שתף קטע נבחר

נתבים בחיפה: שכר מלא למשמרת חלקית

במשרד האוצר מעוניינים לשנות את הסדרי העבודה ההיסטוריים של הנתבים בנמל חיפה. גם בנמל אשדוד עבדו לפי אותו הסדר, אולם הוא הופסק ב־2011. נמל חיפה: אנחנו עובדים על פי ההסכמים שבתוקף

במשרד האוצר בודקים כיצד ניתן לפעול מול הנהלת הנמל כדי לשנות את סדרי העבודה שמאפשרים לנתבים בנמל לעבוד משמרות חלקיות אך לקבל תגמול מלא כאילו עבדו משמרת מלאה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

סידור העבודה, שהיה נהוג גם בנמל אשדוד ועדיין מתקיים כיום בנמל חיפה, הוא פרי של הסכמי עבודה היסטוריים שנחתמו לפני שנים רבות, עוד בתקופת פעילות רשות הנמלים. במסגרת סידור העבודה הנתבים משובצים למשמרות בזוגות אולם בפועל הנמל מאויש, לפחות בחלק מהמשמרת, בידי נתב אחד. למרות זאת, שני הנתבים מקבלים תגמול מלא בגין אותה המשמרת.

 

בנמל חיפה נוהגים לחלק את המשמרת בין שני הנתבים, כך ששניהם נמצאים בנמל במהלך חלק מהמשמרת, אך לא בכולה. בנמל אשדוד הנוהג שהופסק בידי הנהלת הנמל היה שנתב אחד בלבד מתייצב למשמרת והנתב השני נמצא בכוננות בביתו ומגיע רק במקרה הצורך.

 

באשדוד שני הנתבים נוכחים

בסוף 2009 החליט מנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, לחייב את שני הנתבים המשובצים למשמרות ולא רק אחד מהם להיות נוכחים בנמל בכל שעות המשמרת.

 

בעקבות הדרישה הזו התגלע סכסוך בין הצדדים והם פנו בהסכמה למוסד לבוררות, פסק הבוררות קבע כי מחובתם של שני הנתבים לאייש את הנמל במשך כל שעות המשמרת.

 

יחד עם זאת, פסק הבורר קבע כי מכיוון שהנוהל הזה התקיים במשך שנים ללא פעולה מספקת מצד הנמל ויצר ציפיות אצל הנתבים ביחס לסדרי עבודתם, הם יפוצו במענק בגובה שלושה חודשי משכורת.

 

בנמל חיפה לעומת זאת, עדיין נמשך הסידור הקודם והנתבים עובדים חלקי משמרות בלבד. הנמל הוא חברה ממשלתית הכפופה לפיקוח רשות החברות ושכר העובדים מפוקח על ידי הממונה על השכר במשרד האוצר.

 

בעקבות ההחלטה הנוגעת לנמל אשדוד יבחנו במשרד האוצר אם וכיצד ניתן לפעול מול הנהלת הנמל כדי שזו תשנה את סדרי העבודה בנמל לפי הרציונל שהתווה פסק הבורר. כלומר שני הנתבים ישהו בנמל במשך כל המשמרת שבגינה הם מקבלים שכר.

 

משכורת של 66 אלף שקל

תפקיד הנתב הוא להכניס את האוניות אל הנמל. הנתבים נוטלים את הפיקוד על האונייה במקום רב החובל ואחראים על קשירתה לאונייה גוררת ועל תמרונה בתוך הנמל. בהכשרתם הנתבים הם רבי חובלים בעלי ניסיון רב והם נמנים גם עם צמרת מקבלי השכר של המגזר הציבורי. על פי דו"ח הממונה על השכר מחודש אוקטובר האחרון התמקמו למשל שלושה נתבים ברשימת חמשת מקבלי השכר הגבוה בנמל עם שכר ברוטו של 61-66 אלף שקל. לפי הדו"ח, השכר הממוצע של עובדי הנמל הוא 24.8 אלף שקל.

 

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "חברת נמל חיפה פועלת על פי ההסכמים שבתוקף, ותמשיך לפעול בהתאם להנחיות הרשות לחברות ממשלתיות והממונה על השכר במשרד האוצר".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הנושא נמצא בבדיקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל חיפה
צילום: אריאל ורהפטיג
מומלצים