שתף קטע נבחר
צילום: רונן טופלברג

קיה אופטימה במבחן דרכים: אליה וקוץ בה

בקיה מעוניינים להשכיח את המג'נטיס הכושלת, ולשכנע אתכם לשלם יותר מתמיד בעבור משפחתית קוריאנית. בדקנו את האופטימה - האם סקודה סופרב ופורד מונדיאו בסכנה?

  • קטגוריה: משפחתיות גדולות
  • מתחרות עיקריות: טויוטה אוונסיס, סקודה סופרב, פורד מונדיאו, פיז'ו 508
  • מחיר התחלתי: 164 אלף שקל
  • מחיר למכונית במבחן: 180 אלף שקל

 

1. תא נוסעים ותפעול

סביבת הנהג של האופטימה מרשימה ביותר. זה מתחיל מהקפדה גבוהה מאד על איכות ההרכבה, וממשיך בבחירת חומרים וגוונים המעניקים תחושת איכות. זו עדיין לא מכונית יוקרה, אבל לאופטימה תא נוסעים המתחרה לבטח על תואר "האיכותי בקטגוריה". גם הנדסת האנוש טובה. מרבית המתגים ממוקמים היטב - והקונסולה הפונה לנהג מסייעת לשליטה ונוחות. מרווח הכתפיים והרגליים סביר, אך מרווח הראש עשוי להתגלות כמוגבל עבור נהגים המעדיפים תנוחת ישיבה גבוהה יחסית (מיקום המושבים נמוך). תא המטען אמנם עמוק, אך הפתח אינו גבוה דיו. מושבי האופטימה נוחים מאוד, ויש מגוון תאי אחסון.

תא הנוסעים של האופטימה מרשים מאוד מבחינת איכות (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
תא הנוסעים של האופטימה מרשים מאוד מבחינת איכות(צילום: רונן טופלברג)

 

2. נוחות נסיעה ונהיגה

נוחות היא נקודות החוזק העיקרית של האופטימה. מתליה אינם שקטים אמנם, אך הם משככים את מרבית תחלואות כבישי ישראל, ומציעים נוחות טובה בדרכים בינעירוניות. בתוך העיר ועל פני שיבושים רוחביים (שני גלגלים פוגעים יחד במהמורה), הנוחות אינה כה מרשימה. בסך הכל, מדובר באחת המכוניות הטובות בקטגוריה, גם לנסיעות ארוכות במיוחד. תגבור מוגזם ולא אחיד של ההיגוי, פוגע בנוחות התפעול במהירות נמוכה. לרכב בו נהגנו הייתה מערכת סיוע בחנייה המתפעלת את ההגה בחנייה במקביל, אך היא אינה מכירה "שולי בטחון", ועלולה להסב נזק לחישוקי הגלגלים הפוגעים במדרכה. מנגנון נפרד, המפעיל את הבלמים בעמידה, פעל היטב ומפחית עומס על רגל ימין ברמזורים.

נוחות הנסיעה מצטיינת כמעט תמיד (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
נוחות הנסיעה מצטיינת כמעט תמיד(צילום: רונן טופלברג)

 

3. מנוע-תיבת הילוכים

בניגוד למגמת המעבר למנועי טורבו, בקיה בחרו לשווק בישראל גרסת בנזין ללא מגדש. מדובר במנוע 2.0 ליטר עם 165 כ"ס. המנוע מציע מנה סבירה בלבד של כ"ס, אך הוא רועש, אינו מעודן, לא נמרץ דיו וחסר כוח ביציאה מהמקום. כדי להאיץ לצורך עקיפה זריזה, בעיקר כאשר ברכב יותר משני נוסעים, יש לדחוק בו ולהסתדר עם שאון מוגזם ותצרוכת דלק מוגברת. גם תיבת ההילוכים אינה מרשימה במיוחד, למרות שהיא מתפקדת היטב. היא ממהרת להעלות הילוך לטובת חסכון, ומהססת בהורדה ("קיק דאון"). פירוש הדבר כי עקיפות, למשל, מלוות (שוב) ביותר רעש מהרצוי. התיבה לא נועלת הילוך במצב ידני, והמעבר בין תפעול ידני (+-) למצב אוטומט מלא, אינו נוח דיו. תצרוכת הדלק במסלול המדמה תנאי אמת לא הרשימה: 9.5 קמ"ל.

המנוע חלש ורועש, תיבת ההילוכים לא מרשימה (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
המנוע חלש ורועש, תיבת ההילוכים לא מרשימה(צילום: רונן טופלברג)

 

4. התנהגות ואבזור בטיחות

היכולת הדינמית של האופטימה בינונית בלבד. אחיזת הכביש אינה יותר מסבירה, והיציבות הכיוונית אינה מבריקה במהירות גבוהה. זוויות הגלגול אמנם מתונות (נטיית המרכב בפנייה), אך היא סובלת (שוב) מתגבור הגה משתנה באופן לא אחיד ולא תמיד צפוי. לא רק שלעיתים ההגה קל מדי, הוא אינו מתמרכז לעיתים מעצמו כנדרש. האופטימה משווקת בישראל עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות בכל הגרסאות. המכונית עדיין לא נבחנה על-ידי ה-Euro NCAP, ועל כן לא זכתה לניקוד בטיחות פאסיבית במבחן זה. סעיף זה יעודכן לאחר שתוצאות מבחן רשמיות יפורסמו.

היכולת הדינמית וההיגוי של האופטימה מאכזבים (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
היכולת הדינמית וההיגוי של האופטימה מאכזבים(צילום: רונן טופלברג)

 

5. אבזור ומחיר

האופטימה משווקת בשתי רמות גימור: "פנורמיק" כוללת חישוקים קלים ("17) וחלון גג כפול, שש כריות אוויר, מראה מרכזית נגד סינוור, חיישני חנייה אחוריים, אורות וגשם, מערכת שמע מקורית עם חיבור בלוטות', AUX ו-USB ותאימות לאייפוד, ומושב נהג חשמלי עם שני זכרונות. מחירה 164 אלף שקל. רמת הגימור בה נהגנו, "פרימיום", מוסיפה מושב חשמלי גם לנוסע, חימום למושבים הקדמיים וקירור למושב הנהג, מושבי עור, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חנייה קדמיים ומערכת חנייה אוטומטית. מחירה 180 אלף שקל. בהתעלם מתדמית קיה, ובהתייחסות אובייקטיבית לאבזור ולתמחור המקובל בקטגוריה, מדובר בתמורה טובה במיוחד.

האבזור נדיב והמחיר דומה או נמוך מהמתחרות (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
האבזור נדיב והמחיר דומה או נמוך מהמתחרות(צילום: רונן טופלברג)

 

ציון כולל וסיכום

+ נוחות ומרחב פנים, איכות, אבזור, מראה

- מנוע ותיבת הילוכים, יכולת דינמית, היגוי

 

ולבסוף: האופטימה מזכירה מבחינות רבות את הפלישה היפנית לשוק הרכב המקומי - רכב גדול מידות ומרשים חיצונית, בעל אבזור מקורי יוצא דופן. גם הקוריאנית הזו נראית נהדר מבפנים ומבחוץ, מציעה שפע של אבזור ונוחות הנסיעה טובה מאוד בדרך כלל. אלא שבעוד שהביצועים הפושרים לא יטרידו (ובצדק) רבים, היכולת הדינמית - ובפרט ההיגוי - מאכזבים. אם וכאשר תשופר נקודה זו, עשויה האופטימה לזכות בציון מאד גבוה והמלצת קניה חד-משמעית. כרגע היא לא יכולה לקבל אותם.

קיה אופטימה
קיה אופטימה
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 2.0 ליטר / בנזין
הספק מרבי 165 כ"ס ב-6,200 סל"ד
מומנט מרבי 20.2 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים ארבע דלתות, סדאן / חמישה
אורך 484.5 ס"מ
רוחב 183 ס"מ
גובה 145.5 ס"מ
בסיס גלגלים 279.5 ס"מ
משקל 1,601 ק"ג
נפח תא מטען 505 ליטר
100-0 קמ"ש 10.9 שניות
מהירות מרבית 208 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13 ק"מ לליטר
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) 9.5 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 177 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 7
מחיר לגרסה שנבחנה 180,000 שקל
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחנה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קיה אופטימה. נראית נהדר
צילום: רונן טופלברג
איכות גבוהה
צילום: רונן טופלברג
תיבת שישה הילוכים אוטומטית
צילום: רונן טופלברג
מנוע 2.0 ליטר עם 165 כ"ס
צילום: רונן טופלברג
קיה אופטימה
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים