שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    גילה אדרעי, יו"ר ועד הרכבת: "הנושא אינו כסף"

    העומדת בראש ועד עובדי הרכבת שומרת על שתיקה רועמת, ומותירה ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את במת ההתכתשות עם שר התחבורה. לעובדי הרכבת היא פונה בכל זאת, ואומרת כי היא נלחמת על עתיד החברה, ולא על תוספות שכר

    יו"ר ועד עובדי הרכבת: אנחנו נאבקים לטובת הנוסעים, ולא בשביל לקבל תוספת שכר. למרות שבחודשים האחרונים הרבתה להתבטא פומבית בעניין סכסוך העבודה החריף ברכבת ישראל, שמרה אתמול (ב') יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, על דממה. כלפי חוץ לפחות. לידי ynet הגיע מנשר פנימי שהפיצה אתמול בקרב עובדי הרכבת, ובו היא מגיבה לטענות הקשות שהטיחו בה שר התחבורה, ישראל כץ, והנהלת החברה, ולפיהן היא האחראית הבלעדית לפיצוץ המשא ומתן בין הצדדים.

     

    עוד בנושא סכסוך העבודה ברכבת ישראל:

     

    "נציגות העובדים הסכימה לחלק גדול מהבקשות של הנהלת הרכבת", היא כותבת, ובכך מנסה להפריך את דברי השר כץ אתמול, שטען כי אדרעי מנעה מיו"ר ההסתדרות חתימה על הסכם עם ההנהלה. "גילינו אחריות ויכולת להגיע לפשרות כואבות מאוד מבחינתנו", היא ממשיכה. "עשינו זאת מתוך ראיית טובת החברה ולקוחותיה".

     

    יו"ר ועד הרכבת, גילה אדרעי: "פשרות כואבות מאוד" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    יו"ר ועד הרכבת, גילה אדרעי: "פשרות כואבות מאוד"(צילום: מוטי קמחי)

     

    "להתייחס לכל מספר בפרופורציה"

    אחד הנושאים העיקריים במנשר של אדרעי, הוא הפיצוי שהוצע לעובדי החברה בתמורה להסכמתם לארגון מחדש של החברה, וביצוע עבודות תחזוקה ב-132 קרונות על-ידי היצרנית, חברת בומברדייה. לטענת בכירים ברכבת, ההנהלה הציעה לעובדים תוספת שכר של 25%, ומענק חד-פעמי בסך 40 אלף שקל.

     

    אולם, אדרעי רומזת שהנתונים שפורסמו על-ידי בכירי החברה, אינם נכונים. "יש להתייחס לכל מספר המפורסם בפרופורציה", היא כותבת לעובדים. לדבריה, "חלק מתוספות השכר המוצעות הינן ללא שום קשר לנושא השינוי המבני". דברים אלה מתייחסים לתוספת שכר שקיבלו בעבר כל עובדי המגזר הציבורי, למעט עובדי הרכבת.

     

    "עובדי החברה נמצאים כיום כמעט שנה ללא הסכם עבודה, ואנו אמורים לדון על תוספות שכר כחלק מהסכם שכר רגיל", ממשיכה אדרעי. אלא שלטענתה, המאבק שמנהל כעת הוועד כלל אינו נוגע לשכר העובדים. "אוכל לומר באחריות כי הנושא אינו כסף", היא מבהירה. "אנו נאבקים למען עתיד החברה, וצורת ההעסקה בה".

     

    שר התחבורה, ישראל כץ: יו"ר הוועד טרפדה את ההסכם (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    שר התחבורה, ישראל כץ: יו"ר הוועד טרפדה את ההסכם(צילום: מוטי קמחי)

     

    "להכניס בדלת האחורית"

    בהמשך דבריה, מסבירה אדרעי לעובדים מה המחלוקת העיקרית בין הוועד והנהלת הרכבת. "עיקר המחלוקת הינה סביב נושא עובדי קבלן, אשר החברה מבקשת לבצע העסקתם במוסכי הרכבת, 'כתף אל כתף', בסמיכות לעובדי הרכבת", היא כותבת. "לכך לא נוכל להסכים".

     

    בעניין זה ראוי לציין כי השימוש של אדרעי וההסתדרות במונח "עובדי קבלן", מעורר תרעומת בקרב גורמים המעורבים במשא ומתן. בהנהלת החברה ובמשרד האוצר אומרים כי ביצוע עבודות התחזוקה בקרונות החדשים, יבוצע על-ידי עובדים שיועסקו במשרה מלאה על-ידי היצרנית, וכלל אינם עובדי קבלן. יתרה מזאת, ביצוע תחזוקה על-ידי חברות חיצוניות הוא נוהג מקובל ברכבת ישראל מזה שנים ארוכות.

     

    אלא שאדרעי מתעקשת על כך שההנהלה מנסה להכניס לחברה עובדי קבלן. "עובדי החברה שבתו אך לא מזמן עבור העיקרון של הוצאת עובדי הקבלן, והכנסתם כעובדים מהמניין במגזר הציבורי והפרטי", היא מבהירה. "לכן, תמוהה התעקשות החברה להכניס בדלת האחורית את מה שההסתדרות הצליחה להשיג אך לא מזמן בהסכם".

     

    דברים אלה, שמתייחסים לשביתה הכללית במשק בחודש שעבר, זהים לטענות שהעלתה ההסתדרות לפני כשבועיים, בפנייה לבית הדין האזורי לעבודה. "רק לאחרונה נחתמו הסכמים קיבוציים כלליים במשק, המתייחסים הן למגזר הפרטי והן למגזר הציבורי וקובעים כי עובדי ליבה ועובדי כתף יועסקו במסגרת העסקה ישירה", אמרו בהסתדרות. "והנה, עוד לא יבשה הדיו על ההסכם האמור וכבר מנסה המדינה לחמוק מהעקרונות עליהם חתמה".

     

    "משלמים את מחיר הכישלון שלה"

    נגד אדרעי נמתחת בתקופה האחרונה ביקורת חריפה בתוך הרכבת עצמה, מצד עובדים וגם חברי ועד. בשיחה עם ynet, תוקף היום מקור בחברה את התנהלותה. "מהיום שהיא נבחרה, אדרעי עסוקה רק בפרסום האישי שלה, וכל העובדים נפגעים מזה", הוא אומר. "גם ההחלטה אתמול של שר התחבורה, וגם השנאה של הציבור כלפינו - הכל נובע מההתנהלות שלה. אנחנו משלמים את מחיר הכישלון שלה".

     

    לדברי המקור, החלטותיה של אדרעי בחודשים האחרונים להשבית או לשבש במפתיע את תנועת הרכבות, גרמו לכך שכעת מעוניינים משרדי הממשלה לפרק את החברה. "במשך שנה היא ניהלה מלחמה כדי שלא נקבל מיקור חוץ של תחזוקה, ועכשיו אנחנו מקבלים שלוש חברות-בת. זה בעצם שלוש הפרטות. אף אחד לא חלם אפילו שזה מה שיקרה בסוף".

     

    על בחירתה שלא להגיב בחריפות להחלטת השר אתמול, ולהשבית מיידית את הרכבת, אומר מקור כי "פתאום היום היא לא רוצה ליפול למלכודת של כץ? עכשיו היא מקבלת את השכל? היא הייתה צריכה לחשוב על זה קודם, לפני שהיא פגעה בעובדים ובנוסעים".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יו"ר ההסתדרות, עופר עיני: מגבה את אדרעי
    צילום: גיל יוחנן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים