שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מצלמות אכיפה מעלות את מספר התאונות
    נייר עמדה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המבוסס על עשרות מחקרים בעולם, מעלה כי מצלמות רמזור גורמות דווקא ליותר תאונות דרכים, כתוצאה מבלימה פתאומית. עוד עולה מהמחקרים כי מצלמות מהירות מוסוות לא הפחיתו באופן מובהק את מספר התאונות. הממצאים מחזקים את החשש כי פרויקט האכיפה הדיגיטלי החדש נועד בעיקר להעשיר את קופת המדינה

    זה רשמי: מצלמות מהירות ורמזור מפחיתות תאונות כשהן גלויות ומסומנות היטב. כך קובעת היום (ד') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמבהירה כי  מצלמות סמויות או מוסוות אינן משפרות משמעותית את הבטיחות, ואינן מפחיתות ב"אופן מובהק" את מספר תאונות הדרכים. יתרה מזאת, מחקרים מעלים חשש כי הצבת מצלמות רמזור חדשות גורמת לעליה במספר התאונות, כתוצאה מבלימות פתע של נהגים.

     

    עמדת הרשות, הנשענת על כ-40 מחקרים שהתבצעו בישראל ובאירופה, מנוגדת לאופן הצבת המצלמות בכבישי ישראל. מצלמות המהירות החדשות אינן מובלטות: צבען אפור, והן מוצבות לעתים מעבר לנקודה הגבוהה בכביש, ובחלק מהמקומות אף מוסתרות על-ידי עצמים שונים, כמו גשרים או עמודי חשמל.

     

    כל מה שרציתם לדעת על מצלמות המהירות החדשות:

     

    המצלמות יעילות כאשר הן בולטות, ולא מוסוות או סמויות (צילום: דניאל פטרי) (צילום: דניאל פטרי)
    המצלמות יעילות כאשר הן בולטות, ולא מוסוות או סמויות(צילום: דניאל פטרי)

     

    עמדת הרשות בעניין מצלמות מוסוות מחזקת טענות שמעלים נהגים רבים, ולפיהן מטרתו העיקרית של מערך האכיפה החדש היא העשרת קופת המדינה. על-פי הערכות של המשרד לביטחון פנים, 60 המצלמות שיופעלו עד סוף השנה עשויות להניב הכנסה שנתית של עד 185 מיליון שקל. הפעלת המערך המלא - 300 מצלמות - עלולה להכניס לקופת המדינה כמעט מיליארד שקל מדי שנה.

     

    המצלמות העלו והחמירו מספר התאונות

    בהתייחסם למצלמות רמזור, אומרים ברשות כי לאחר הצבת מצלמות חדשות דווקא עולה מספר התאונות. הרעה משמעותית נרשמת בתאונות חזית-אחור: ברשות מסבירים כי העלייה במספר התאונות נובעת "משום שנהגים בולמים באופן בלתי צפוי, ומפתיעים את הנהגים שנוסעים אחריהם". שיפור מסוים נרשם בתאונות מסוג חזית-צד. בכל מקרה, המצלמות משפיעות על הנהגים בצורה משמעותית יותר כאשר קיים שילוט המצביע על מיקומן.

     

    על-פי הרשות, מצלמות המהירות שהותקנו בישראל ימדדו לא רק מהירות רגעית - מהירות בזמן המעבר ליד המצלמה - אלא גם מהירות ממוצעת בקטעי כביש.

    יש לציין כי מצלמות הרמזור שהותקנו "יודעות" למדוד גם את מהירות כלי הרכב, אם כי בשלב זה לא ידוע אם אכן ישמשו לאכיפת עבירות מהירות.

     

    "מצלמות מפחיתות תאונות"

    על-פי נייר העמדה שפרסמה הרשות לבטיחות, אכיפת עבירות מהירות תתרום לשיפור משמעותי בבטיחות. "מצלמות מהירות מפחיתות תאונות מכל הסוגים ב-24%", מציינים ברשות. "רוב התוצאות תקפות לגבי תאונות ללא הרוגים, ואולם לגבי תאונות קטלניות נמצאה השפעה גדולה יותר".

     

    על-פי נתוני הרשות ואגף התנועה של המשטרה, 18% מכל הדו"חות שניתנו לנהגים ב-2009 היו בגין עבירות מהירות. רוב הדו"חות נרשמו בגין עבירות שבוצעו בכבישים בינעירוניים, ובהתבסס על שימוש במכשירים ידניים - בעיקר "אקדח לייזר" (ממל"ז). עוד אומרים ברשות כי מהירות מופרזת הייתה הסיבה הישירה ל-7% מכלל התאונות הקטלניות ב-2010.

     

    יש לציין כי מחקרים שנערכו בעבר קבעו כי השפעת המצלמות גדלה משמעותית כאשר מספרן גדל. במלים פשוטות, על-מנת להשיג שיפור בבטיחות יש להציב מצלמות רבות ככל האפשר. כך בדיוק מתכוונת לעשות מדינת ישראל: עד סוף השנה צפויה הפעלת 60 מצלמות - 40 לאכיפת עבירות מהירות, ו-20 לאכיפת חצייה אסורה של צומת. אם יוחלט לפרוס את מערך האכיפה במלואו, יופעלו בסך הכל 200 מצלמות מהירות ו-100 מצלמות רמזור.

     

    גישות שונות לאותו עניין

    כפי שעולה מנייר העמדה של הרשות, יש פער גדול בין מספר התאונות שנגרמות בפועל בגלל מהירות, ופוטנציאל השיפור שטמון באכיפת עבירות מהירות: לפי הנתונים שהוצגו, 7% מסך התאונות הקטלניות נגרמו בגלל מהירות, אלא שלהערכת הרשות, אכיפת עבירות מסוג זה תביא להפחתה של כ-24% במספר התאונות מכל הסוגים. כיצד מוסבר הפער?

     

    ברשות אומרים כי מהירות היא הסיבה המשנית לתאונות ועבירות רבות. למשל, כאשר נהג מאבד שליטה, מבצע עקיפה לא בטוחה, או אינו מציית לתמרור, יתכן כי הסיבה לכך היא מהירות מופרזת. על-פי הרשות, "עלולים להיות מצבים בהם מהירות גבוהה מדי לא אפשרה לנהגים להספיק לבלום, או שגרמה להם לקבל החלטה לנסות ולהשלים את חציית הצומת בגלל החשש שלא יספיקו לבלום".

     

    מול גישת הרשות, לפיה מהירות היא גורם עיקרי לתאונות דרכים רבים, יש מומחי בטיחות שסבורים כי התמונה מורכבת משמעותית. תאונת דרכים היא תוצאה של כמה סיבות ונסיבות, ומהירות תמיד תהיה אחת מהן - שכן מכונית מעצם טבעה היא עצם הנמצא בתנועה. אלא שכביש בטיחותי ומתוכנן היטב, ומכונית בעלת אמצעי בטיחות רבים ומתקדמים, יקטינו משמעותית את הסיכוי לתאונה - או לחלופין יצמצמו את נזקיה.

     

    גם לגבי יעילות מצלמות המהירות יש מחלוקת. מומחי בטיחות אומרים כי עבירת המהירות העיקרית של נהגים היא "מהירות מופרזת ביחס לנסיבות" - עבירה שאינה ניתנת לאכיפה על-ידי המצלמות. בנוסף, כדאי לזכור כי ביותר ממחצית מהתאונות, כלל לא נרשמת לחובת הנהג המעורב עבירת תנועה כלשהי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המצלמות החדשות: יועילו לבטיחות?
    צילום: דניאל פטרי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים