לשלם. אני אעשה כל מה שאני יכולה בשביל להגיע לרכבת אחרי 9:00 ובאיחור לבסיס".

 

חייל נוסף שהגיע לרכבת אחרי 9 הסביר שהוא מרגיש מקופח. "בצבא וברכבת לא מבינים שההסדר הזה מוריד את המוטיבציה לשרת". לדבריו, "אין לי ברירה, אני לא מתכוון לנסוע באוטובוסים שמציבים ברכבת. זה דופק את המערכת,

במקום להגיע ולהחליף את אלו שסגרו שבת".

 

חייל אחר סיפר שגם לו לא היה כוח "להיסחב באוטובוסים, פשוט אמרתי לבסיס שיש לי הפניה לרופא אבל לא באמת הייתה לי".

 

והיה גם מי שלא היה מוכן לנסוע באוטובוס ולא לשלם. טירון בתותחנים שגר בצפון סיפר כי "התפלח" לרכבת כדי להגיע בזמן לבסיס בדרום. "אנחנו לוחמים, נותנים שלוש שנים מהחיים לצבא, כשאין רכבת זה קשה. אני מרוויח ארבע מאות שקל לחודש וזה לא מכסה את עלויות הנסיעה". הוא סיפר כי הוריו גרושים ולא מסוגל לעמוד בהוצאה, "אם אצטרך לשלם על הרכבת פשוט אשאר בבסיס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רק מאות חיילים שילמו
צילום: רועי עידן
בועז צפריר. מנכ"ל הרכבת
צילום: מוטי קמחי
יו"ר הרכבת אורי יוגב. יש לקחים
מומלצים