שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סמארטפון מהעבודה - חובה לענות למיילים 24/7?
    מזל טוב: קיבלת מהמעביד את מכשיר הסלולר המיוחל עם כל האפליקציות - אבל עכשיו הוא מתחיל לדרוש שתענה לו על מיילים לאורך כל שעות היממה וטוען שזה חלק מהסכם ההעסקה. האם מותר לו?

    היום בעידן הסמארטפונים, כשכמעט כל אחד מאיתנו מחובר לפייסבוק ולמייל, המעביד יכול לדרוש מהעובד להשיב על מיילים לאחר שעות העבודה. אבל האם מדובר בדרישה לגיטימית?

     

     

    עו"ד מיכל שמיר, מנהלת מרכז המומחים של דטה פקס - מרכז המידע הישראלי ליחסי עבודה שכר וחישובים, מסבירה כי מדובר בסוגייה שמעסיקה יותר ויותר עובדים - במיוחד כעת לאור הוזלת מחירי הסמארטפונים. לדבריה, השאלה העיקרית כאן היא כמה חופש עומד לרשות העובדים מחוץ לשעות העבודה.

     

    בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, "שעות עבודה" מהוות את "הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, לרבות הפסקות קצרות ומוסכמות הניתנות לעובד להחלפת כוח ואוויר" (סעיף 1 לחוק). המשמעות: השעות שבהן העובד אינו חופשי לעשות כרצונו והשעות שבהן הוא עומד לרשות המעסיק נחשבות לשעות העבודה. לדברי עו"ד שמיר, לא הימצאותו של העובד במקום העבודה או היעדרותו ממנו הם המכריעים לעניין השאלה מהן "שעת עבודה".

     

    כדי לדעת מהן שעות העבודה שלכם, כדאי שתבדקו את הסכם העבודה בינכם לבין המעסיק. אם בהסכם נקבע שעובד אשר מקבל סמרטפון מהמעביד (או כל מכשיר נייד אחר), חייב להיענות לכל קריאותיו של המעביד לרבות במיילים, בהודעות SMS ואף ממחשב בביתו גם לאחר שעות העבודה הפורמליות שנקבעו לו – עליו למלא אחר ההוראות.

     

    ואולם, אם לא נקבעה כל הוראה דומה בהסכם, ונקבעו לעובד שעות עבודה מוגדרות, הוא אינו חייב להיענות לכל קריאה מהמעביד לאחר שעות העבודה שהוגדרו לו. אגב, עו"ד שמיר מדגישה כי עובד שמחויב לענות למיילים מחוץ לשעות העבודה זכאי לתשלום תמורת שעות אלו, לרבות תשלום על שעות נוספות.

     

    משרת אמון? הכול שונה

    למרות כל זאת - כללים שונים יחולו על עובד שנמצא במשרת אמון בארגון (כלומר עובד שלא חל עליו חוק שעות עבודה ומנוחה ושכרו כולל מראש תשלום לשעות נוספות). עובד יכול להיות במשרת אמון לאו דווקא אם כך הוא הוגדר בהסכם העבודה - זה תלוי בעובדות כהוויתן.

     

    המונח בחוק שעות עבודה ומנוחה, המדבר על עובד בעל מידה מיוחדת של אמון אישי, "לא מדבר על אמון במשמעותו הרגילה, שכן כמעט בכל עבודה נדרש אמון בעובד, אלא מדובר באמון הקשור לטיבה של העבודה המוטלת על העובד, כאשר, במרבית המקרים, מדובר בתפקידי הנהלה או בתפקידים שבהם קיים חופש פעולה רב לעובד - ואין בהם לוח זמנים סדור, שלפיו מגיע העובד למקום העבודה ויוצא ממנו. תנאי העבודה של עובדים אלה בדרך כלל טובים מהממוצע; מדובר בעובדים מועצמים, שנזקקים פחות להגנת החוק".

     

    מדובר בדרך כלל בשכבת ההנהלה הבכירה של הארגון, במי שהוא שותף בקביעת מדיניות הארגון או שותף לסודות הארגון. לעובד כזה, בדרך כלל, קיימת גמישות בקביעת שעות עבודתו וניתן לו חופש פעולה בעבודה ובתפקיד אותו הוא מבצע.

     

    לפיכך, מנכ"ל וסמנכ"ל הם עובדים בעלי "מידה מיוחדת של אמון אישי", ואילו מנהל חשבונות או חשב שכר ואף עורך דין שכיר לא ייחשבו כעובדים במשרת אמון. ברוב המקרים גם מנהלי מחלקות לא ייחשבו כעובדים במשרת אמון - אלא אם מדובר בעובדים שניתנו להם סמכויות של קביעת מדיניות הארגון, למשל.

     

    על עובד במשרת אמון לא חל חוק שעות עבודה. כלומר: יום עבודתו לא תחום בשעות מוגדרות, הוא אינו זכאי לתשלום של שעות נוספות ולתעריף מיוחד בגין עבודה בשבת ויש לצפות ממנו לפעול למען הארגון כמעט בכל עת בו הוא נדרש לכך מבחינת צרכי העבודה וטובת הארגון. זאת גם אם העבודה תכלול מענה למיילים, התכתבויות שונות, שיחות טלפון, SMS וכדומה, בשעות שאינן שעות העבודה הפורמליות, ולרבות בשעות בהן אינו נמצא במשרדי הארגון, בסופי שבוע וכדומה.


    פורסם לראשונה 05/06/2012 13:23

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    קשה לי להתרכז עכשיו...
    צילום: shutterstock
    צילום: shutterstock
    לענות או לא לענות?
    צילום: shutterstock
    למה לקחתי אותך, למה?!
    צילום: shutterstock
    מומלצים