שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בחסות בג"ץ: אפליית הנשים בקווי מהדרין נמשכת

    משרד התחבורה טוען כי ההפרדה באוטובוסים נעשית מרצון, ואילו בג"ץ נמנע מלהכריע באופן פסקני. התוצאה צפויה: נשים מוטרדות ונשלחות לאחור, לעתים באופן בוטה במיוחד

    "נמשכת ההפרדה הכפויה בקווי התחבורה הציבורית" - למרות פסיקת בג"ץ  ובניגוד להצהרות משרד התחבורה. כך קובע המרכז הרפורמי לדת ומדינה, בתום בדיקה שערך בשנה שחלפה מאז פסיקת בג"ץ בנושא, ולפיה ההפרדה בין גברים ונשים באוטובוסים תיעשה "מרצון" בלבד. במרכז אומרים כי מהבדיקה שערכו עולה כי בכ-65% מהנסיעות שנבדקו, נשים נדרשו לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס או לעלות מהדלת האחורית.

     

    עוד בנושא אפליית נשים בתחבורה הציבורית:

     

     

    פשקוויל בירושלים: "גברים עולים מקדימה, נשים בדלת השנייה" (באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה) (באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה)
    פשקוויל בירושלים: "גברים עולים מקדימה, נשים בדלת השנייה"(באדיבות המרכז הרפורמי לדת ומדינה)

     

    במרכז מוסיפים כי בחמישית מהמקרים שנבדקו, הופעלה כלפי הנוסעים "אלימות מילולית קשה". עוד אומרים שם כי בחלק מהמקרים ניסו נהגי האוטובוס לאכוף את ההפרדה, גם זאת בניגוד לפסיקת בג"ץ והנחיות משרד התחבורה. ראוי להזכיר כי בפסק הדין שפרסם בג"ץ בינואר 2011, נקבע כי הסדר ההפרדה מרצון ייבחן במשך שנה, וזאת במטרה לבדוק אם גילויי האלימות - פיזית או מילולית - פוחתים.

     

    עוד בערוץ הרכב של ynet:

    חייכו! מצלמות האכיפה החדשות מוכנות לפעולה

    חיילים באוטובוס?כמה נמוך אפשר לרדת?

     

    במכתב שנשלח לשר התחבורה, ישראל כץ, כותבת עו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז כי "ההפרדה הכפויה היא תוצאה של הסכמה שבשתיקה של משרד התחבורה עם פרקטיקות אלימות שהונהגו אלה מאז 1997. תקופה ארוכה זו יצרה מציאות שאינה מאפשרת לנשים זכות בחירה אמיתית". לדבריה, פסיקת בג"ץ לא הביאה לשינוי, ולכן "על משרד התחבורה מוטלת האחריות לתקן את העוול".

     

    יש לציין כי עמדת המרכז מנוגדת לזו של משרד התחבורה עצמו, שהבהיר בשבועות האחרונים כי ההפרדה מרצון דווקא מיושמת בהצלחה. בדיון שנערך בכנסת לפני כחודש, אמר המנכ"ל בפועל של המשרד, אלכס לנגר, כי "נציגי המגזר החרדי לקחו על עצמם להדריך את הציבור לנהוג בהתאם, ולא להיתפס לפרובוקציות של יחידים בעניין הזה, ואני חושב שבגדול, למעט תופעות שקורות בימים האחרונים, אני חושב שהדבר הזה קורה".

     

    "נשים חשופות להטרדות"

    בדיקת המרכז, שכוללת ביקורות שערכו נוסעות וכן תלונות שהתקבלו, מאשרת את הטענות שהעלו מתנגדי ההפרדה כבר עם פרסום פסיקת בג"ץ. רבים טענו אז כי פסק הדין "יכשיר" את ההפרדה, ולא יפסיק את ההסדר שהיה קיים עד לאותה עת. כך למשל, יו"ר נעמ"ת, טליה לבני, אמרה כי "למרות האמירות היפות, פסק הדין מכשיר למעשה את השרץ ויוצר מצב גרוע יותר".

     

    במכתב שנשלח לשר התחבורה, מצורפים תיאורי 67 מקרים מתוך 104 נסיעות, שבהם הונהגה הפרדה כפויה נגד נוסעות. כל המקרים המתוארים אירעו לאחר פסיקת בג"ץ, ולכן נכללים באותה תקופת בדיקה עליה החליטו השופטים. לדברי עו"ד ארז-לחובסקי מהמרכז, "מהממצאים עולה כי במרבית הנסיעות נשים היו חשופות להטרדות, שנעו בין הערות שקטות ועד מתקפה מאיימת ובלתי מתפשרת - רק בשל העובדה שעלו בדלת הקדמית, וישבו בחלק הקדמי".  
    קווי מהדרין: עדויות להפרדה כפויה

    קווי מהדרין: עדויות להפרדה כפויה
    תאריך קו תיאור המקרה
    22.9.11 סופרבוס, 11א תלמידות עלו לאוטובוס, והתיישבו מלפנים. לאחר שעלו שני גברים חרדים, פנה אליהן הנהג וביקש שיעברו לאחור. הן כעסו אך עברו.
    6.10.11 סופרבוס, 11א נער ישב מאחור עם אחותו. כרטיסן ביקש ממנו לעבור קדימה, אך הוא סירב. לאחר מכן, אמר הכרטיסן לכל הנוסעות להוציא כרטיסים.
    17.10.11 אגד 1,2 בחול המועד סוכות ניצבו סדרנים, שהודיעו כי על הגברים לעלות לאוטובוס מקדימה ועל הנשים לעלות מאחורה.
    אוקטובר 2011 אגד 319 אשה דתייה שנעזרת בקביים נסעה פעמיים בקו, וצעקו עליה שתזדרז לעבור לאחור. הנהג לא התערב. בסיבוב היא נפלה ונחבלה.
    5.11.11 אגד 402 מאחר שלא היה מקום, נוסעת ישבה על המדרגות הקדמיות. נוסע חרדי רכן לעברה, והחל לצרוח "אסור לנשים לשבת פה, זו חוצפה".

     

    עו"ד ארז-לחובסקי מציינת כי הבדיקה נוגעת רק לנוסעות שעלו מהדלת הקדמית, או כאלה שניסו לשבת בחלקו הקדמי של אוטובוס. אלא שמטבע הדברים, כך היא מבהירה, הבדיקה לא בחנה כיצד מתנהגות נוסעות חרדיות - "משום שעל נשים אלה מופעלת כפיה חברתית, המחייבת אותן לציית לכללי ההפרדה". לדבריה, "סביר להניח שבנסיעות רבות שהיו לכאורה שקטות, נשים חרדיות עלו מהדלת האחורית וישבו מאחור כנגד רצונן".  

     

    למכתב שנשלח לשר מצורפים שני תצהירים, של אישה וגבר חרדים, שמביעים התנגדות להסדר ההפרדה באוטובוסים. שניהם מציינים כי הם נאלצים למסור את התצהיר בעילום שם, מחשש כי גורמים קיצוניים יפגעו בהם או במשפחותיהם. עוד הם אומרים כי בשנה האחרונה היו עדים למקרים רבים, שבהם גערו נוסעים חרדים בנשים או גברים שניסו לשבת באוטובוס שלא על-פי הסדר ההפרדה.

     

    לא לעלות מהדלת האחורית

    על-מנת להפסיק בפועל את ההפרדה בין גברים ונשים, דורש המרכז משר התחבורה לנקוט שורת פעולות, כאשר העיקרית היא ביטול העלייה לאוטובוסים מהדלת האחורית. לדברי עו"ד ארז-לחובסקי, "כאשר נפתחות שתי דלתות האוטובוס, (נכפה על) נשים חרדיות לעלות בדלת האחורית. כאשר הן עולות מהדלת האחורית, הן מופנות באופן טבעי לחלקו האחורי של האוטובוס".

     

    יש לציין כי ועדה מקצועית שמינה משרד התחבורה, ואשר על ממצאיה התבססה פסיקת בג"ץ, קבעה כי אם יימשכו גילויי האלימות כלפי נוסעות, יהיה על המשרד לבחון את סגירת הדלת האחורית. במרכז מציינים כי למרות שבעתיד מתכוון משרד התחבורה להתיר עליה לכל קווי האוטובוס משתי הדלתות, בנסיבות הקיימות באותם קווי מהדרין מחייבות את הפסקת השימוש בדלת האחורית.

     

    צעדים נוספים אותם דורשים במרכז כוללים הצבת סדרניות, "אשר יוודאו שההפרדה אינה נאכפת, ולנשים נשמרת זכות הבחירה באשר למקום הישיבה". עוד מתבקש שר התחבורה לקיים מסע הסברה בעניין ביטול ההפרדה, וכן לחייב את חברות האוטובוסים לתלות שלטים - שאינם ניתנים להסרה - המבהירים כי לכל נוסעת עומדת הזכות לשבת בכל מקום שתיבחר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קו מהדרין של אגד בבית שמש
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים