שתף קטע נבחר

ספארי קוקה קולה: תדמית ירוקה ריקה מתוכן

ענקית המשקאות השיקה בפסח את הספארי הממוחזר הראשון בישראל והגדול בעולם. חיות בגודל אמיתי נבנו מחומרי גלם שהיו בעבר אריזות משקה. מרהיב? אולי. סביבתי? ממש לא. ההשפעה על הסביבה של חברה כמו קוקה קולה היא עצומה. אין קשר בין הקרקס בחירייה ושמירה על הסביבה. דעה

אני חייב להתחיל את הטור הזה בהצהרה אישית: אני שותה מדי פעם קוקה קולה, אפילו אוהב לשתות מדי פעם קוקה קולה. למרות שאני יכול להסביר לעצמי ולכם כמה זה לא בריא לשתות מיץ ממותק עם סוכר או עם ממתיקים סינטטיים ובפרט קוקה קולה שמכילה גם קפאין, חומצה זרחתית ועוד. אבל בין אלו לבין ביקור בספארי הממוחזר ובחנות המיחזור שחברת קוקה קולה ישראל שיווקה לנו לקראת חג הפסח המרחק רב.

 

כלכלה ירוקה - טורים נוספים

ממשלה יקרה - צמיחה ירוקה זה לא רק קלינטק

פצלי שמן, זו באמת התשובה לבעיות האנרגיה?

משק המים זקוק להחייאה - לא לסיסמאות

 

המילה הראשונה שעולה בראש נוכח הפרסום של קוקה קולה והרצון שלה להתהדר במודעות סביבתית היא green wash, או במילים אחרות תדמית ירוקה וריקה מתוכן. לא זאת בלבד שתעשיית המשקאות הקלים וקוקה קולה בתוכה מייצרת פסולת רבה של בקבוקי פלסטיק, פחיות וקרטונים, הרי שעל פי חוק האריזות שנכנס זה עתה לתוקפו ושקוקה קולה נאבקה ביעדי המיחזור שהציב (מיחזור של 60% מהאריזות), מוטלת על החברה האחריות והמחויבות לדאוג למיחזור של מיכלי המשקה שלה.

 

אם נוסיף לכך את העובדה שבמהלך הייצור של בקבוק ליטר וחצי נפלטת כמות של פי 600 פחמן דו-חמצני מצריכה של כמות זהה של מי ברז, חמישית מכמות הפחמן הדו-חמצני הנפלטת בהכנת עוף שלם בתנור וכמות זהה לזו הנפלטת בשימוש בטלוויזיה או בחשמל למשך 5 שעות, הרי שקוקה קולה אינו מוצר ירוק בעליל.

 

בהקשר זה חשוב גם לזכור שמיחזור הוא פתרון קצה, כלומר לאחר מעשה, ושמותג וחברה מובילה כמו קוקה קולה יכולה להוביל מהלכים משמעותיים יותר לצמצום במקור של ייצור בקבוקי הפלסטיק ומעבר לאריזות גדולות וחסכוניות יותר.

 

גמל בספארי קוקה קולה בחירייה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
גמל בספארי קוקה קולה בחירייה(צילום: רויטרס)

 

נכון, קוקה קולה מתהדרת במדדים סביבתיים מצטיינים, בתקן לניהול סביבתי, בשימוש מושכל במשאבים, בהפחתת הפליטות והזיהום, וכל אלו מבורכים וראויים לציון, אבל קשה להבין מדוע החברה שאין באפשרותה ל"יירק" את לב ליבו של המוצר, כלומר את המשקה, אלא לכל היותר לטפל במעטפת של התהליך בוחרת למכור לנו את המודעות הסביבתית שלה, שהיא כאמור המחויבות שלה.

 

יתרה מזאת, גם אם מחליטים בקוקה קולה להתחבר לטרנד הסביבתי ולהפוך את המפגע התדמיתי למשאב לא ברור כיצד חנות של מותגים ממוחזרים, שמעודדת צרכנות בזבזנית, ותחליף סינטטי של גן חיות בדמות פסלים מפחיות ובקבוקים עושים את העבודה. אפשר היה פשוט לתרום את הכסף לטובת צער בעלי חיים או לתת חסות לביקור בגן חיות אמיתי תמורת מיכלי משקה משומשים שימוחזרו לספסלים או לסיבים בבגדי פליז.

 

מותר לקוקה קולה לרכב על הטרנד הירוק ואפילו רצויי שתמשיך לפעול כדי ליעל את התהליכים לייצור המשקה, לייצר בקבוקים דקים יותר וגדולים יותר ולעודד מיחזור של המיכלים לאחר השימוש, אבל אני מעדיף לקחת את הילדים לגן חיות של ממש ולזרוק את מיכלי המשקה בפח המיחזור. המסרים הממוחזרים של קוקה קולה ישראל מטעים את הציבור ובין גן חיות ממיכלי משקה משומשים לבין איכות סביבה אין שום דבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
דולפין מפחיות
צילום: רויטרס
מומלצים