שתף קטע נבחר

טייסת הכיבוי מושבתת בעקבות התרסקות

אחד ממטוסי ה"אייר טרקטור" שנרכשו בעקבות אסון הכרמל התרסק בדרום במהלך ניסיון המראה: מסיבה לא ברורה ביצע המדחף פעולה הפוכה והמטוס עצר באוויר. חשש לתקלות בעוד מטוסים, החברה המפעילה פנתה ליצרן

טייסת הכיבוי 249 של חיל האוויר, שהוקמה בעקבות אסון הכרמל ונושאת את שמו של אלעד ריבן ז"ל, מקורקעת מאז השבוע שעבר עקב תקלה שגרמה להתרסקות של אחד המטוסים. בעקבות התאונה, ולאחר בדיקה שנערכה בכמה ממטוסי ה"אייר טרקטור AT-802‏", קורקעו כל יתר שבעת המטוסים בטייסת עד תום הליך הבדיקה. החקירה אמורה להסתיים תוך כשבוע, ועד אז יורשו המטוסים להמריא רק במצבי חירום.

 

מטוס ה"אייר טרקטור". פעולת "היפוך סחב" בוצעה באוויר (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
מטוס ה"אייר טרקטור". פעולת "היפוך סחב" בוצעה באוויר(צילום: חגי אהרון)

 

התאונה, המוגדרת על ידי גורמים המעורבים בחקירה כ"חמורה", אירעה במהלך השבוע שעבר בזמן שהטייס המנוסה אריק חורב המריא ממסלול בדרום הארץ. המטוס התרסק מעל קצה המסלול, כשהיה בגובה של כשני מטרים. הטייס לא נפגע.

 

כתבות נוספות בנושא:

 

החקירה עדיין מתנהלת בימים אלה, ובראשה עומד החוקר הראשי של משרד התחבורה, יצחק רז. מהממצאים עד כה עולה שמסיבה לא ידועה עברה מצערת המטוס למצב של "היפוך סחב",

וכתוצאה מכך המטוס עצר באוויר ונפל. משמעות מצב "היפוך סחב" היא שהמדחף (פרופלור) מבצע פעולה הפוכה ומושך את המטוס אחורה. פעולה זו נועדה לביצוע על הקרקע במטרה לעצור את המטוס, ומשתמשים בה בעיקר במסלולים קצרים. על פי גורם בחקירה, הפעם התבצעה הפעולה באופן לא רצוני והסיבות לכך עדיין נבדקות.

 

מטוסי ה- AT-802 נרכשו לאחר אסון השריפה בכרמל. אלכס הכמן, מנכ"ל חברת "כים–ניר", האחראית על הפעלת המטוסים, הסביר בשיחה עם ynet כי בבדיקת מספר מטוסים נוספים התגלה שישנם הפרשים בכיוונון המערכת המביאה את המטוס לכניסה למצב היפוך סחב. לדבריו, מחשש שגם אלה יגיעו למצב של סחב הפוך בעת טיסה, קורקעה הטייסת כולה.

 

"אין שום הוראות בספר הטיסה של היצרן לכיוונון המערכת המדוברת והמצב הזה לא תקין. פנינו ליצרן ואנחנו ממתינים לקבל מידע אודות כך", סיכם הכמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה"אייר טרקטור". בינתיים יכול להמריא רק במצבי חירום
צילום: עופר עמרם
מומלצים