שתף קטע נבחר

למרות האחדות: שטייניץ מעוניין בתקציב דו-שנתי

שר האוצר לא מוטרד מכך שבסוף 2013 ייערכו בחירות. ימליץ לממשלה להעביר תקציב דו-שנתי לשנים 2013 ו-2014 ובמקרה של חילופי שלטון, לערוך התאמות נקודתיות

למרות ביטול הבחירות , שר האוצר, יובל שטייניץ, תומך בהעברת תקציב דו-שנתי לשנים 2013-2014. שטייניץ אמר הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה כי "לאור דחיית הבחירות, פתחתי בהתייעצות אינטנסיבית עם הגורמים הכלכליים והמשפטיים. אני מעריך שאמליץ לממשלה להנהיג תקציב דו-שנתי".

 

מוקש התקציב מאיים על ממשלת האחדות

 

המלצתו של שטייניץ בעייתית וקיים ספק אם תתקבל, לאור הקמת ממשלת האחדות וביטול הבחירות לקיץ הקרוב. נכון לעתה, יתקיימו הבחירות לכנסת הבאה בסוף שנת 2013 וב-2014 תכהן כנסת חדשה. בשל כך, תקציב דו-שנתי לשנים 2013 ו-2014 יגרום לכך שהכנסת הבאה תחל את כהונתה עם תקציב מוכן, שבו תוכל לבצע רק התאמות.

 

לפני כשבועיים התייצב שר האוצר בפני ועדת הכספים של הכנסת והציע להמשיך במתכונת התקציב הדו-שנתי, למעט בשנים של הקדמת הבחירות או בשנים של משבר כלכלי. לפי העיקרון הזה, התקציב הקרוב אמור להיות חד-שנתי, על מנת שיפוג תוקפו עם תום כהונתה של הממשלה הנוכחית, בסוף 2013.

 

יום לפני ההכרזה על ממשלת אחדות לאומית, כאשר הכנסת עסקה בהכנות לקראת בחירות בקיץ 2012, כינס שטייניץ את הנהלת האוצר והורה לה להיערך להעברת תקציב דו-שנתי לאחר הבחירות, לשנים 2013-2014. בתחילה, נדמה היה כי ההכרזה על ממשלת אחדות ביטלה, יחד עם פיזור הכנסת והקדמת הבחירות, גם את הצורך בתקציב דו-שנתי. אולם כעת נראה כי שר האוצר עדיין מעוניין בתקציב כזה.

 

שטייניץ הוא התומך העיקרי

שטייניץ הוא התומך העיקרי והיוזם של התקציב הדו-שנתי, כמכשיר מרכזי של המדיניות הכלכלית של הממשלה. שר האוצר סבור כי התקציב הדו-שנתי של 2009-2010 מילא תפקיד מכריע ביציאה המהירה של כלכלת ישראל מהמשבר העולמי הגדול שפרץ ב-2008.

 

כוחו העיקרי של התקציב הדו-שנתי, סבור שר האוצר, נמצא בכך שהוא מעניק לממשלה שנה וחצי של ביצוע על כל חצי שנה של תכנון ובניית תקציב. זאת, במקום המצב הנהוג בתקציב חד-שנתי, שבו חצי מהשנה מוקדש לתכנון ותקצוב וחצי לביצוע.

 

התקציב הקרוב צפוי להיות מורכב ולכלול העלאות מסים וקיצוצים. על פי הדו"חות האחרונים, הגירעון המצטבר בתקציב 2012 עומד על 32 מיליארד שקל, יותר מ-3.5% מהתמ"ג, כאשר הגבול העליון של תחום היעד של הגירעון הוא 3%.

 

בנוסף, לממשלה הוצאות עודפות בהיקף של 6.5 מיליארד שקל בעקבות התוספות האחרונות שניתנו לתקציב הביטחון. לבסוף, על פי ההערכות האחרונות גביית המסים ב-2012 אינה עומדת בציפיות שעל פיהן הוכן התקציב לשנה זו, וקיים חוסר של יותר מ-10 מיליארד שקל בגביית מסים.

 

בשלב ראשוני, ישקלו בממשלה להעלות את שיעור המע"מ, כדי לחות על החוסר בגביית מסים בשנת 2012. זהו מהלך שניתן להוציא לפועל כבר ב-2012. בהמשך, תישקל העלאת מסים ישירים, כמו מס הכנסה ומס חברות ולבסוף גם קיצוץ עומק בתקציבים של משרדי הממשלה, כלומר, ביטול פעילויות מתוקצבות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר יובל שטייניץ
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים