שתף קטע נבחר

רוצים ללמוד? כל המגמות של רשת אורט ישראל

תעופה וחלל, רפואה, מדעי הסביבה, הנדסה או אופטיקה: מגוון מגמות הלימוד אותן מציעה רשת אורט, בנוסף למקצועות הליבה, הוא עצום. אז מה המקצוע שלכם?

מדעית-הנדסית

במגמה זו הטכנולוגיה והמדע מוצגים כמכלול משולב. הלמידה נעשית בעזרת אנלוגיות שהן מושגי יסוד או תבניות חשיבה לוגיות, המשותפות לתחומי מדע והנדסה שונים. נלמדות מיומנויות לפתרון בעיות המבוססות על ידע הנדסי רחב ועקרונות מדעיים-מתמטיים. במסגרת המגמה פותחו התמחויות חדשות: ביו-רפואה - דגש על תחומים של מערכות עצביות ומערכת כלי הדם; רובוטיקה ובינה מלאכותית - דגש על ראייה ממוחשבת; ואווירו חלל - הכוללת נושאים בתנועה אווירית וחיים בחלל.

 

רובוטיקה ובינה מלאכותית

פיתוח תכנית לימודים (במסגרת הלימודים במגמה המדעית-הנדסית) הכוללת נושאים מתחום הרובוטיקה, בינה מלאכותית, רשתות עצביות וראייה ממוחשבת. התלמידים בונים פרוייקטים המושתתים על עקרונות הרובוטיקה והטכנולוגיה לטובת האדם. לדוגמה:"רובוט נחייה", שיכול להחליף את כלב הנחייה כעיניים לעיוור.

 

אווירו-חלל

פיתוח תוכנית לימודים (במסגרת הלימודים במגמה המדעית-הנדסית) הכוללת נושאים המצויים בחזית המחקר המדעי טכנולוגי בתחום התעופה והחלל ובהם: יסודות הנדסת אווירונאוטיקה, מטוסים ללא טייס, הנעה של כלי טיס וטילים, אדם בחלל ומושבות בחלל, תחנות קרקע, קוסמולוגיה, אסטרופיזיקה ועוד.

 

הלמידה מעניינת וחווייתית וכוללת יציאה לסיורים לימודיים בתעשייה האווירית, יציאה למחנות לימודיים ושילוב פעילויות התנסותיות מאתגרות כגון בנייה ושיגור של כדור פורח. השנה יושמה ההתמחות בשלושה בתי-ספר: אורט חולון, אורט יקנעם ואורט מעלה אדומים.

 

הנדסה ביו-רפואית

התמחות במגמת אלקטרוניקה וכן התמחות במגמה המדעית-הנדסית. תחום ידע הפותח אשנב רחב מאוד לעולם הרפואי וההנדסי. התלמידים נחשפים לנושאים פיזיולוגיים, ביולוגיים ואנטומיים בגוף האדם ולנושאים הנדסיים של מערכות לאבחנה, לטיפול ולסיוע לבני אדם. הלימודים משלבים סיורים בבתי חולים ושיתופי פעולה עם תעשיית ההי-טק בתחום ההנדסה הביו-רפואית.

 

מדעי ההנדסה בחטיבת הביניים

תוכנית מדעי ההנדסה בחטיבת הביניים היא תוכנית ניסיונית שהופעלה בשנה"ל תש"ע בתשעה בתי ספר של רשת אורט. מטרת התוכנית היא לחשוף ולעודד תלמידים מצטיינים במקצועות הריאליים לבחור וללמוד במגמות ההיי-טק בחטיבה העליונה. תוכנית לימודים ייחודית נכתבה בידי צוות מנחים ומורים במכון גורלניק והוטמעה במהלך השנה.

 

תכנית הלימודים מתבססת על פיתוח הלומד ב:

1. חשיבה מתמטית-מדעית

2. מיומנויות של כתיבה מדעית ומתמטית

3. מיומנויות של תיכון ובנייה של מערכות רובוטיות משובצות מחשב.

 

לתוכנית חשיבות רבה, שכן נושאי מדע וטכנולוגיה (למעט ביולוגיה) כמעט אינם נלמדים בחטיבת הביניים, עקב מחסור במורים מתאימים ומיעוט שעות לימוד.

 

 (צילום: משה שי) (צילום: משה שי)
(צילום: משה שי)

 

אלקטרו-אופטיקה

תוכנית ייחודית באלקטרו-אופטיקה באורט מגדל העמק. המחקר והפיתוח בתחומי האלקטרו-אופטיקה התרחבו מאוד בשנים האחרונות עם כניסתן של מערכות אלקטרו-אופטיות למגוון רחב של יישומים בכל תחומי החיים: מחשוב ותקשורת, רפואה, חלל, מוסיקה בידור ופנאי ועוד. מטרת התוכנית להקנות לתלמידי החטיבה העליונה ידע מדעי רחב ומעמיק בתחומי הפיזיקה, והבנה הנדסית לפתח יישומים טכנולוגיים בתחום האלקטרו-אופטיקה, כך שיוכלו להשתלב בהמשך בלימודים אקדמאים בתחום ו/או לעסוק בו. במהלך הלימוד מושם דגש על לימוד התנסותי וחווייתי, כולל סיורים והרצאות מומחים מן התעשייה והאקדמיה.

 

מכטרוניקה

התמחות במגמת מכונות. תחום טכנולוגי חדשני המשלב ידע מתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והמכונות ועקרונות המדע והטכנולוגיה המודרנית ליצירת מערכת משולבת סינרגטית-מכטרונית. התלמידים נחשפים לרמות חשיבה ומעוף של התהליך הטכנולוגי, ולפתרון בעיות בעבודת צוות. הלימודים מתקיימים בסביבה ממוחשבת, תוך שימוש בתוכנות ובמערכות מתקדמות ביותר. מרכז המו"פ של אורט פיתח ספר לימוד ואתר אינטרנט המיועד לתלמידים המתמחים במגמה בחטיבה העליונה.

 

ביוטכנולוגיה וננו-ביוטכנולוגיה 

הקניית תשתית ידע רחבה ומעמיקה להבנת מהותו של מדע יישומי המבוסס על שילוב של תחומי מדע משלימים מתחומי הביולוגיה, הכימיה וההנדסה (מחקר, פיתוח ושימוש במערכות ביולוגיות, לתהליכי ייצור או אנליזה בתחומי התעשייה, הרפואה והחקלאות), הבנת הסינרגיה בין מדע לטכנולוגיה והדגמתה. במגמה פותחה סביבת למידה אינטרנטית חדשה, "ביוטכנולוגיה בפעולה", העוסקת באנזים ובמקרו-אורגניזמים.

 

מדעי הסביבה

החינוך הסביבתי נלמד באמצעות סינתזה של מקצועות נחקרים, דרך דיסציפלינות מדעיות וטכנולוגיות. התלמיד לומד על מפגעים שונים בסביבה כמו הרעש, זיהום הקרקע, זיהום האוויר, זיהום המים ועוד. הפתרונות שהתלמיד פוגש בדרך הלימוד הם לרוב פתרונות טכנולוגיים. החינוך הסביבתי מפגיש את הלומד עם דילמות וערכים עליהם עליו לתת את דעתו, עמדתו והחלטתו.

 

מכאן ניתן להבין שלא ניתן להתייחס למדעי הסביבה כעוד מקצוע לימוד, אלא הוא גם חינוך להעצמת התלמיד ולאקטיביזם. אקטיביזם סביבתי מבוסס על שינוי התנהגותי, על העצמה התנהגותית ועל חשיבה סביבתית. בנוסף החינוך הסביבתי מזמן התנסות מעשית, המאפשרת לתלמידים להשפיע על סביבתם באמצעות השתתפות פעילה הדורשת נקיטת עמדה ועשייה.

 

האופק התעסוקתי במקצוע מדעי הסביבה הינו מגוון ומציע ללומדים אותו להמשיך בלימודי הנדסת סביבה, רפואה סביבתית, אדריכלות סביבתית אך גם נותן הזדמנות להשתלב בתחום ההכשרות באנרגיות מתחדשות התופסת תאוצה בארץ ובעולם.

 

ניהול עסקי

עולם העסקים המודרני מתאפיין ברמת תחרותיות גוברת, שינויים תכופים בתנאי השוק וצורך בראייה עסקית רב תחומית. בעולם זה הופך המשאב האנושי לנכס מרכזי בכל פעילויות הארגון. הטמעת ידע עיסקי במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה נועדה לתת מענה הן לדרישות הגוברות של המשק הישראלי למקצועות טכנולוגיים והן לצורכי הלומד שירצה להשתלב בעולם של משק מתקדם. מודעות לנושא הניהול העסקי תתרום לפיתוח תרבות ארגונית, תחנך לערכים ונורמות שישפרו את ביצועי הארגון ויתרמו לשיפור חוסנה של המדינה.

 

בוגרי המגמה לניהול עסקי יוכלו להשתלב בתום לימודיהם בארגונים שונים וכן יוכלו להמשיך את לימודיהם להסמכה מקצועית בכיתות י"ג או לתארים גבוהים יותר, במוסדות להשכלה גבוהה, במקצועות כגון כלכלה וניהול, ניהול משאבי אנוש, חשבונאות או בכל מקצוע מתחום אחר.

 

 (צילום: משה שי) (צילום: משה שי)
(צילום: משה שי)

 

ניהול ותעשייה

פיתוח המגמה לתעשייה וניהול במסגרת לימודי מדע וטכנולוגיה נועד לתת מענה הן לדרישות הגוברות של המשק הישראלי למקצועות המדעיים והטכנולוגיים והן לצורכי הלומד שירצה להשתלב בעולם של תעשייה ומשק מתקדמים. בוגרי המגמה לתעשייה וניהול יוכלו להשתלב בתום לימודיהם בארגונים יצרניים, בארגונים נותני שירות ובארגוני היי-טק וכן יוכלו להמשיך את לימודיהם לתואר טכנאי והנדסאי תעשייה וניהול או לתארים גבוהים יותר, במוסדות להשכלה גבוהה, במקצועות כגון: הנדסה, כלכלה וניהול או בכל מקצוע מתחום אחר.

 

טכנאי-בגרות

תכנית טו"ב (טכנאים ובגרות) מהווה מסגרת לימודים לקראת תעודת בגרות ודיפלומט טכנאי במהלך שנות הלימוד בכיתות ט' עד י"ב, במטרה לממש את יכולות התלמידים ולהכין עתודה טכנולוגית לצה"ל, למשק, לתעשייה וללימודי המשך לתואר הנדסאי או לימודים במכללות אקדמיות במסלולים טכנולוגיים.

 

אדריכלות

מגמת האדריכלות ובנייה מיועדת לתלמידים בעלי פוטנציאל "בגרותי". כמו בכל המגמות הטכנולוגיות האחרות ניתן ללמוד ולהבחן בה בהיקף של עד 15 יח"ל בשלוש קבוצות של מקצועות. מגמת האדריכלות ובנייה מאופיינת בכך שמאפשרת לתלמידים בעלי יכולות ונטיות שונות לבטא את עצמם ולהצליח. היכולות והנטיות השונות מקבלות ביטוי במגוון המקצועות, היות והם מקובצים בשלוש אשכולות עם אוריינטציה שונה, וניתן ללמוד ולהיבחן בכל אחת מהן.

 

בוגר הזכאי לתעודה טכנולוגית ברמה של לפחות 7 יח"ל רשאי להמשיך את לימודיו במסלול הנדסאים, לקראת תואר הנדסאי באדריכלות או הנדסאי בניין (בהתאם להתמחות). הנדסאי בניין והנדסאי אדריכלות הם בעלי זכות חתימה, כל אחד בתחומו, על תכנון מבנים, לפני הרשויות המוסמכות (ועדות לתכנון ובנייה ברשויות מקומיות).

 

מקצועות ליבה

ספרות: סוד כוחה של הספרות הוא בריבוי המפתחות להרבה חדרים נסתרים, הפותחים פתח קטן אל עולמו של הכותב, אשר לעיתים, גם אנחת לבו הדואב הופכת למוסיקה יפה. הספרות היא אמצעי לקירוב לבבות. אנשים בעלי רקע חברתי ותרבותי שונים לחלוטין, מקצוות שונים של הגלובוס, מוצאים כר נרחב של תקשורת על בסיס קריאה משותפת של ספרים שתורגמו לעשרות שפות ומהווים איזו תשתית תרבותית משותפת לשיחה ולהחלפת דעות. רוח הדברים הללו מנחה אותנו, ברשת אורט, בהוראת מקצוע הספרות, מקצוע הנלמד בכל הכיתות ובמגוון הרחב של בתי הספר השונים של הרשת.

 

אנגלית: השפה האנגלית היא הנפוצה ביותר בעולם כשפה נלמדת. בישראל אנגלית היא השפה הזרה הראשונה הנלמדת בבתי-הספר ונחשבת כמקצוע לימוד מהחשובים ביותר שכן ציון גבוה במבחן הבגרות באנגלית ברמה גבוהה מהווה אמצעי קבלה לאוניברסיטאות. ללא אנגלית תלמיד אינו יכול להתקדם ללימודים גבוהים במרבית התחומים ובמיוחד לא בתחומי המדע, הטכנולוגיה וההנדסה. אי ידיעת אנגלית ברמה נאותה מנמיכה סיכויים לניעות כלכלית וחברתית. ברשת אורט אנגלית נלמדת בשלוש רמות: 3, 4 ו-5 יח"ל. במספר בתי-ספר מתקיימת גם מגמת תרגום בכיתה י"ב.

 

עברית: הוראת עברית הן לעולים חדשים והן לוותיקים. נלמד בכל בתי הספר של אורט. יח"ל: שתי בחינות יוצרות, זכאות לתעודת בגרות: שאלון א' ושאלון ב'.

 

אוריינות תקשוב: רשת אורט חרטה על דגלה מצוינות טכנולוגית. אחת הטכנולוגיות החשובות היום בעולם, ובפרט בתחום החינוך היא טכנולוגית תקשוב. במסגרת זו, מקדמים את ההוראה והלמידה באמצעות כלי מחשב ואינטרנט. עם השימוש הגובר בכלים אלה, קיים גם צורך לדעת כיצד להשתמש בהם בצורה נכונה, להיות בעל מיומנות תקשוב שתבוא לידי ביטוי בשימוש נכון בכלים אלה.

 

מדעי-המידע: מדעי המידע הוא מקצוע חדש שפותח בשיתוף של משרד החינוך עם אוניברסיטת בר אילן עם רשת אורט ועם רשת עמל. המקצוע מחולק לשני חלקים ראשיים: יחידות 1-3 באחריות אורט ויחידות 4-5 באחריות עמל. אתר יחידות 1-3 של המקצוע מדעי המידע הוא רכיב אחד מתוך מכלול הרכיבים של המקצוע. רכיבים אחרים הם אתר יחידות 4-5, פעילויות בכיתה, פעילויות הכשרת מורים, ומבחנים.

 

מקצועות הלימוד ברשת אורט:

טכנולוגיה ומדע

מדעית-הנדסית

מדע וטכנולוגיה בחט"ב

ביוטכנולוגיה

אלקטרו-אופטיקה

פיזיקה

כימיה

מדעי-הסביבה

מדעי-המחשב

מכונאות

ביולוגיה

הנדסת מכונות

טכנאי-בגרות

אלקטרוניקה

מדעי הטכנולוגיה

אדריכלות

מכטרוניקה

ניהול עסקי

ניהול ותעשיה

 

מקצועות הליבה

ערבית

ספרות

תנ"ך

היסטוריה

אנגלית

אזרחות

עברית

מתמטיקה

 

מדעי החברה והרוח

תיאטרון

יהדות

מורשות

מדעי-המידע

תקשורת

מדעי-החברה

ארכיאולוגיה

אמנות

 

אוריינות ומיומנויות

בטיחות וגיהות

אוריינות תקשוב

הוראה מתוקשבת

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה שי
רשת אורט. מגוון מגמות עצום
צילום: משה שי
מומלצים