שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

פורד פוקוס ST בהשקה - כשליסינג הופך למירוץ

לפורד פוקוס יש בישראל תדמית של מכונית נוחה, אך לא ממש ביצועיסטית. איך פותרים זאת במהירות? מוסיפים לארסנל גרסה כוחנית וספורטיבית. רועי צוקרמן התרשם ממנה באחד מכבישי הראלי האגדיים של אירופה, הקול-דה-טוריני בדרום צרפת. ויש לו הרבה דברים טובים לומר עליה

פורד פוקוס ST דור שלישי (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
פורד פוקוס ST דור שלישי(צילום: רועי צוקרמן)

 

  • מי - פורד פוקוס ST, דור שלישי 
  • מחליפה את - הדור השני 
  • מתחרות - סיאט ליאון קופרה, פולקסווגן גולף GTI, רנו-ספורט מגאן 
  • מתי - סביבות סוף אוגוסט הקרוב
  • כמה - כ-230 אלף שקלים (הערכה)
  • איפה - קול דה-טוריני, מונטה קרלו, קוט ד'אזור, צרפת 

  

תכירו, זה האוטו

לפורד יש מסורת ארוכת שנים של מכוניות ספורטיביות מוצלחות, מרביתן כמובן לא שווקו אצלנו. גם שני הדורות הקודמים של הפוקוס ST לא הגיעו לארץ הקודש, אלא שבדלק מוטורס (היבואנית) מנשבות כיום רוחות חדשות. הפוקוס הספורטיבית בה נהגנו בצרפת, החזקה ביותר בארסנל העדכני עד להשקת ה-RS הבאה - לא בזמן הקרוב - מציעה מנוע 2.0 ליטר מוגדש עם 250 כ"ס, הנעה קדמית ותיבת שישה הילוכים ידנית. וכמובן, המון מסורת ספורטיבית.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

תא הנוסעים

כאשר הושקה הפוקוס דור שלישי בישראל, הוכרזה מיני-מהפיכה בכל הנוגע לאבזור ביחס לקטגוריה. ה-ST - היקרה ממנה משמעותית כמובן - תמשיך את הכיוון עם חבילת אבזור עשירה במיוחד. בתא הנוסעים תמצאו מושבי ספורט - עור ואלקנטרה - חובקים של רקארו. המושבים הייעודיים גוזלים מרווח מהיושבים מאחור, מעניקים תמיכה צדית מעולה אך עלולים להתגלות כצרים מדי עבור חלק מהנהגים. תא המטען שימושי בדיוק כמו בפוקוס רגילה, ואיכות תא הנוסעים נותרה גבוהה, עם הקפדה טובה על הרכבה ואיכות חומרים. מנגד, הנדסת האנוש אינה מרשימה: האבזור העשיר מביא עמו כמות גדולה (מדי) של מתגים.

 

ידית בורר ההילוכים ממקומת ימינה מהרצוי, האבזור עשיר ()
ידית בורר ההילוכים ממקומת ימינה מהרצוי, האבזור עשיר

 

מנוע ותיבת הילוכים

לפוקוס מנוע 2.0 ליטר המכונה "אקו-בוסט" ומוכר מהמונדיאו. כאן הוא עבר שינויים ושיפורים כדי להקנות לו אופי ספורטיבי, כוח הולם ואפילו סאונד מתאים. הוא מפיק 250 כ"ס ו-34.6 קג"מ. בפועל הוא מרגיש גמיש במיוחד, עם שפע של כוח זמין כבר מ-1,500 סל"ד, אפילו בהילוך שישי. למנוע נוספה מערכת ניהול צליל דינמית, שמעבירה את רעש היניקה לתא הנוסעים בעת שימוש נמרץ במצערת. תאמינו או לא, באמצעות "שסתום רעש". התוצאה לא פחות ממרשימה. ה-ST שקטה ונעימה בנהיגה רגועה, וספורטיבית-טהורה לאוזן בנהיגה מהירה. ללא קשר, הפוקוס מציעה ביצועים מרשימים מאוד.

 

בורר ידית ההילוכים - ממש כמו בפוקוס אקו-בוסט שנמכרת כרגע בישראל (1.6 ליטר, 180 כ"ס) - ממוקם ימינה מדי לטעמנו, ואינו נוח לשימוש בנהיגה רגועה. בשימוש ספורטיבי הוא דווקא טוב, ומציע פעולה מדויקת ומהירה. תצרוכת הדלק במסלול המבחן, שרובו המוחלט כלל כבישי נהיגה הרריים ומיעוט יחסי בקטעים מנהלתיים, הייתה מכובדת יחסית ועמדה על כ-8.5 קמ"ל.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

נוחות נסיעה

מסלול המבחן אופיין בכבישים באיכות גבוהה יחסית, שינוי לעומת אלו שאנו מורגלים אליהם. למרות זאת, נוחות הנסיעה עשתה רושם מבטיח, בעיקר בהתחשב ברמות האחיזה והחדות שהמכונית אמורה לספק. במהירות עירונית ה-ST נוקשה יחסית, אך גם שם היא לעולם לא מתרסקת כמו ספורטיביות וספורטיביות-בהגדרה. נהיגה ונסיעה ארוכה תעבור - כך נראה - ללא כאבי גב מיותרים. מבחינה זו מתבלטת הפוקוס כטובה יחסית בקטגוריה הביצועיסטית נוקשת המתלים, הנוהגת לא פעם לרסק עמודי שדרה ולנער סתימות.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

יכולת דינמית

לפוקוס ST יכולת דינמית מצוינת, לא פחות. זוויות הגלגול (נטיית המרכב בפנייה) קטנות, האחיזה גבוהה מאוד, ההיגוי מהיר ומדויק מאפשר כיסוי מרחקים בקצב גבוה, גם בכבישים מאתגרים במיוחד. ל-ST היגוי בעל יחס העברה משתנה - עם מספר סיבובים מנעילה לנעילה קטן יותר במהירות נמוכה, וגדול יותר במהירות גבוהה. זה עובד היטב, וכמעט מייתר את הצורך להוריד את הידיים מההגה, אפילו בפניות פרסה הדוקות בכבישים הרריים.

 

מנגד, ההיגוי חשמלי וזה ניכר. כמות המידע שעוברת מהגלגלים דרך גלגל ההגה לידי הנהג, אינה מספקת. לכך אחראית גם רמת אחיזה גבוהה במיוחד תודות לצמיגי ה-235-40 עם חישוקי "18 (בכל הגרסאות). אגב, ביחס למקובל כיום, ההגה עושה עבודה מצוינת. מרשימה במיוחד יעילותה של מערכת הדיפרנציאל האלקטרוני, שמנטרלת כמעט לחלוטין את לוחמת ההגה ותת ההיגוי (החלקת החרטום בפנייה), מהן סובלות מכוניות הנעה קדמית חזקות.

 

אבזור הבטיחות של הפוקוס ST הוא בדומה לגרסה הרגילה - שש כריות אוויר ובקרת יציבות. הגרסה החדשה זכאית לאותו ציון מרשים שקיבלה הפוקוס הרגילה במבחן הבטיחות של Euro NCAP - חמישה כוכבים.

 

 (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
(צילום: רועי צוקרמן)

 

לסיכום

כאשר תגיע לישראל באוגוסט, תתייצב הפוקוס ST ללא ספק בצמרת רשימת המכוניות הראויות בדיקה של חובבי ההגה והביצועים. למשל נהגי פולקסווגן גולף GTI המעוניינים במכונית שונה ונמרצת יותר, או נהגי מגאן ספורט המעוניינים במשהו אחר. לזכותה של ה-ST עומדות יחידת מנוע-גיר מעולה ויכולת ספורטיבית מצוינת, ויחד עם זאת נוחות שימוש דומה לזו של פוקוס רגילה. כמקדמת תדמית ליתר דגמי המשפחתית, היא נראית כמו תוספת מושלמת למבחר הקיים.

 

בעד: יכולת דינמית, ביצועים, אבזור, שימושיות

נגד: עיצוב לא מלהיב, מחיר משוער 

 

פוקוס ST סטיישן (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
פוקוס ST סטיישן(צילום: רועי צוקרמן)

 

נ.ב: ומה עם סטיישן?

פורד בחרה להשיק את ה-ST גם בגרסת סטיישן. זו פעם ראשונה בה מוצעת גרסה כזאת לספורטיבית קומפקטית עממית, והיא הייתה זמינה למבחן באירוע ההשקה. לטעמנו היא נראית פחות טוב מההאצ'בק בה נהגנו, אך מציעה לעומת זאת תא מטען ענקי שהופך אותה לחבילה ייחודית. בדלק מוטורס בחרו שלא לשווקה בישראל בינתיים. ולנו נותר להצטער על כך.  


פורד פוקוס ST

פורד פוקוס ST
מנוע ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 2.0 ליטר / בנזין
הספק מרבי 250 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 34.6 קג"מ ב-2,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, שישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 436 ס"מ
רוחב 182.5 ס"מ
גובה 148.5 ס"מ
בסיס גלגלים 265 ס"מ
משקל

1,285 ק"ג

נפח תא מטען 365 ליטר
100-0 קמ"ש 6.5 שניות
מהירות מרבית 248 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 13.9 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) אין נתון
קבוצת מיסוי ירוק אין נתון
מחיר לגרסה שנבחנה 230,000 שקל (הערכה)
אחריות 36 חודשים
כריות אוויר 6 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות 5 כוכבים לפי Euro NCAP

 

הכתב היה אורח חברת פורד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פורד פוקוס ST סטיישן
צילום: רועי צוקרמן
אותם ביצועים ויכולת
צילום: רועי צוקרמן
תא מטען גדול יותר
צילום: רועי צוקרמן
פוקוס ST
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים