שתף קטע נבחר

זה אפשרי: בדיזנגוף סנטר קלטו את עובדי הקבלן

חברת הניהול של דיזנגוף סנטר, המספקת את שירותי הניקיון, האבטחה והשיווק של הקניון בתל-אביב, העסיקה בעבר 100 עובדים באמצעות חברות קבלניות. בשנתיים האחרונות קלטה את כולם בהעסקה ישירה. "העסקה ישירה היא יותר טובה"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, משבית היום (ד') את נתב"ג, הרכבת, הבנקים, מעונות היום, משרדי הממשלה - ובעצם את המדינה כולה, במחאה על העסקתם של עובדי הקבלן. "העבדות המודרנית הזאת הפכה למכת מדינה", אומר עיני. "בקצב הזה כל העובדים במדינה יהיו עובדי קבלן בשכר מינימום".

 

אלא שלכל כלל יש יוצאים מהכלל. חברת הניהול של דיזנגוף סנטר, המספקת את כל שירותי הניקיון, האבטחה, השיווק והאדמיניסטרציה של הקניון בתל-אביב, ואשר העסיקה בעבר 100 עובדים באמצעות חברות קבלניות, קלטה בשנתיים האחרונות את כולם בהעסקה ישירה.

 

"עובד בהעסקה ישירה הוא עובד טוב יותר"

"במקום לעשות אינסורסינג עשינו אאוטסורסינג, הפכנו את כולם מעובדי קבלן לעובדים של חברת הניהול", מסביר מנהל התפעול של החברה, איתי בללי. בללי עצמו החל את עבודו בסנטר כעובד קבלן בחברת האבטחה.

 

"זה עולם אחר", מוסיף בללי, "העובדים מועסקים כיום תקופות ארוכות יותר בתחושת ביטחון, כי הם כבר לא חוששים שינפנפו אותם אחר 11 חודשים בתפקיד. יש להם אפשרויות קידום, מתפקיד שומר לתפקיד קב"ט, לדוגמא. האווירה השתפרה בלא היכר: יש פחות אינטריגות, פחות 'אנחנו' ו'הם', יש יותר אירועים משותפים ויותר אנשים מגיעים בבוקר עם חיוך. לאנשים גם יותר קל להביע את דעתם המקצועית על העבודה שלהם, והתוצאה היא שהתפוקות עלו".

 

כיצד הבעת דעה של עובד פשוט יכולה להעלות את התפוקות?

 

"אם בעבר היינו מפנים את דחסן הקרטונים פעם ביומיים, ועובד הניקיון אמר לנו שכדאי לעשות את זה פעם בשלושה ימים, והקשבנו לו וזה עובד. לפני כן הוא פשוט פחד לפתוח את הפה ולהביע דעה, כי הוא היה עובד קבלן חסר זכויות".

 

גם מנכ"ל החברה, רונן סלטון, אומר שהמעבר להעסקה ישירה העלה את תפוקות הקניון. "אין לנו היום עובדי קבלן בכלל", מצהיר סלטון, "המוטיבציה לכך היא התפישה הערכית והמוסרית של בעלי הקניון, משפחת פילץ, אבל התוצאה היא עסקית: התפוקות עלו".

 

איך מודדים את זה?

 

"אם חברות הניקיון, שמצהירות על עצמן שהן הכי טובות בשוק, מבצעות עבודת ניקיון ב-6,000 שעות, ולנו זה לוקח 5,000, סימן שיותר טוב להעסיק בהעסקה ישירה, לא רק מבחינה מוסרית אלא גם מבחינה תועלתית. אני עצמי באתי מתחום האאוטסורסינג, עבדתי בחברה שכל מה שהיא עשתה היה לנהל שירותי אאוטסורסינג, ואני אומר לך, כמי שמכיר עכשיו את שתי השיטות: העסקה ישירה היא יותר טובה".

 

אם בעל הקניון תומך בהעסקה ישירה, למה עד לפני שנה הייתה בקניון העסקה קבלנית?

 

"כי זה המודל המקובל במשק כיום, למרות שהוא גרוע".

 

מה השתפר בפועל בתנאי התעסוקה של העובדים?

 

"קודם כל, אין אף עובד שמועסק בשכר מינימום, כולם מקבלים יותר. שנית, אין דלת מסתובבת ואף אחד לא פוטר רק בגלל שהוא צבר ותק של שנה. שלישית, הם מקבלים זכויות סוציאליות של עובדים קבועים, כמו שי לחג. כל זה ביחס למה שהיה כאן. כמי שמכיר את תחום ההעסקה הקבלנית, אומר בעדינות שגם המצב שהיה כאן בקניון בזמן שכן היו עובדי קבלן היה טוב יותר מבמקומות אחרים, מעצם העובדה ששילמו לאנשים את המינימום שמגיע להם בשכר ובתנאים הסוציאליים, כי אין עוולה שחברות קבלן לא עושות".

 

אם העובדים בקניון יבקשו להתאגד ולהקים ועד, איך תקבל את זה?

 

"אברך אותם וגם אעמיד לרשותם חדר ישיבות".

 

אז מה אתה חושב על הממשלה שמסרבת לקלוט את עובדי הקבלן?

 

"תראה, אני לא רוצה שתהיה שביתה, כי שביתה תפגע בלקוחות שלי. אבל לדעתי הממשלה טועה, בגדול, ואני מניח שזה פוגע בתקציב המדינה ובניהול המשק, כי העסקה ישירה היא מוסרית יותר וכלכלית יותר.

 

"יש תחומים שבהם צריך קבלנים חיצוניים: לטכנאי מעליות, למשל, שעובד בחברה חיצונית, יש ידע מקצועי וציוד טוב יותר. אבל אין שום הצדקה להעסיק חברה קבלנית בניקיון, למשל. עובד בתנאים גרועים הוא עובד מסוכן, כי אין לו מה להפסיד. תפטר אותו - הוא ילך לעבוד במקום אחר. לעובד בהעסקה ישירה, שמועסק בתנאים טובים, יש מוטיבציה והוא נותן את התוצאות הכי טובות".


פורסם לראשונה 07/02/2012 20:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עומר הכהן
דיזינגוף סנטר. לכל כלל יש יוצאים מהכלל
צילום: עומר הכהן
מומלצים