שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קנסות ועונשים ברכבת הקלה: הח"כים רוצים שינוי
    השפלת נוסעים, תקלות במערכת הכירטוס, הורדת ילדות בנות 7 באמצע הדרך ו-100 קנסות ביום - ראש עיריית ירושלים מתריע, משרד התחבורה מבטיח שיפור והח"כים מציעים להוזיל את הקנסות ואף לוותר על חלקם

    האם תסכים הממשלה להגביל את הקנסות על נוסעים ללא כרטיס ברכבת הקלה בירושלים? ביום ראשון הקרוב (20.5) תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק, ולפיה יופחת הקנס המרבי בגין נסיעה ללא כרטיס מ-180 ל-100 שקל. בהצעת החוק טוענים חברי הכנסת שיזמו את ההצעה, כי "סכום זה מספק גורם אשר ירתיע נוסעים מאי-תשלום בזדון". עוד מוצע כי לא ייגבה כל קנס ממי שייתפס לראשונה נוסע ללא כרטיס.

     

    עוד בערוץ הרכב של yent:

     

    מלשכת שר התחבורה, ישראל כץ, נמסר ל-ynet כי השר יתמוך בהצעת החוק של קבוצת הח"כים בדיון שייערך בוועדת השרים ביום ראשון. משמעות תמיכתו של השר כץ, היא כי הצעת החוק צפויה לקבל את אישור וועדת השרים ולעבור לאחר מכן לאישור הכנסת.

     

    הרכבת הקלה בירושלים: כמו בחו"ל? (צילום: בעז ניגן) (צילום: בעז ניגן)
    הרכבת הקלה בירושלים: כמו בחו"ל?(צילום: בעז ניגן)

     

    על-פי נתונים שהציגה בשבוע שעבר חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה, מאז תחילת הפעלתה בתשלום בסוף 2011, הוטלו כ-13 אלף קנסות. לדברי שי אייזנברג,
    סמנכ"ל תפעול ושירות בחברה, "הממוצע הוא בערך 100 קנסות ליום, מול 70,000 ומשהו נוסעים. זה 0.15% מהנוסעים שמקבלים קנסות". בהתייחסו להתנהגות הפקחים, הבטיח כי הם "מונחים בצורה מאוד-מאוד ברורה להתייחס בכבוד, באדיבות, בענייניות ובמקצועיות לכל אחד מהנוסעים".

     

    "השפלה וביזוי של אזרחים"

    בדברי ההסבר של הצעת החוק, מתארים חברי הכנסת מצב רווי ליקויים: "נוסעים רבים, בהם קשישים ועולים חדשים, חויבו בתשלום החיוב המוגדל, לאחר שפקיד מצא כי לא העבירו כרטיסם במיתקן שיועד לכך, וזאת משום שלא הכירו את המערכת החדשה ואת דרך פעולתה. האכיפה הנוקשה גרמה להשפלה וביזוי של אזרחים תמימים, שהתייחסו אליהם כאל גנבים - ואף אולצו לרדת מהרכבת בבושת פנים".

     

    ואכן, מאז החלה לפעול הרכבת הקלה בתשלום בדצמבר 2011, התקבלו בוועדה לפניות הציבור תלונות רבות על התנהלות פקחי הרכבת ושימוש מופרז בקנסות. בדיון שערכה הוועדה בשבוע שעבר, הביא ח"כ דוד אזולאי כמה סיפורים של נוסעים. "ילדות בנות 13 ו-7 חזרו מבית הספר בשכונת תלפיות מזרח לכיוון פסגת זאב, (ו)אולצו לרדת ליד שער שכם, בטענה שהכרטיסים שברשותן אינם טובים", סיפר לחברי הוועדה. "הפקחית לא פירטה את הסיבה, הילדות המבוהלות היו חסרות אונים, (ו)לא היה ברשותן כסף לרכוש כרטיס נוסף".

     

    סיפור נוסף היה של תושב צפת שהגיע לביקור בירושלים. "(הוא) שאל את הפקח שעמד בתחנה, האם כרטיס רב-קו עם שש נסיעות של אגד מאפשר לעלות לרכבת", תיאר ח"כ אזולאי את המקרה. "הפקח ענה לו בחיוב. הוא הוציא את הכרטיס ונתן לאותו פקח לבדוק אם זה בסדר. בתגובה, ביקש הפקח תעודת זהות ורשם לו דו"ח. המתלונן, שהיה בהלם, אף אמר לפקח - 'אתה לא מתבייש? אני שאלתי אותך ואתה אומר שזה לא טוב'. הוא זכה לתגובה - 'זה החוק. אתה רוצה, תתלונן'".

     

    "אכן, יש תקלות וליקויים"

    המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, עוזי יצחקי, מודה כי להפעלת הרכבת הקלה התלוו תקלות רבות. "אכן יש מספר תקלות וליקויים בנושא מערכת הכרטוס, בנושא ההסברה, בנושא של הקנסות, בטיפול בערר של הקנסות וגם בהתנהלות הפקחים", הסביר בוועדה לפניות הציבור. עם זאת, יצחקי הבטיח לחברי הכנסת כי המשרד והזכיינית כבר החלו בתיקון הליקויים.

     

    "יש מספר פעולות שכבר בוצעו", הבהיר. "אנחנו חושבים ובטוחים שהעסק הזה ישתפר וישתפר מהר. אני מסכים ומצהיר על כך שאנחנו נדאג שהמעקב והבקרה (אחר נוסעים ברכבת) באמת יהיו בצורה מכובדת, (ו)לא להשפיל אנשים. להגיע למצב ששמענו אנשים בוכים ואנשים מפוחדים - זה לא מקובל וזה לא יהיה, ואני פה מצהיר ואומר שזה לא יהיה. אנחנו נטפל בדברים האלה".

     

    יש לציין כי במכתב ששלח לפני כשבועיים ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, לשר התחבורה, ישראל כץ, נדרש המשרד להתערב מיידית לשינוי המצב. "חוסר הפעלת שיקול הדעת במתן קנסות לאנשים תמימים, וההתנהלות האגרסיבית של סיטי-פס הגורמת לא פעם להשפלת הנוסעים, מביאים לפגיעה בשמה הטוב של העיר ירושלים ובאינטרס המשותף לרכבת יעילה, אמינה ונוחה", כתב ברקת. "העירייה לא תהיה מוכנה לעבור על כך לסדר היום".

     

    בחברת "סיטי פס" לא נותרו חייבים, וביקשו להזכיר לראש העיר בתגובה כי "המדיניות המחייבת מתן קנס למי שלא תיקף כרטיסו, נקבעה על-ידי רשויות המדינה, שעיריית ירושלים היא חלק מהן" - כך נמסר ל-ynet לאחר פרסום הכתבה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שר התחבורה, ישראל כץ: יסכים להפחתת קנסות?
    צילום: מוטי קמחי
    ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת: "התנהלות אגרסיבית של סיטי-פס"
    צילום: נועם מושקוביץ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים