שתף קטע נבחר

התהפכות הג'יפ בגולן: הכתובת הייתה על הציר

"הכביש שמזמין תאונות" הצדיק את המוניטין המפוקפק שלו עם מותו של החייל דור ג'אן, סמוך לגבול בצפון. הדרך הקשה, שגרמה לא אחת לתאונות, לא תוחזקה כראוי וזכתה להתעלמות תקציבית. עוד מתברר: ב-2011 אירעו 117 תאונות התהפכות כאלו בצה"ל לעומת 80 בשנה שקדמה לה

כביש מסוכן ומשובש, שלא תוחזק כהלכה במשך שנים, היה ציר הנסיעה שעליו מצא אתמול (יום ו') את מותו דור ג'אן, חייל צה"ל בן 19. פעילות כוחות הביטחון באזור - שחלקה הגדול מתקיים על הציר המוזנח - לא השתנתה למרות תנאי הדרך הבעייתיים. עם השנים, התריעו קצינים מפני תאונות קטלניות פוטנציאליות וגם ynet הציג את המתרחש בשטח לפני כחודשיים, אך רק מותו של ג'אן, כך נראה, ישמש מנוף לתיקון המחדל. במצ"ח עדיין חוקרים את נסיבות התאונה.

 

צוותי הצלה במקום ההתהפכות  (צילום: יאיר אלקיים) (צילום: יאיר אלקיים)
צוותי הצלה במקום ההתהפכות (צילום: יאיר אלקיים)

 

תאונה קטלנית על הגבול - כותרות אחרונות ב-ynet:

 

חיילים המשרתים באזור לא הופתעו מתאונת הדרכים הקטלנית, שגרמה למותו של ג'אן. בפיקוד צפון חוקרים את נסיבות התאונה, ולא ברור עדיין אם יש קשר ישיר בין תנאי הכביש לבין התוצאות הקשות, אולם ציר המערכת וכבישים סמוכים נוספים ידועים כמועדים לתאונות.

 

שוליים נמוכים מדי. תיעוד מהתקופה האחרונה   (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
שוליים נמוכים מדי. תיעוד מהתקופה האחרונה (צילום: יואב זיתון)

 

דור ג'אן. תאונה קטלנית סמוך לגדר ()
דור ג'אן. תאונה קטלנית סמוך לגדר

 

זה אמור להיות כביש (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
זה אמור להיות כביש(צילום: יואב זיתון)

 

הציר שבו אירעה התאונה (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
הציר שבו אירעה התאונה(צילום: יואב זיתון)

 

לפני כחודשיים, פרסם ynet כתבה מקיפה בנושא, שעסקה במצבה של גדר המערכת עצמה, אך גם בנתיבי התנועה שחופפים לה. מצבם הגרוע, שנמשך שנים ארוכות, ידוע לגורמים בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון, אך לא זוכה לעדיפות גבוהה בשיקולי חלוקת המשאבים התקציביים.

 

התוצאה בשטח היא מלכודת מוות: בורות עמוקים, כביש צר וחד-נתיבי בחלק ניכר מ-80 הקילומטרים של הגבול ורווח של עשרות סנטימטרים בלבד בין קצה הכביש לקרקע - כל זה בתוואי טופוגרפי קשה, שכולל עיקולים חדים, עליות תלולות ושדה ראייה מוגבל.

 

ג'אן, שהתגייס לתותחנים לפני מספר חודשים, היה בשלב האימון המתקדם והגיע לאחרונה עם חבריו לתגבר את כוחות הביטחון השוטף בגזרת הגבול. במהלך סיור בציר המערכת, התהפך הג'יפ שבו נסע. הוא נלכד מתחת לכלי הרכב ומותו נקבע במקום. שלושה חיילים נוספים נפצעו באורח קשה, בינוני וקל.

 

לפני כשמונה חודשים, אירעה תאונה דומה באזור, אך היא הסתיימה ללא נפגעים. הנהגים בציר מתבקשים לנסוע במהירות נמוכה, גם כשמדובר במענה להתרעה על חדירה של הגדר. לעתים החיילים מאלתרים פתרונות תעבורה ונאלצים, למשל, להשתמש בשקי חול כדי להתגבר על הצפות בדרך.

 

במערכת הביטחון שיקמו בשנה האחרונה רק קילומטרים בודדים מכביש המערכת, באזור שבו פרצו עימותי יום הנכבה. בהקשר זה, אזהרות הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, מפני התגברות הפעילות העוינת באזור, בולטות עוד יותר. "אנחנו רואים אי יציבות הולכת וגוברת ברמת הגולן כתוצאה מהמתרחש בסוריה, כולל יותר אירועים במרחב הצמוד לגדר", אמר השבוע

במהלך ישיבת ועדת חוץ וביטחון. 

 

לבד מהסורים, נראה כי צה"ל צריך לדאוג מהעלייה הניכרת בכמות התהפכויות כלי הרכב הצבאיים בשנה האחרונה. על פי נתוני מחלקת בטיחות ובקרת איכות בצבא, בשנת 2011 אירעו 117 תאונות כאלה, לעומת 80 בלבד בשנה קודם לכן. מאז תחילת השנה הנוכחית, ידע צה"ל יותר מ-40 התהפכויות, שאירעו בעיקר בשל חוסר משמעת בנהיגה, מהירות שאינה תואמת את תנאי הכביש וחוסר מקצועיות מצד נהגים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דור ג'אן
ציר התהפכות כלי הרכב
צילום: יואב זיתון
מומלצים